- Budapesti Közlekedési Központ - https://bkk.hu -

A BKK szakmai álláspontja az M3-as metró felszíni pótlásával kapcsolatban

Az M3-as metró hétköznapokon félmillió utast szállít, ez a szám körülbelül megegyezik a teljes országos vasúthálózaton utazók számával, emiatt egy ilyen volumenű metrópótlás megszervezése kizárólag szigorú szakmai szempontok alapján történhet. Bár teljesen nem lehet elkerülni a kisebb kényelmetlenségeket, ennek ellenére a BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy a metrópótlás a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozza a fővárosban közlekedőknek. Az elsődleges alternatíva a BKK álláspontja szerint a buszos pótlás, minden egyéb közlekedési mód ennek csekély kiegészítéseként jöhet számításba. A kerékpáros pótlás csak szezonális jellegű lehet, ráadásul a napi félmilliós utasforgalom mellett ez pusztán elhanyagolható részt vehet át. Nem beszélve arról, hogy a városnak elég sok kerékpárt kellene vásárolni, hacsak nem feltételezzük, hogy az M3-as utazóközönségének figyelemre méltó hányada felszerelkezett kerékpárral.

Az M3-as metrót pótló autóbuszjárat a metró utasforgalmának kb. 60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, ennél nagyobb, a metró nyomvonalát követő felszíni pótló autóbuszos kapacitás nem biztosítható. Mindenképpen szükséges tehát más eljutási lehetőségek biztosítása is, ezt alternatív útvonalakon közlekedő tehermentesítő járatok szervezésével, illetve meglévő járatok sűrítésével, meghosszabbításával érhető el.

A metró nyomvonalát tehermentesítő felszíni hálózat kialakítása jelenleg folyamatban van. Számos elem képezi vizsgálatok tárgyát, ilyenek pl. Pesterzsébetről a Határ út helyett a Ferenc körutat, illetve Boráros teret elérő járatok erősítése, továbbá a 12-es villamosjárat Lehel térig történő meghosszabbítása, a 14-es villamos sűrítése, illetve az 1-es, 2-es, 4-es és 6-os villamosjáratok sűrűbb közlekedtetése. Vizsgáljuk, hogy Kőbánya egyes területeiről miként biztosítható a belváros elérése az M3-as metró helyett az M2-es metró irányába biztosítani, illetve egyeztetések folynak a fővároson belüli nagyvasúti hálózat alternatívaként történő felhasználásának lehetőségeiről is.

A BKK és a BKV mindent megtesz a metrópótlásból eredő várható zsúfoltság, fennakadások elkerülése, illetve azok lehető legnagyobb mértékű mérséklése érdekében.