Híreink

A BKK munkavállalóinak részvételével elkezdődött az elektronikus jegyrendszer kártyakibocsátásának tesztelése

A BKK-s dolgozói tesztkártyák kiosztásával megkezdődött az elektronikus jegyrendszer első próbaüzeme, ami azt a célt szolgálja, hogy a 2018-tól teljes egészében működő rendszer kártyakibocsátása már hatékonyan és hibátlanul tudjon üzemelni. A több száz dolgozói tesztkártyával a rendszer működéséhez szükséges szoftverelemeket és gyártósorokat tesztelik a szakemberek. Mivel az elektronikus jegyrendszer teljes bevezetését követően mintegy másfél millió kártya kerül forgalomba, ezért ennek kiemelt jelentősége van a folyamatban. Ezzel egy időben elindul a rendszerhez kapcsolódó internetes oldal, melyen az elektronikus jegyrendszerrel kapcsolatos folyamatosan frissülő adatok lesznek elérhetők.

A tesztkártyák kibocsátásával párhuzamosan további két területen kezdődik meg, illetve folytatódik a fejlesztés. Egyrészt a központi hardver- és szoftverrendszerek, adatkapcsolatok és tranzakciós rendszerek elkészítésén dolgozik a BKK a Scheidt&Bachmannal közösen, másrészt a FUTÁR rendszerhez hasonlóan a több mint 2500 fővárosi közösségi közlekedési járműre kell felszerelni az érvényesítő készülékeket. A metrókapuk és HÉV-vonalak rendszerbe kapcsolására is ütemezetten, a felmérési és építészeti-tervezési munkálatokat követően kerül majd sor a rendszer 2017 decemberi üzembe helyezéséig.

Összességében tehát a járművek, illetve a metró és HÉV állomások készülékeinek felszerelését követően lehet egyáltalán a rendszer teljeskörű és üzemszerű indításáról beszélni, melynek kivitelezését a jövő év második felében kezdi meg a szállító a BKK felügyelete mellett.

A rendszer fő elemei

Az elektronikus jegyrendszer működésének alapját a központi elszámoló rendszer jelenti, amely nyilvántartja a kártyákat, a termékvásárlásokat és egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az árkalkulációt és a kapcsolódó pénzügyi elszámolásokat, valamint támogatja az új, integrált értékesítési csatornákat. A Scheidt&Bachmann feladata a rendszer összes hardver- és szoftverelemének szállítása, üzembe helyezése, teljes körű konfigurációja. Ezt követően kerülhet sor a BKK általi tesztelésre, majd a rendszer üzemeltetésére történő átvételére.

A bevételvédelmi rendszer is megújul, hiszen a metró- és a kiemelt HÉV állomásokra automatikusan működő kapu kerülnek telepítésre, az ellenőrök pedig hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyek  révén könnyen és gyorsan ellenőrizhetik a kártyák érvényességét.

Változások az elektronikus jegyrendszer bevezetésével

A fejlesztéseknek köszönhetően a papírbérleteket és -jegyeket felváltja majd egy korszerű, chippel ellátott műanyag kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják majd az utasok.
A névvel és fényképpel ellátott (megszemélyesített) közlekedési kártya más részére nem lesz átruházható, és bármilyen kedvezményes terméket (díjmentes, nyugdíjas stb.), valamint különböző bérlettípusokat is csak erre a megszemélyesített közlekedési kártyára lehet majd vásárolni. Az anonim kártya ezzel ellentétben fényképet és nevet nem, csak egy azonosítószámot tartalmaz, ennek megfelelően mások részére átruházható, átadható majd. Ez a kártya a hozzá rendelt egyenleg terhére kizárólag jegy típusú termékek vásárlására jogosít.

Mindezzel megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, mert a közlekedési kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével, mobiltelefonon valamint az új jegy- és bérletkiadó automaták bármelyikén fel lehet tölteni.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013. szeptemberben aláírt kölcsönszerződés értelmében. A Fővárosi Önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött fejlesztési megállapodásból mintegy 4,3 milliárd forintot bocsát a BKK rendelkezésére.

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.