Az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása Kelenföld vasútállomásig

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ tovább folytatta a budapesti villamoshálózat fejlesztését, amelynek köszönhetően 2019 júliusától az 1-es villamos vonalán a Fehérvári út és az Etele út kereszteződése helyett már egészen az Etele térig lehet utazni. A projekt eredményeként létrejött az összeköttetés az Etele téri végállomás térségében az 1-es villamos és Kelenföld vasútállomás, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4 metró, valamint a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 49-es villamosjárata között. A projekt célja részben az Etele téri csomópont hatékony összekapcsolása a kelenföldi városrésszel és Dél-Pesttel, így téve lehetővé az agglomerációból érkezők gyorsabb eljutását a város ezen részei felé, valamint a környék lakói számára a belváros felé tartó metró- és villamosvonalak gyors elérését. A kivitelezés 2017 novemberétől előreláthatólag 2019. év végéig tart.

Előzmények

A Hungária körgyűrű és rajta az 1-es villamosvonal kiépítése Budapest egyik legfontosabb, ütemezetten megvalósuló projektje. Az 1-es villamosvonal első szakasza a Hungária körút fejlesztésével együtt 1984-ben indult el, első ütemben Óbuda és a Lehel út / Hungária körút csomópont között. A Hungária körgyűrű fokozatos kiszélesítése, valamint a vasúti műtárgyak fokozatos megépítése lehetővé tette, hogy a villamosvonal (több ütemben) 2000-ben elérje a Közvágóhidat. Bár az 1995-ben átadott Lágymányosi (ma Rákóczi) hídon már a kezdetektől megvolt a vágányok helye, a vonal újabb meghosszabbítására sokat kellett várni. A Bécsi út / Vörösvári út–Rákóczi híd közötti szakasz felújítása és akadálymentesítése 2014-ben, meghosszabbítása a Fehérvári útig 2015 márciusában fejeződött be (bkk.hu/fejleszteseink/1-es-es-3-as-villamos-fejlesztese/). Ezzel egyidejűleg, 2013 közepén elkezdődött a vonal Etele térig történő meghosszabbításának előkészítése is, melynek eredményeként 2019-ben ez is megvalósult.

Miért fontos az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig?

Az 1-es villamos jelenleg Budapest egyik legfontosabb villamosjárata, a pesti és budai külváros fő körirányú közösségi közlekedési eszköze, amely olyan csomópontokat köt össze, mint a Flórián tér, az Árpád híd metróállomás, a Puskás Ferenc Stadion vagy a Népliget, amelyek útvonalán számos metró-, villamos- és buszjárat, valamint vasúti és helyközi autóbuszos átszállási lehetőséget nyújt. Az 1-es villamos ma a város leggyorsabb villamosjárata: a felújításnak és a kedvező lámpahangolásoknak köszönhetően 22,4 km/óra átlagsebességgel halad, gyorsabban, mint az elkülönített pályán közlekedő M1 metró. A vonal 2015-ben befejezett meghosszabbítása a beváltotta hozzá fűzött reményeket, a villamosok jelenlegi forgalma – a gyorsabb haladásnak, a kiszámíthatóbb közlekedésnek, valamint az átszállásszámok csökkenésének köszönhetően – jóval magasabb, mint a korábban erre közlekedő buszoké volt. Egyes időszakokban a korábban a 103-as buszon mért értékek mintegy háromszorosát is eléri.

A vonal a fejlesztéssel a város egyik legnagyobb lakótelepét is érinti. Ezeket a XI. kerületi célpontokat csak a 103-as buszra történő átszállással lehetett elérni. A 2013–14-ben készített megvalósíthatósági tanulmány igazolta, hogy a meghosszabbítás a lakótelepen élők, valamint a városba vonattal és helyközi buszokkal érkezők számára jelentősen csökkenti az átszállások számát és a menetidőt, főként Dél- és Kelet-Pest irányába.

Milyen lett az Etele úti új villamospálya?

Az 1-es villamosvonal új szakaszán a vonalon korábban megvalósított megállótípust alakítottunk ki a Bikás parknál és a Bártfai utcánál. Az 1-es villamosvonal meghosszabbításával a Hengermalom út–Fehérvári út csomópontban létesített ideiglenes végállomás minimális átépítésével hosszabbítottuk meg a 2 vágányú villamospályát az Etele úton. A mintegy 1,7 kilométeres hosszon épült új vonalszakasz az Etele úton középen vezet, ezt követően balra kanyarodik a Somogyi útra, ahol az Etele téren épült négyvágányos végállomásra fut be. A végállomás elhelyezésénél és a vágányhálózat kialakításánál egyenrangú szempont volt a kedvező gyalogoskapcsolat, valamint annak a lehetősége, hogy a későbbiekben a végállomásba további villamosvonalakat kapcsoljanak.

