Átadásra került az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig meghosszabbított szakasza

A budapesti Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden lévő közlekedési fejlesztés ért mára véget az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig meghosszabbított szakaszának átadásával – jelentette be Tarlós István főpolgármester július 9-i sajtótájékoztatóján a vonal új, Bártfai utca megállóhelyén. A beruházás befejezésével Kelenföld vasútállomás csomópont a korábbinál is hatékonyabban érhető el a kelenföldi lakótelep, Ferencváros és Dél-Pest térségéből, lehetővé válik az agglomerációból érkezők gyorsabb eljutása az említett városrészek felé, valamint a belváros felé tartó metró- és villamosvonalak elérése a környék lakói számára – mondta el a főpolgármester. Az 1-es villamos a nagykörúti vonal után Budapest második legforgalmasabb villamosvonala, munkanapokon 153 ezer felszállóval; a vonal hossza a korábbi 16,5-ről 18,2 kilométerre nőtt. Az Etele úton húzódó új vágányszakaszt végig füvesítették, környezetében a zöldfelület teljes felújítását is elvégezték, felújították a Fehérvári utat és átépítették a térségben közlekedő villamosok karbantartásának helyet adó Budafoki kocsiszínt is.

„Örömmel jelentem be: több évtizedes terv vált ma valóra Budapest egyik legforgalmasabb villamosjáratának meghosszabbításával” – adta át ünnepélyesen az új vonalszakaszt Tarlós István. A főpolgármester az 1-es villamos meghosszabbítással kapcsolatos fő tudnivalókat ismertetve elmondta: a vonal újbudai továbbvezetése a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden volt. A fejlesztés 2004-ben került az európai uniós finanszírozással megvalósítható projektek közé, az előkészítés azonban csak a 2010-ben hivatalba lépett új városvezetésnek köszönhetően kapott lendületet. A vonal teljes felújítása, amely az azt megelőző tíz év legnagyobb volumenű villamosvonal-rekonstrukciójának tekinthető, 2014 novemberére fejeződött be. Ekkor már zajlott a vonal meghosszabbításának első üteme, amelynek elkészültével, 2015 márciusától a Fehérvári útig járt az 1-es villamos. Átadásakor már tartottak az Etele térig tartó további vonalmeghosszabbítás előkészületei, a kivitelezésre közel három éve, 2016 októberében írták ki a közbeszerzési eljárást. Maga az építkezés, amelynek során további 1,7 kilométeres szakasz épült meg, közel 1 évvel később indulhatott el.

A vonalmeghosszabbítás és a kapcsolódó fejlesztések

Az új, Etele úton húzódó szakaszt – amelyen a megállóhelyek a vonal többi részéhez hasonlóan akadálymentesek – jelentős hosszban füvesítették, amely nemcsak esztétikai, de zajcsökkentési szempontból is fontos – hívta fel a figyelmet Tarlós István. Az újonnan átadott vonalszakaszt ismertetve elmondta: az új vágányok az Etele úton középen vezetnek, ezt követően balra kanyarodnak a Somogyi útra, így érve el az új Etele téri végállomást. A villamosvégállomás az Etele téren, a helyközi autóbusz-pályaudvar melletti részen közvetlen kapcsolatot biztosít a dél-budai régió felé közlekedő vonatokhoz és autóbuszokhoz, valamint az M4-es metróhoz. A villamos-végállomás eléréséhez sem a buszpályaudvar, sem a vasútállomás felől nem szükséges a közutat keresztezni, és a peronokat, megállókat akadálymentesen lehet megközelíteni. Egyelőre egy ideiglenes végállomási épület készült el a kerületi szabályozás változása miatt. Az eredetileg tervezett épület helyett a beruházás kezdetekor tervezettnél városképi szempontból esztétikusabb, könnyűszerkezetes végleges végállomási építmény még az év végéig elkészül. Az 1-es villamosvonal meghosszabbításához kapcsolódóan további 5 db új, hosszú, 56 méteres, alacsonypadlós, légkondicionált CAF villamos áll majd forgalomba a vonalon, amely várhatóan az év végéig megérkezik.

A beruházás egyik különösen összetett műszaki megoldása az új, automata távfelügyeletes föld alatti áramátalakító berendezés a Hengermalom út és a Fehérvári út sarkán, amely nemcsak az 1-es villamos új szakaszának áramigényét szolgálja ki, de szükség esetén besegít a Fehérvári úton közlekedő többi villamos áramellátásába is, javítva a dél-budai villamosközlekedés üzembiztonságát.

