- Budapesti Közlekedési Központ - https://bkk.hu -

Újra a fővárosiaké Buda legforgalmasabb csomópontja, a megújult Széll Kálmán tér

Közel másfél év munkájaként teljesen megújult, és mától európai színvonalú, modern csomópontként, találkozási helyként, magas színvonalú, akadálymentes és zöld közösségi térként várja az arra közlekedőket a Széll Kálmán tér. Buda egyik legforgalmasabb csomópontja egy reálisan kidolgozott, ütemezhető elképzelés szerint újult meg, kiemelten figyelembe véve a közösségi közlekedés szempontjait.

Az átalakított tér a budai fonódó villamoshálózat tavaly év végi átadásának köszönhetően új közlekedési kapcsolatokat kínál, a felújítás részeként MOL Bubi gyűjtőállomás, és kerékpárút is épült. A korábbi csupasz betonfelületek helyett 182 elültetett fa, és több mint 700 négyzetméternyi cserje, virág, fű teszi zöldebbé a teret. Aki jegyet vagy bérletet venne, vagy a közösségi közlekedéssel kapcsolatos egyéb ügyeit szeretné intézni, nemsokára a BKK új ügyfélközpontjában teheti ezt meg. A tér korábbi önmagára mindössze az ikonikus legyező alakú metróépület emlékeztet. A Széll Kálmán tér 2016. május 10-étől, kevesebb, mint másfél év munka után újra a fővárosban élőket és az erre közlekedőket szolgálja. A tér átadását követően a fejlesztések a térségben nem fejeződnek be, a Széll Kálmán tér felújításához kapcsolódóan még az idén további közép-budai beruházások jönnek létre.

A BKK az összes eddigi, a tér felújításával kapcsolatos számlát és elszámolást a bírósági döntésnek megfelelően kiadta. A tér felújításának kivitelezéséről szóló szerződés megkötésére 7 hónapos csúszással került sor a közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt, azonban a BKK a munkák átcsoportosításával és az építési folyamat átstrukturálásával a kivitelezés tényleges időtartamában 4 hónapos megtakarítást ért el.

Új szolgáltatások, barátságosabb, közösségi tér

A 2015. január 12-én kezdődött, és ma, 2016. május 10-én befejeződött rekonstrukció alatt a Széll Kálmán teret gyakorlatilag teljesen átépítették. A közel 45 évig érintetlen, elhanyagolt csomópont mára egy modern arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, rendezett, akadálymentes és zöld közösségi térként újult meg mintegy nettó 5,3 milliárd forintos fővárosi, kormányzati, és uniós forrásból. Több, mint 400 napnyi munka után a Széll Kálmán tér a mai naptól újra a fővárosban élőket és az arra közlekedőket szolgálja:

A Széll Kálmán teret május 10-én átadják a nagyközönségnek, a felújítás valamennyi műszaki eleme megvalósult. Egyes egységeket – így a liftet, a mozgólépcsőt, valamint az ügyfélközpontot – azonban a jogszabályi előírások miatt csak később, a használatbavételi engedélyek megszerzését követően üzemelik be. A Széll Kálmán téren az ügyfélközpont megnyitásáig is biztosított a jegy és bérletvásárlás az automatákon, valamint a térre telepített mobil ügyfélszolgálaton keresztül.

A Széll Kálmán tér három szimbolikus eleme új formában

Új, modern óra épült a tér egyik központi eleme, a megszámlálhatatlan randevúnak, találkozási pontnak helyet adó régi óra helyén. A hat méter magas, háromszög alapú látszóbeton oszlop oldalán a régi óra betonmatricás technikával készült lenyomata látható, a tetején pedig LED-es felület mutatja a pontos órát és percet. A másodperceket az oszlop körüli másodpercmutatókról olvashatjuk le. A régi óra a Kiscelli Múzeumba került.

A Széll Kálmán tér másik ikonikus eleme a metróépület legyező formájú teteje; bár alatta az épület – ahogy azt fentebb írtuk – teljesen megújult, a tetőszerkezet megmaradt. A legyező alakú födém most már a metróépületen belülről is látható, hiszen a korábbi álmennyezetet az épület felújításakor elbontották.

Végül, de nem utolsósorban a Széll Kálmán tér egy új pontján, a Krisztina körút mentén – ahol korábban kihasználatlan betonszigetek foglalták a helyet – , restaurálva újra áll a Sellő névre hallgató szökőkút is.