A villamos-végállomás a Somogyi út Etele téri részén található, közvetlen kapcsolatot biztosít az M4 metró végállomásával. A villamos-végállomás eléréséhez sem a buszpályaudvar, sem a vasútállomás felől nincs szükség a közút keresztezésére, a peronokat, a megállókat akadálymentesen lehet megközelíteni a korábban kialakított köztér felől. Jelentős hosszban fedett megállók épültek színvonalas, korszerű utastájékoztatási felületekkel. A villamospálya az Etele út teljes hosszában füvesített, ami nemcsak esztétikai élményt nyújt, de a zajcsökkentés szempontjából is lényeges. A Bikás park és a Bártfai utca megálló közötti részen a vágányok közé fákat, cserjéket ültettünk.

Milyen kapcsolódó fejlesztések készültek el?

Az 1-es villamosvonal meghosszabbítása a komplex szemléletnek köszönhetően nem csupán a villamosfejlesztésről, hanem a környező közúti és zöldfelületek megújításáról is szólt.

A fejlesztéshez kapcsolódva a környező zöldfelületek teljes felújítása is megvalósult az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között, az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is. Jelentős felújítást végeztünk az Etele park teljes területén: megújult a növényzet, az összes járófelület, dísztér és új szökőkút épült, továbbá az Etele úttal párhuzamosan kétsávos kerékpárút létesült.

A Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódnak a XI. kerületi önkormányzat fejlesztései: felújítják a Tétényi út és a Fejér Lipót utca közötti parkot és játszóteret, az Etele út északi oldalán a Somogyi út és a Bártfai út közötti szakaszon található parkot, valamint a Tétényi út két útpályája közötti elválasztó sávot.

A projekthez kapcsolódva 2018-ban megújult az 1-es villamos vonala a pesti oldalon, a Győrffy István utca és a Mester utca közötti 1,6 kilométer hosszú szakaszon is.

Az Etele úti pályaszakasz tervezésekor többféle vonalvezetés lehetőségét is megvizsgálták, és minden szempontból az bizonyult a legjobb megoldásnak, hogy a vágányokat a jelenlegi középsziget helyére építsék. Az ott húzódó fasor eltávolítása nem volt elkerülhető – ugyanakkor azokat a fákat, amelyeket lehetett, a kerületen belül másik helyre ültettük át –, sőt kétszer annyi, körülbelül 500 fát és mintegy 11 ezer cserjét ültettünk, amelyek fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik három évig. A füves felületek 21 600 négyzetméteren újultak meg.

A projekt részeként egy többfunkciós Unimog fűnyírót is beszereztek, melynek segítségével a megállóhelyeken található izzók cseréjét, a felsővezetékek és azon lévő szerelvények karbantartását, valamint gallyazást, sövénynyírást, daruzási munkálatokat is lehet végezni.

Milyen környezeti hatásokkal jár a villamosvonal meghosszabbítása?

A villamosvonal meghosszabbításának eredményeként az Etele úton várhatóan csökken a légszennyezés, valamint a zajterhelés. A közösségi közlekedésre váltó utasoknak köszönhetően az egész városban csökken a személyautók száma, ezzel párhuzamosan a légszennyezettség, a közlekedésre felhasznált energia, valamint az autók által elfoglalt közterületek is.

Mikorra valósul meg a beruházás?

A kivitelezés 2017 novemberében kezdődött el. Az új vonalat a sikeres hatósági vizsgákat követően 2019 júliusától már használhatják az utasok. Az Etele téri végállomáson 2019. év végéig a villamosvezetők és a biztosítóberendezéseket kezelő személyzet számára könnyűszerkezetes végleges végállomási építmény készül. Addig ideiglenes épületből történik a zavartalan szolgáltatás.

Az „1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig (IKOP-3.1.0-15-2016-00007)” projekt a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból csaknem 8 milliárd forinttal támogatja. A beruházás teljes kivitelezési költsége nettó 8.656.163.879 forint.

Kapcsolódó anyagok:

Galéria




Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.