A Fővárosi Önkormányzat és Újbuda Önkormányzata időben és földrajzilag is összehangoltan, egymáshoz kapcsolódva a környező zöldfelületek teljes felújítását is elvégezte, az Etele út menti parkban is megújult a növényzet, az összes járófelület, a dísztér, és új szökőkút is épült. A villamosvonal környezetében mintegy 500 új fát és 11 ezer cserjét telepítettek, fenntartásukról a felújítás kivitelezője gondoskodik három évig.

A térségben további fejlesztések is történtek: a villamosvonal meghosszabbításával egyidejűleg, azt kiegészítve elkészült a Fehérvári út felújítása, valamint a nemrégiben átépült Budafoki villamoskocsiszín is. Az Etele út teljes hosszán járhat már a kétirányú gépjárműforgalom, befejeződtek az út-, a járda- és a kerékpárút-építési munkák. A közúti csomópontok új közlekedési lámpákat kaptak, azokat a villamosforgalomhoz hangolták. Az akadálymentes közlekedés érdekében az összes gyalogátkelőhelynél és a peronokon taktilis jellel ellátott burkolat segíti a közlekedőket. A villamosvonal meghosszabbításának eredményeként az Etele úton várhatóan csökken a légszennyezés, valamint a zajterhelés.

Közösségi közlekedés

Az 1-es villamos a mai naptól a Bécsi út / Vörösvári út és – új megállóhelyei, a Bikás park M és a Bártfai utca érintésével – a Kelenföld vasútállomás M között közlekedik. Ezzel létrejött az összeköttetés az Etele téri végállomáson az 1-es villamos, a vasút, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró és a budai fonódó villamoshálózat 19-es, valamint 49-es villamosjárata között. A vonzó átszállási kapcsolat révén a nyugati és a déli elővárosi térségből induló utasoknak is előnyt jelent a meghosszabbított villamosvonal. Az 1-es villamos meghosszabbított vonala, új megállóhelyeinek elhelyezkedése térképes felületen is nyomon követhető a BKK FUTÁR alkalmazásban: http://futar.bkk.hu/route/BKK_3010.

A meghosszabbított villamosvonal átadásával párhuzamosan

  • július 10-től, szerdától a 103-as busz – mivel az jelentős szakaszán az 1-es villamossal párhuzamosan közlekedik – a várhatóan kisebb utasforgalomhoz igazodó új menetrend szerint közlekedik, és a vonalon elsőajtós felszállási rend lép életbe.
  • július 9-ről 10-re virradóra hosszabbá válik a 901-es busz útvonala is: az éjszakai járat a Bécsi út / Vörösvári út és a Kelenföld vasútállomás M között – a Közvágóhídtól a Rákóczi híd, a Budafoki út és az Etele út érintésével – közlekedik, ezáltal a villamosvonal mentén folyamatos, 0-24 órás szolgáltatást nyújt a BKK. A buszjárat meghosszabbított vonala, új megállóhelyeinek elhelyezkedése térképes felületen is nyomon követhető a BKK FUTÁR alkalmazásban: http://futar.bkk.hu/route/BKK_9010.
  • szintén a július 9-ről 10-re virradó éjjeltől a 937-es busz az egyszerűbb tájékoztatás érdekében a Bécsi út / Vörösvári útig 901-es jelzéssel közlekedik. A Bécsi út / Vörösvári út és a Máramaros út között Telebusz jelleggel, továbbra is 937-es jelzéssel közlekedik.

Az 1-es villamos meghosszabbításához kapcsolódó társadalmi egyeztetés még nem zárult le: a kötöttpályás hálózatfejlesztés bevezetését követően a BKK a forgalom átterelődésére számít, amit utasszámlálással ellenőrizni fog. Az esetleges későbbi módosításokról a BKK az adatok értékelését követően, a kerületi önkormányzattal egyeztetve dönt majd.

Az „1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig (IKOP-3.1.0-15-2016-00007)” projekt a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 8 milliárd forinttal támogatja. A beruházás kivitelezési költsége nettó 8.656.163.879 forint.

Budapest, 2019. július 9. Budapesti Közlekedési Központ