A fogaskerekű fejlesztése

A 60-as villamos – vagy ahogyan a legtöbben ismerik, a fogaskerekű vasút – a XII. kerület hegyvidéki részét, a Sváb-hegyet és a Széchenyi-hegyet köti össze a Városmajorral.
A járatot napi rendszerességgel használó utasok száma alacsony. Ennek legfőbb oka, hogy a vonal sem menetidejét, sem hálózati kapcsolatait tekintve nem jelent valódi alternatívát a térségben közlekedő 21 és 21A autóbusznak, még a közúti forgalom torlódása esetén sem. A vonal rossz műszaki állapota miatt a járatok átlagsebessége alacsony, a menetidő hosszú.

Az itt közlekedő hét ikerjármű mintegy 40 éves, és az utóbbi idők – főleg esztétikai – felújításai ellenére kijelenthető, hogy elérték gazdaságos üzemeltethetőségük határát, a műszaki meghibásodásuk száma magas. Az átszállási kényszer (a vonal nem érint egyetlen fontos csomópontot sem) tovább csökkenti a potenciális utasszámot.
A fogaskerekű vasút felújításának elsődleges célja, hogy a vonal olyan megbízható, korszerű, utasbarát, Budapest közlekedési rendszerébe illeszkedő közlekedési eszközzé váljék, amely elég utast vonz ahhoz, hogy működése gazdaságos legyen, a hétvégi és a hétköznapi forgalmi igények számára egyaránt vonzó szolgáltatást nyújtson. A rekonstrukció célja egyfelől az utasigények jobb feltárása és hatékonyabb kiszolgálása, másfelől az üzembiztonság és a gazdaságos üzemeltethetőség megteremtése.

Ahhoz, hogy a fogaskerekű Budapest közösségi közlekedési hálózatának versenyképes részévé váljon, jelentős fejlesztések szükségesek. Ilyen például a pálya rekonstrukciója, valamint mindkét irányú meghosszabbítása: a jövőbeni végállomások a tervek szerint a Széll Kálmán térre, valamint a Normafához kerülnének. Az így meghosszabbított útvonal miatt a járat hétköznapi hivatásforgalmi szerepe megerősödik, a hét valamennyi napján nagy forgalmú villamosjáratként szolgálhatja majd a Sváb-hegyen át Normafa térségét. A vonal műszaki állapota miatt elengedhetetlen a teljes rekonstrukció. Felújítása a meghosszabbításra és a villamoshálózatra kijárásra nem képes, csak fogasüzemű járművek beszerzése esetén is jelentős költségű lenne.

A meghosszabbítás illeszkedik a Normafa megújítását célzó projekthez, valamint e népszerű célpont torlódásmentes, környezetbarát kötöttpályás elérését biztosítja, ezzel a városon belüli kirándulóforgalom számára fontos új fejlesztést jelent. A fogaskerekű villamos új végállomása az újonnan kiépülő Normafa központi területén kap helyet

A fejlesztés eredményeként

  • a fogaskerekű a Szilágyi Erzsébet fasoron keresztül a meglévő villamosvágányokon, villamosként haladva éri el a Széll Kálmán teret;
  • a mai Széchenyi-hegyi végállomástól a Normafáig a jármű szintén villamosként közlekedik, mivel a meghosszabbított szakaszon vonalvezetése nem teszi szükségessé fogasléces pálya kiépítését;
  • jelentősen megnövekszik a szerelvények átlagsebessége (hegymenetben 40 km/h, völgymenetben 30 km/h, villamosként közlekedve 50 km/h), ami csökkenti a menetidőt, és a forgalmi kitérők áttervezésének köszönhetően a mainál mintegy kétszer sűrűbben, 7-8 percenként követhetik egymást a szerelvények;
  • megújul a városmajori járműtelep;
  • javulnak a kerékpárszállítás feltételei.

A fejlesztést megalapozó koncepció 2013 februárjában készült el, később tanulmánytervben vizsgáltuk a fejlesztés lehetséges irányait, amelynek alapján a kivitelezéshez szükséges tervezést is elkezdtük. A tervezési folyamat előreláthatólag 2020 első félévében zárul le.


Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.