Új kerékpártárolók és biztonságosabb kerékpározás a belvárosban

Kapcsolódó anyagok:

Még több kerékpártároló a belvárosban

A VI. kerületben július közepére 22 helyszínen összesen 130 kerékpártárolót telepítettünk. Egy kerékpárparkoló jellemzően 5 vagy 10 támaszból áll, egy támaszhoz pedig két kerékpár rögzíthető. A kerékpártárolók egy részét a járdán vagy egy-egy gépjármű parkolóhelyén alakította ki a BKK Közút, amelyre a sárga burkolati jel és kerékpárparkoló tábla hívja fel az arra közlekedők figyelmét. Egy autóparkolónyi helyen 10 kerékpár fér el. A VII. kerületben pedig 14 helyszínen 85 kerékpártárolót helyeztünk el, tehát a VI. és VII. kerületben összesen 430 új kerékpáros férőhelyet hoztunk létre.

Budapesten közcélú kerékpártárolóként 1990 és 2006 között mintegy 14.000 férőhely létesült , melyek száma évről évre emelkedik. A BKK jelenleg városszerte mintegy 3500 férőhelyet üzemeltet, melyeket további kb. 1500 kerékpártámasz elhelyezésével tervezünk bővíteni. Ezeket részben útfelújítási és közterület-fejlesztési projektekből valósítunk meg.

Mostanában számos üzlet, intézmény helyez el kerékpártámaszokat ügyfelei részére a közterületre. Amennyiben a beruházó a BKK által alkalmazott, úgynevezett U alakú támaszokat telepíti, továbbá a tárolót közterületen, hálózati szempontból megfelelően helyezi el – az általános műszaki leírás szerinti kialakítással és rögzítéssel –, akkor a BKK vállalja a kerékpártároló üzemeltetését.

Tanácsok a bringásoknak – hogyan parkolják le a kerékpárt

Az alábbiakra célszerű figyelni a kerékpár lekötésekor:

  • Elsősorban az úti céljukhoz közel eső kerékpártámaszok használatát ajánljuk.
  • Amennyiben semmilyen kerékpárparkoló nincs a közelben, olyan rácsot, oszlopot kell választaniuk a letámasztáshoz, amely szilárd, mozdíthatatlan és elég magas.
  • Mindig jól látható helyen hagyják a biciklit, ahová a boltból vagy az irodából is rá lehet pillantani.
  • A kerékpár tárolásakor és parkolásakor is ajánljuk, hogy a kerékpár értékének legalább 10%-át kitevő értékű lakatot használjanak. Ezt azért javasolunk, hogy a kerékpárok az értéküknek megfelelően legyenek biztosítva.
  • Merev anyagú, edzett acélból készült U lakatot vagy acélszemes láncot ajánlunk a kerékpárok biztonságos rögzítéséhez.
  • Nem javasoljuk a sodronylakatok, gerinclakatok használatát, ezek ugyanis egy mozdulattal elvághatók.
  • A lakattal a kerékpár vázát és a kereket is rögzíteni kell.  Értékes kerékpár vagy gyorszáras kerék esetén két lakat használatát javasoljuk. Ekkor az egyik lakattal az első kereket, a másik lakattal pedig a  hátsó kereket és a vázat rögzíthetik.

Egyirányú utcában kétirányú kerékpározás

A kerékpárparkolók mellett folyamatosan nyitjuk meg azokat az egyirányú utcákat, amelyekben mindkét irányban lehetővé tesszük a kerékpározást. A kétirányú biciklizés ugyanis csak azokban az egyirányú utcákban megengedett, ahol azt jelzőtábla és kerékpáros piktogramok, egyes helyszíneken kerékpársávok jelölik.  A kétirányú kerékpározásra megnyitott egyirányú utcákban jelöltük ki a ferdén tolatva parkolást is a gépjárművek részére, ugyanis a tapasztalatok szerint nagyobb biztonságot jelent a közlekedők számára.
A VII. kerületben 16 útszakaszon – összesen több mint 6,1 km hosszban –, míg a VI. kerületben 11 egyirányú utcában összesen 5,3 km hosszban teremtjük meg a kétirányú kerékpározás lehetőségét 2014. november 15-éig.

