- Budapesti Közlekedési Központ - https://bkk.hu -

A 4-es és a 6-os villamos március 21-étől két hónapig rövidített útvonalon jár összehangolt építési munkák miatt

Az autósoknak is jobb, ha elkerülik a Nagykörutat – 2015. március 21-étől a budai fonódó villamoshálózat építése, a Nagykörúti villamospálya Aradi utca és Tátra utca közötti szakaszának felújítása, továbbá a Margit híd garanciális javítási munkái miatt két hónapig napközben rövidített útvonalon jár a 4-es és a 6-os villamos, éjszaka pedig a teljes vonalon pótlóbusz jár. Az építkezés miatt a Nagykörúton, a Margit körúton, valamint ezek környezetében számos forgalomkorlátozás lassítja majd a közúti közlekedést. Március 21-én a 4-es és a 6-os villamos dél-budai végállomásától csak a Blaha Lujza tér M megállóhelyig jár, a Széll Kálmán tér M és a Blaha Lujza tér M között villamospótló busz viszi az utasokat. Másnap, március 22-én újra változik a villamos közlekedése: előreláthatóan május közepéig napközben a dél-budai végállomásuktól az Oktogon M-ig közlekednek csak; a Széll Kálmán tér M és a Király utca között pótlóbusszal lehet utazni. Éjjelente, 0 és 4 óra között a 6-os villamos teljes vonalán pótlóbusz jár. A villamospótló számára a Nagykörút és a Margit körút egyes szakaszain buszsávot jelölnek ki, míg útvonala más részein 1 közös sávban haladhat mind a busz-, mind az autóforgalom, ezért a Margit körút–Tölgyfa utca–Margit híd–Szent István körút–Teréz körút útvonal mindkét irányban nehezen lesz járható. A Széll Kálmán tér és a Nyugati tér között a jelzőlámpákat átprogramozzák, ezért azok hosszabb ideig tartó zöld jelzést biztosítanak a közúti forgalomnak. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK Zrt.) ennek ellenére arra kéri a közlekedőket, hogy aki teheti, május közepéig kerülje el a Nagykörutat. A villamos helyett lehetőség szerint utazzon az M2-es metróval, az autóval közlekedők pedig a Margit híd helyett válasszák az Árpád hidat vagy az Erzsébet hidat. Az útlezárások és a tömegközlekedési korlátozások okozta kényelmetlenségek miatt az utazóközönség türelmét kérjük. A jelenleg zajló fejlesztések eredményeképpen a mai Széll Kálmán tér helyén egy új, modern arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, rendezett, akadálymentes és zöld közösségi tér jön létre, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével pedig egyúttal – a munkák összehangolásának köszönhetően – a városrész közlekedése is megújul. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK Zrt.) honlapján a www.bkk.hu/szellkalmanter aloldalon mindig elérhetők a rekonstrukcióval és az aktuális közlekedési változásokkal kapcsolatos információk.

2015. március 21-én komplex, összehangolt felújítási és karbantartási munkák kezdődnek a 4-es és a 6-os villamos vonalán és a vonal mentén a Széll Kálmán tér és az Aradi utca között. A Margit híd budai hídfőjénél, a Keleti Károly utca, valamint a Széna tér környékén és a Széll Kálmán téren a vágányépítés miatt újabb lezárásokkal és forgalomkorlátozásokkal folytatódik a budai fonódó villamoshálózat kialakítása. Összehangolva a budai fonódó munkálataival a BKV halaszthatatlan vágányfelújítást végez a 4-es és a 6-os villamos vonalán az Aradi utca és a Tátra utca között. A ’90-es években épült pályaszerkezet cseréjével megszűnnek azok a sebességkorlátozások, amelyeket ezen szakaszon a leromlott pályaállapot miatt kellett bevezetni. Mindezzel párhuzamosan a Margit hídon a dilatációt – azaz a hőtágulás miatti mozgásokat kiegyenlítő szerkezeti elemeket – cseréli ki garanciálisan a híd 2009–2011-es felújításának kivitelezője.

Folytatódik a Széll Kálmán tér felújítása is: közmű- és útépítés miatt előreláthatólag több hónapra egyirányúsítják a Várfok utca Vérmező út és Csaba utca közötti szakaszát, az utóbbi irányába. Ezt követően április közepéig nem várható további jelentős változás a tér környékének közúti forgalmában.

