A fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten

Magyarország kormánya a települési önkormányzatokkal együttműködve célul tűzte ki az alacsony szén-dioxid-kibocsátással járó stratégiák támogatását a városok területén. A fenntartható városi mobilitás elérése érdekében a kormány 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten (VEKOP-5.3.1-15)” pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretében. A forrást a megvalósításra 100 százalékban az Európai Unió biztosítja.

A támogatás célja, hogy Budapesten a mindennapos utazásoknál növekedjen a gyalogos-, a kerékpáros és/vagy a közösségi közlekedést igénybe vevők részaránya. Ez ugyanis hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez. A pályázati felhívás kifejezetten olyan projekteket támogat, amelyekben nem egy-egy vonalas létesítmény megépítését, hanem nagyobb területek komplex kerékpározásbarát fejlesztését vállalják a pályázók. Ezeken kívül a nemzetközi kerékpárútvonalakhoz (EuroVelo), illetve az agglomerációs településekhez csatlakozó útvonalak fejlesztésével lehetett pályázni.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK összesen tizenhat kerületi önkormányzat bevonásával 12 konzorciumot hozott létre, és 12 projektötlettel összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert el. A projekteket megvalósító konzorciumokat minden esetben a Fővárosi Önkormányzat vezeti, a szakmai kontrollt a BKK biztosítja. Az alábbi pályázatok és a projektek megvalósítói nyertek támogatást:

A projekt neve Megvalósító
1. A budapesti közbringarendszer és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.
2. Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest XIX. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XIX. Kerület, Kispest Önkormányzata
3. Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest II. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzata
4. Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XX. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XX. Kerület, Pesterzsébet Önkormányzata
5. Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XII. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XII. Kerületi Hegyvidéki Önkormányzat
6. Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XVI. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XVI. Kerületi Önkormányzat (Árpádföld, Cinkota, Mátyásföld, Sashalom, Rákosszentmihály)
7. Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések Budapest XI. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata
8. Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest IV. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros IV. Kerület Újpest Önkormányzata
9. Dél-budapesti kerékpárosbarát fejlesztések Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XVIII. Kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata,
Budapest Főváros XXI. Kerület Csepel Önkormányzata,
Budapest Főváros XXIII. Kerület Soroksár Önkormányzata
10. Budapest–Fót kerékpárút XV. kerületen belüli szakasza Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest XV. Kerületi Önkormányzata
11. Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest X. kerületében Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros X. Kerület Kőbányai Önkormányzata
12. Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó Fővárosi Önkormányzat,
BKK Zrt.,
Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata,
Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata,
Budapest Főváros X. Kerület Kőbányai Önkormányzata,
Budapest Főváros XVII. Kerület Rákosmente Önkormányzata

A projektek megvalósításának első lépéseként 2017-ben elkészült a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi Hálózati Terv (KHT). A KHT-ket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadta, és az abban foglaltak szerint elkezdődött az engedélyezési és kiviteli tervek készítése. A jelenleg érvényes ütemezés alapján a tervek 2018-ban készülnek el, a kivitelezés pedig 2019-ben kezdődik.

Mellékletek:

II. kerület PDF formátumban (60 MB)

III–XIII. kerület PDF formátumban (22 MB)

IV. kerület ZIP formátumban (103 MB)

X. kerület PDF formátumban (29 MB)

XI. kerület PDF formátumban (29 MB)

XII. kerület PDF formátumban (53 MB)

XV. kerület PDF formátumban (26 MB)

XVI. kerület PDF formátumban (16 MB)

XIX. kerület ZIP formátumban (48 MB)

XX. kerület ZIP formátumban (14 MB)

Dél–Pest ZIP formátumban (42 MB)

Rákos-patak PDF formátumban (20 MB)

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.