Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Hatályos a támogatási szerződés: indul a fővárosi villamosok és trolibuszok cseréje

Kapcsolódó híreink:

Tarlós István Budapest főpolgármestere, Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012. december 19-én aláírta a villamos és trolibusz járműbeszerzési projekt uniós támogatási szerződését. A projekt kedvezményezettje a BKK, a támogatási összeg nettó 42,7 milliárd forint. Budapest Főváros Közgyűlése december 12-i ülésén biztosította azt a mintegy 288 millió forintos önrészt, amely az új villamosok és trolibuszok vásárlását megcélzó beruházás megvalósításához szükséges.

„A projekt célja a túlüzemelt, műszakilag elavult járműpark frissítése, az alacsonypadlós járművek nagyobb arányú forgalomba állítása, a szolgáltatási színvonal emelése. Emellett pedig az új villamosok a hálózatfejlesztések többlet járműigényeit is fedezik” – mondta Tarlós István, Budapest főpolgármestere az ünnepélyes aláíráson. A Nagykörúton közlekedő Combino villamoson kívül a villamoshálózat többi részén alacsonypadlós ellátás egyáltalán nincs, ennek következtében – a nagykörúti vonalaktól eltekintve – az akadálymentességre vonatkozó jogszabályi előírások és társadalmi elvárások nem érvényesülnek a hálózaton. Mivel a metróvonalak után a legforgalmasabb viszonylatok a villamosjáratok, így kiemelten fontos és indokolt azokon korszerű, akadálymentes járművek közlekedtetése. A villamos járműpark használt járművekkel való megújítására lényegében nincs lehetőség, mivel a Budapesten használatos kétirányú, normál nyomtávú villamosokat kevés városban üzemeltetnek, alacsonypadlós kocsikból pedig használt piac egyáltalán nincs még.

A projekt első ütemének keretén belül 37 darab új, korszerű, alacsonypadlós villamos (25 darab rövid és 12 darab hosszú), valamint 24 darab új, korszerű, energiahatékony, alacsonypadlós trolibusz (14 darab szóló és 10 darab csuklós) kerülhet beszerzésre. A járműbeszerzésen felül az új járművek fogadásának megteremtése érdekében három meglévő – a Hungária, a Száva és a Budafok – BKV kocsiszín fejlesztésére, a karbantartási kapacitások megteremtésére, valamint a Budai Fonódóhoz a hálózatban kapcsolódó, de az infrastruktúra-projekt tekintetében nem érintett szakaszokon (a Szt. Gellért tér – Kelenföldi pályaudvar és a Déli pályaudvar – Savoya Park között) peronok akadálymentesítésére is sor kerül.

A főpolgármester azt is kiemelte: a trolibusz járműpark esetében az átlagéletkor az ideális érték kétszerese, a járműpark gerincét 25 év körüli Ikarus trolibuszok alkotják. A 2012-ben lezárt használt trolibusz beszerzéssel csak a legöregebb, ZIU-9 típusú szovjet gyártmányú kocsik kiváltása lehetséges 2013 januárjától, ami azonban a járműpark színvonalának és életkorának stabilizálására nem elegendő. A használt trolibusz piac szintén rendkívül szűk, használt kocsik beszerzés önmagában nem megoldás a helyzet rendezésére. A trolibusz ágazatban is jelentős problémát okoz az akadálymentes járművek alacsony száma, így számos vonalon a nem vagy alig biztosított alacsonypadlós szolgáltatás.

Dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára hangsúlyozta: elismerést érdemel az a munka, amelyet a Főváros és a BKK az elmúlt két évben végzett, hiszen az előkészített közlekedésfejlesztési projektek korábban nem léteztek; ha pedig léteztek is, nem voltak alkalmasak arra, hogy az uniós követelményeknek megfeleljenek. Elismerést érdemel az a szakembergárda, akik a pályázatok előkészítésén munkálkodtak és sikeres, az uniós előírásoknak megfelelő pályázatokat készítettek elő a BKK-nál – hangsúlyozta az államtitkár.

A 37 új, alacsonypadlós villamosból 25 db 34-36 méter hosszú, 12 db pedig 54-56 méter hosszú lesz. Előbbieket a 3-as villamos vonalán, valamint a Budai fonódó villamoshálózat fejlesztése projekt keretében Óbudáig meghosszabbítandó 19-es és 61-es villamosok vonalán állítjuk majd forgalomba. A nagykörúti Combino villamosokhoz hasonló hosszúságú villamosok pedig az 1-es villamos vonalán teljesítenek majd szolgálatot, így ott kb. minden harmadik szerelvény alacsonypadlós lesz. A 24 darab új, alacsonypadlós trolibusz egyenletesen lesz elosztva a hálózaton.