Tömegközlekedési változások március 21-én nappal

Közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán

2015. március 21-én (szombaton) 4 és 24 óra között a 4-es és a 6-os villamos rövidített útvonalon közlekedik a dél-budai végállomása (a 4-es Újbuda-központ M, míg a 6-os Móricz Zsigmond körtér M) és a Blaha Lujza tér M között. A Széll Kálmán tér M és a Blaha Lujza tér M között 4-6 jelzéssel villamospótló busz viszi az utasokat a Nagykörúton. A Széll Kálmán tér és a Blaha Lujza tér között az M2-es metró igénybevételét is ajánljuk.

A 4-6 jelzésű villamospótló busz a Széll Kálmán tér M végállomástól a Blaha Lujza tér M felé a villamossal lényegében megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti:

A 4-6 jelzésű villamospótló busz a Blaha Lujza tér M végállomástól a Széll Kálmán tér M felé a villamossal megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti:

További tömegközlekedési változások

91-es és 191-es autóbusz

A Nyugati pályaudvar felé közlekedő 91-es és a 191-es autóbusz március 21-étől (szombattól) várhatóan két hónapig a Margit körút Rómer Flóris utca és Tölgyfa utca közötti szakaszát elkerülve, a Fekete Sas utca–Tölgyfa utca útvonalon közlekedik. Ezért a Margit híd, budai hídfő H megálló helyett mindkét buszjáratra a 4-6 jelzésű villamospótló busszal közösen használt ideiglenes megállóban, a Margit körút 2. előtt, a Frankel Leó út és a Lipthay utca között félúton lehet felszállni.

Az ellenkező irányban, a Királyhágó tér és a Sarolta utca felé a 91-es és a 191-es busz útvonala nem változik.

116-os autóbusz

A Széna tér és a Margit körút csomópontjában zajló építési munka miatt március 21-étől (szombattól) várhatóan két hónapig a Dísz tér felé közlekedő 116-os busz útvonala ismét módosul: a járat a Fény utcai piac–Retek utca–Dékán utca–Széll Kálmán tér–Krisztina körút–Vérmező út–Várfok utca terelt útvonalon éri el a Bécsi kapu tér megállóhelyet. Ezért a járat megállóhelyei az alábbiak szerint változnak:

Tömegközlekedési változások március 21-étől május 23-áig az éjszakai közlekedésben

Közlekedés a 6-os villamos vonalán éjjelente

A 2015. március 20-áról 21-ére (péntekről szombatra) virradó éjszakától május 22-éről 23-ára virradóra hajnali 4 óráig a 6-os villamos helyett minden éjszaka 0 és 4 óra között villamospótló busz jár a Móricz Zsigmond körtér M és a Széll Kálmán tér M között a teljes vonalon, 6-os jelzéssel.

A 6-os jelzésű villamospótló busz a Széll Kálmán tér M végállomástól a Móricz Zsigmond körtér M felé a villamossal lényegében megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti:

A 6-os jelzésű villamospótló busz a Móricz Zsigmond körtér M végállomástól a Széll Kálmán tér M felé a villamossal megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti

További tömegközlekedési változások

931-es éjszakai járat

A 931-es éjszakai járat a március 21-éről 22-ére (szombatról vasárnapra) virradó éjszakától várhatóan két hónapig a Margit körúti és a Nyugati téri építési munkák miatt

Tömegközlekedési változások március 22-étől május 22-éig a nappali közlekedésben

Közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán

2015. március 22-étől (vasárnaptól) május 22-éig minden nap hajnali 4-től éjfélig a 4-es és a 6-os villamos rövidített útvonalon jár dél-budai végállomása (a 4-es Újbuda-központ M, míg a 6-os Móricz Zsigmond körtér M) és az Oktogon M között. A Széll Kálmán tér M és a Király utca között 4-6 jelzéssel sűrűn, a csúcsidőben 1-2 percenként közlekedő villamospótló busz viszi az utasokat a Nagykörúton. A korábbi, hasonló villamospótlásoktól eltérően a busz azért közlekedik a Király utcáig, mert a pótlóbusz és a villamos között ezen a megállóhelyen lehet a legkevesebb gyaloglással átszállni.

Felhívjuk utasaink figyelmét arra, hogy bár a villamospótló autóbusz számára a Nagykörút egyes szakaszain buszsávot jelölnek ki, az útvonal más részein csak 1 közös sávban haladhat mind a busz-, mind az autóforgalom, ezért a pótlóbusz menetideje a villamoséhoz képest várhatóan jelentősen megnő. Kérjük, aki teheti, inkább az M2-es metróval utazzon Buda és Pest között.