Kerékpáros szempontból kiemelt utcák a VII. kerületben: Dohány utca és Wesselényi utca

A VII. kerületi Dohány és Wesselényi utca a Rottenbiller utcától a Dembinszky és István utcában folytatódva kerékpáros szempontból kiemelt jelentőségű, mivel ezek az Erzsébetváros sugár irányú gyűjtőútjai. Az élénk gépjárműforgalmon kívül a közösségi közlekedés szempontjából is kiemelt szerepű, mivel ez a két utca közvetlen összeköttetést teremt a Károly körút/Kiskörút (és így a belváros), illetve a Városliget között. Jelenleg a Dohány utca és a Wesselényi utca tekinthető a kerékpáros főhálózat keleti, a városhatár felé irányuló útvonalának.

Ezekben az utcákban a jelentős parkolófunkció és trolibusz-közlekedés miatt viszonylag kis sebességű a forgalom, ezért itt biztonságosabban lehet kerékpározni, mint más főutakon. A kerékpáros útvonalat ezekben az utcákban irányhelyesen, tehát a gépjárműforgalommal megegyező irányban jelöltük ki mindkét úton. Az útvonalat sárga kerékpáros piktogrammal jelöltük ki, ezzel is tudatosítva  a járművezetőkben a kerékpáros forgalom jelenlétét, és növelve a forgalombiztonságot. A nagy forgalmú jelzőlámpás csomópontokban – az Erzsébet körúton, a Rottenbiller utcában és a Dózsa György úton – szabályozástechnikai beavatkozásokkal és előretolt kerékpáros felállóhelyekkel segítjük a kerékpárosokat. A Nagykörúton haladó kerékpárosoknak a Dohány és Wesselényi utca csomópontjában közvetett kerékpáros felállóhelyeket hozunk létre, tehát a kerékpárral közlekedők szabályosan balra tudnak kanyarodni annak ellenére, hogy a közúti forgalom számára ez itt nem lehetséges.  A közvetett kerékpáros felállóhelyeknél a kerékpárok balra kanyarodását burkolati jelek segítik: a kanyarodás irányát jelző nyíl és a kerékpár-piktogram.

Komplex kerékpárosbarát fejlesztési terv

A belváros kerékpárosbarát fejlesztésének célja, hogy a MOL Bubi gyűjtőállomások által lefedett területen mindenhol könnyen lehessen kerékpározni, amely a MOL Bubi állomások könnyű megközelítésén túl általában a belső városrész kerékpáros-átjárhatóságának javítása. A fejlesztés összesen kilenc kerületet, 30 fő- és gyűjtőútszakaszt érint (11,5 km kerékpársáv, 13 km kerékpáros burkolati jellel megjelölt útszakasz), 64 egyirányú utca megnyitását, valamint 20 kisebb forgalmirend-módosítást foglal magában. A VI. és VII. kerületi fejlesztések kivitelezését az I. , II. ,V., VIII., IX., XI. és  XIII. kerületben 2014 őszén kezdjük majd el, és 2015-ben fejezzük be.

A komplex kerékpárosbarát fejlesztési terv az alábbi intézkedéseket tartalmazza:

  • a főútvonalakon és a gyűjtőutakon (beleértve a hidakat) is kerékpározhassanak;
  • csomópontok felülvizsgálata, előretolt kerékpáros felállóhelyek kialakítása;
  • egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros forgalom számára;
  • forgalomcsillapítás: sebességcsökkentő intézkedések, a gyalogos- és kerékpáros övezetek bővítése;
  • akadályok felszámolása a kényelmes kerékpározás érdekében: szegélysüllyesztések, rámpák, tolósínek, kerékpáros átkötések kialakítása;
  • kijelölt autóbuszsávokon is lehessen kerékpározni;
  • kerékpártámaszok és a MOL Bubi gyűjtőállomások környezetének forgalomtechnikai tervezése.

Fejlesztéseink eredményeképpen biztonságosan kerékpározhatóvá válik a belváros, ami megkönnyíti a MOL Bubi közbringarendszert használóknak és a budapesti kerékpárosok közlekedését.