A projekt eredményeként a következő vonalakon lesz biztosítható részben az alacsonypadlós kiszolgálás:

  • Villamosvonalak: 1-es, 3-as, 19-es és 61-es (utóbbi két vonalat Dél-Buda felől a villamosok érkezéséig Óbudáig meghosszabbítjuk a Budai Fonódó projekt keretében)
  • Trolibusz-vonalak: a szóló trolibuszokkal üzemeltetett vonalak mindegyikén, a csuklós vonalak között pedig arányosan kerülnek elosztásra az új alacsonypadlós járművek.

A 607-es pályaszámú Solaris Trollino 12 a Kossuth Lajos téren, a 70-es viszonylaton (fotó: Halász Péter)A projekt – a tervezett ütemezés szerint – a villamos-beszerzést célzó közbeszerzés megindításával kezdődik meg 2013 elején, ennek eredményeként a prototípus járművek várhatóan 2014 végén, a sorozatjárművek pedig majd 2014 végétől 2015 őszéig érkeznek meg, ha a közbeszerzési eljárást sikerül eredményesen lefolytatni. Következő lépésként az infrastruktúra (megállóperonok emelése, kocsiszínek fejlesztése, stb.) tervezésének közbeszerzése kerül lefolytatásra 2013 második félévéig, amely eredményeként 2014. év első negyedévében készülhet el az engedélyezett terv. Ezt követően bonyolítható le az infrastruktúra kivitelezését célzó közbeszerzés, így 2014. év harmadik negyedév elején kiválasztásra kerülhet az infrastruktúra fejlesztés kivitelezője, míg maga a kivitelezés 2015 őszére készülhet el. A trolibuszok beszerzését célzó közbeszerzés 2013 első felében kerül lefolytatásra. Az új trolibuszok 2014 elejétől az év végéig kerülnek leszállításra, ami azonban a közbeszerzés eredményessége függvényében módosulhat.

Az autóbusz ágazatban bevezetett járműüzemeltetési modell a kötöttpályás közlekedésben a nagyon magas állóeszköz költségarány, és a járművek jóval hosszabb élettartama miatt nem jelent megfelelő megoldást, különösen, hogy a buszágazattal ellentétben vissza nem térítendő európai uniós támogatás is elérhető a kötöttpályás, környezetbarát ágazatokban. Emiatt mindkét ágazatban elsősorban új járművek beszerzésével tudjuk a magasabb szolgáltatási színvonalat biztosítani. Az új villamosok és trolibuszok beszerzése az igen magas tőkeköltség miatt időben csak elnyújtva lehetséges. A program megindítása azonban a hosszú időbeli lefutás miatt nem halasztható.

A folyamatban lévő támogatással finanszírozott villamospálya-építéseknél és rekonstrukcióknál (1-es és 3-as villamosok, budai fonódó hálózat) a BKK minden érintett vonalon akadálymentes megállókat épít ki, jelentős EU-támogatások felhasználásával. Ezekhez szorosan kell, hogy kapcsolódjon új villamos járművek beszerzése, hiszen ha nem tudjuk ezeket a vonalakat legalább részlegesen alacsonypadlós járművekkel ellátni, a vonalak a jelentős infrastruktúra oldali beavatkozások ellenére továbbra sem lesznek akadálymentesek. Ez nem csak műszaki, hanem támogatásvesztési kockázatot is magában hordozó szempont.

A projekt keretében összesen 96 darab villamost, valamint 93 darab trolibuszt szerezne be a Főváros és a BKK, több ütemben. Most az első ütemre, 37 jármű beszerzésére kapott a BKK támogatást, de a közbeszerzési eljárásokat opciókkal írjuk ki a további ütemekre tekintettel. Valamennyi jármű alacsonypadlós lesz, biztosítva a könnyű, akadálymentes beszállást bárki számára. A kocsik érkezésével párhuzamosan az érintett peronok is átépülnének, így biztosítva a szintbeni, lépcsőmentes belépést a járművekbe. A tervek szerint 2014-15 során megérkező járműveket számos vonalon használhatják majd az utasok.

Kiírtuk a közbeszerzési-eljárást-az-új-alacsonypadlós-villamosok-beszerzésére (2013. február 15.) •  Biztosította a Közgyűlés a járműbeszerzési projekt önrészét: indulhat az új villamosok beszerzése (2012. december 12.) • Döntött a Kormány: indulhat a villamos és trolibusz járműbeszerzési projekt (2012. november 14.)