A 4-6 jelzésű villamospótló busz a Széll Kálmán tér M végállomástól a Király utca felé a villamossal lényegében megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti:

A 4-6 jelzésű villamospótló busz a Király utcától a Széll Kálmán tér M felé a villamossal megegyező útvonalon halad, és az alábbi megállóhelyeket érinti:

További tömegközlekedési változások

21-es és 21A autóbusz

Várhatóan március 23-ától (hétfőtől) a Várfok utcában zajló út- és közműépítési munkák miatt a 21-es és a 21A busz a Széll Kálmán térről nem megszokott végállomásáról, hanem a 102-es busz jelenleg nem használt, Csaba utcai végállomásáról indul.

91-es és 191-es autóbusz

A Nyugati pályaudvar felé közlekedő 91-es és a 191-es autóbusz március 21-étől (szombattól) várhatóan két hónapig a Margit körút Rómer Flóris utca és Tölgyfa utca közötti szakaszát elkerülve, a Fekete Sas utca–Tölgyfa utca útvonalon közlekedik. Ezért a Margit híd, budai hídfő H megálló helyett mindkét buszjáratra a 4-6-os villamospótló busszal közösen használt ideiglenes megállóban, a Margit körút 2. előtt, a Frankel Leó út és a Lipthay utca között félúton lehet felszállni.

Az ellenkező irányban, a Királyhágó tér és a Sarolta utca felé a 91-es és a 191-es busz útvonala nem változik.

Budavári buszjáratok

A Széna tér és a Margit körút csomópontjában zajló építési munka miatt március 21-étől (szombattól) várhatóan két hónapig a Dísz tér felé közlekedő 116-os busz útvonala ismét módosul: a járat a Fény utcai piac–Retek utca–Dékán utca–Széll Kálmán tér–Krisztina körút–Vérmező út–Várfok utca terelt útvonalon éri el a Bécsi kapu tér megállóhelyet. Ezért a járat megállóhelyei az alábbiak szerint változnak:

Várhatóan március 23-ától (hétfőtől) előreláthatóan néhány napig tart a Várfok utca Széll Kálmán tér felőli oldalán a gyalogos járda kiszélesítése. Az útépítés idejére, március 23-án, 24-én és 25-én (hétfőtől szerdáig) a 16-os és a 16A busz le- és felszállóhelyét a Várfok utcában a Vérmező úthoz közelebb helyezzük.

Március 26-án, 27-én és 28-án (csütörtöktől szombatig) a 16-os és a 16A busz végállomását  a Várfok utca Krisztina körút és Csaba utca közötti felére helyezzük át; a járatok ezeken a napokon a Várfok utca–Széll Kálmán téri forduló–Krisztina körút–Vérmező út–Várfok utca felé haladva érik el megszokott útvonalukat, ezért néhány perccel megnövekedett menetidőre kell számítani a vonalon.

A járdaépítés elkészültével a 16-os és a 16A végállomása visszakerül a Várfok utca Vérmező utcához közelebb eső felére a Széll Kálmán tér felőli oldalra, a jelenlegi 21-es buszcsalád megállójába, és a buszjáratok a Csaba utca–Krisztina körút–Vérmező út–Várfok utca útvonalon érik majd el megszokott útvonalukat.

Változások a közúti és a gyalogos közlekedésben

Forgalomkorlátozások a Széll Kálmán tér környékén

AUTÓSOK, FIGYELEM!

2015. március 21-étől (szombattól) a budai fonódó villamoshálózat építési munkáinak ütemváltása miatt a Széll Kálmán térről a Széna tér felé vezető 2 x 2 sávos útpálya jobb oldali 2 sávját közmű- és vágányépítés miatt lezárják, ezért a forgalom a bal oldali útpályán, irányonként 1 sávon haladhat. A Széll Kálmán térről az Ostrom utca felé nem lehet felhajtani.

Várhatóan március 26-ától (csütörtöktől) közmű- és útépítés miatt előreláthatóan több hónapra egyirányúsítják a Várfok utca Vérmező út és Csaba utca közötti részét, az utóbbi irányába. Ezt követően előreláthatóan április közepéig nem várható további jelentős változás a Széll Kálmán tér környékének közúti forgalmában.

GYALOGOSOK, FIGYELEM!