Buda villamosközlekedése is megújult

Nemcsak maga a Széll Kálmán tér, de azzal összehangolva és párhuzamosan az azt érintő villamoshálózat, és egyúttal Buda villamosközlekedése is megújult a budai fonódó villamoshálózat 2016. január közepi átadásával. A Frankel Leó utca és a Margit körút között megépített villamosvágány-átkötésnek köszönhetően átjárható villamospálya létesült a Széll Kálmán tér és Óbuda között, azaz új, hosszú villamosvonalak jöhettek létre. Az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb budai kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházásának köszönhetően a villamosvonalak újra egységes hálózatot alkotnak. Az észak-, a közép- és a dél-budai területek között átszállásmentes villamoshálózat jött létre, Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épült a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek.

Köszönjük a fővárosiak türelmét

A Széll Kálmán tér átépítése több építési ütemben, sokszor kényelmetlenséggel járó forgalomkorlátozásokkal zajlott, ezért a teret érintő vagy keresztező busz- és villamosjáratok közlekedése számos alkalommal változott. A rekonstrukció pontos tervezést és szervezést igényelt már csak azért is, mert a tér – amelyen napi szinten mintegy 200 ezer ember fordul meg – közúti, metró-, busz-, villamos- és gyalogos forgalmát a felújítás ideje alatt végig fenntartották. A kényelmetlenségek miatt a Főváros, a beruházó és a felújítást kivitelező konzorcium is köszöni a budapestiek türelmét. A tér forgalmi rendjének változásáról a BKK folyamatosan tájékoztatta a lakosságot: a www.bkk.hu/szellkalmanter oldalon mindig megismerhető volt az aktuális közúti és közösségi közlekedési forgalmi rend; minden változásról, a felújítás előrehaladásáról sajtóközleményben adott hírt, továbbá a Facebook-oldalán is nyomon követhető volt, ha módosult a közlekedés rendje. A fontosabb változásokról szórólapok készültek, amelyek mindig eljutottak az érintett háztartásokba, de a BKK munkatársai a téren is osztogatták azokat az ott közlekedőknek.

További fejlesztések a téren és a tér környezetében

A Széll Kálmán tér felújításával Közép-Buda fejlesztése nem fejeződött be: a nyár folyamán a Fővárosi Önkormányzat megbízásából további fejlesztések jönnek létre a tér környékén, illetve a budai fonódó villamoshálózat mentén.

Ezzel párhuzamosan a Széll Kálmán téren is várhatóak további kisebb, lokális beavatkozások a műszaki átadás során tapasztaltak alapján, amelyeket a kivitelező szükség esetén garanciális kötelezettsége alapján végez majd el. A felsorolt fejlesztési munkákat előreláthatóan 2016. 2.-3. negyedévében végzik el.

A felújítás előkészítése

A Széll Kálmán tér korábban több éven át ígért, de Tarlós István főpolgármester programjában már kiemelt projektként szereplő felújításának érdemi tervezése 2011-ben a Fővárosi Önkormányzat kiemelt beruházásaként az alapoktól kezdődött meg, mert ezt megelőzően nem történtek meg a szükséges előkészületek. Az elmúlt évek tervezési, illetve forrásbiztosítási munkáival párhuzamosan a beruházáshoz szükséges építési engedélyeket is meg kellett szerezni. Annak érdekében, hogy a Széll Kálmán tér vonzó és korszerűen kialakított köztérré váljon, a BKK urbanisztikai és építészeti tervpályázatot írt ki, amely 2012 végén zárult le. Az Építész Stúdió Kft. és Lépték-Terv Kft. nyertes pályázata könnyed eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel racionalizálta és humanizálta a teret. A felújítás kivitelezési szerződését 2014. november 24-én írták alá a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta Széll Kálmán tér 2014 Konzorciummal, amelyet ezúton illet köszönet a rekonstrukciós munkák zavartalan elvégzéséért.

Érdekességek és számok a Széll Kálmán tér felújításával kapcsolatban

12 db új MOL Bubi gyűjtőállomást létesítenek a II és a III. kerületben, tovább növelve ezzel a közbringával megközelíthető területek számát. Új gyűjtőállomások létesülnek a Szilágyi Erzsébet fasori kerékpárút vonalában a Városmajorig. A fonódó villamoshálózat mentén a Bécsi úton, illetve a Pacsirtamező úton szintén új gyűjtőállomásokat telepítenek, többek között az Óbudai Egyetemnél, a Kolosy téren, a Zsigmond téren  is. Az új gyűjtőállomásokhoz kapcsolódva a kihelyezett kerékpárok száma is növekszik.