2015. március 21-étől (szombattól) ideiglenesen megszűnik a Széll Kálmán téri buszvégállomás kihajtójánál lévő gyalogos-átkelőhely, ezért csak a Dékán utcánál található zebrán lehetséges átkelni a Margit körúton.

Forgalomkorlátozások a Margit körút–Margit híd–Szent István körút útvonalon – jelentős torlódások várhatóak

AUTÓSOK, FIGYELEM!

2015. március 21-étől (szombattól) a budai fonódó villamoshálózat építési munkáinak ütemváltása, és a villamospálya-felújítás miatt a Szent István körúton, valamint a Margit híd budai hídfője és a Széna tér között több szakaszon is vágányfelújítási, valamint -építési munkák akadályozzák majd a közúti forgalmat várhatóan május közepéig.

A 4-6 jelzésű villamospótló busz útvonalának több szakaszán ideiglenesen autóbuszsávot jelölnek ki a tömegközlekedés előnyben részesítése céljából, míg más útszakaszain csak irányonként 1-1 forgalmi sáv lesz járható. A Margit körúton és a Nagykörúton főirányban – azaz egyenesen – közlekedő autóforgalom segítésére a Széll Kálmán tér és a Nyugati tér között a jelzőlámpákat átprogramozzák, így hosszabb ideig tartó zöldjelzést biztosítanak a közúti forgalomnak. Ez ugyanakkor a keresztirányban közlekedőknek – mind a gyalogosoknak, mind az autósoknak – a korábban megszokotthoz képest többlet várakozási időt jelent majd.

További forgalomkorlátozások:

A fent részletezett sávlezárások, forgalomkorlátozások kiépítését már március 20-án (pénteken) este megkezdik. A korlátozások miatt a Margit körút–Tölgyfa utca–Margit híd–Szent István körút mindkét irányban nehezen lesz járható, így mind ezen az útvonalon, mind az erre vezető főbb útvonalakon jelentős torlódások alakulhatnak ki. Kérjük, hogy a várhatóan május közepéig tartó időszakban aki teheti, a Margit híd helyett válassza az Árpád hidat vagy az Erzsébet hidat.

GYALOGOSOK, FIGYELEM!

Az Árpád fejedelem útja Margit híd alatti szakaszán, valamint a hídtól északra eső parkban is megkezdődik a budai fonódó villamoshálózat vágányépítése, ezért a gyalogos átjáró és az Árpád fejedelem útján található buszmegállók között a parkon keresztül csak egy kijelölt keskeny gyalogosfolyosón vezet majd az út. Kérjük, hogy aki valamely Margit hídi megállóhelyről szeretné megközelíteni az Óbuda felé közlekedő buszok megállóját, a H5-ös HÉV Margit hídi, Szentendre irányú megállóhelyén át közlekedjen.

A Hollán Ernő utca–Falk Miksa utca vonalában található gyalogos-átkelőhely erre az időszakra ideiglenesen megszűnik, és csak a villamosmegálló másik végében a Jászai Mari tér, illetve a Pozsonyi út felé vezető zebra lesz használható.

Úgyszintén megszűnik a gyalogos átkelés lehetősége Budán a Margit körút Erőd utcai kereszteződésénél, helyette a Keleti Károly utcai vagy a Fényes Elek utcai zebrát ajánljuk.

Az útlezárások és a tömegközlekedési korlátozások okozta kényelmetlenségek miatt az utazóközönség megértését és türelmét kérjük.

A Széll Kálmán tér felújításáról

A Széll Kálmán tér felújításának munkái 2015. január 12-én kezdődtek el, a teljes rekonstrukció 2016 tavaszára fejeződhet be.  A fejlesztés eredményeképpen a mai elhanyagolt csomópont helyén egy új, modern arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, rendezett, akadálymentes és zöld közösségi tér jön létre, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével pedig egyúttal – a munkák összehangolásának köszönhetően – a városrész közlekedése is megújul. A Széll Kálmán tér felújítására mintegy nettó 5,3 milliárd forintos kormányzati, uniós és saját forrás áll a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére. A 2016 tavaszáig tartó rekonstrukció több építési ütemben, esetenként kényelmetlenséggel járó forgalomkorlátozásokkal zajlik, amelyek miatt a teret érintő vagy keresztező busz- és villamosjáratok közlekedése több alkalommal is változik majd. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK Zrt.) honlapján, a www.bkk.hu/szellkalmanter oldalon mindig elérhetők a rekonstrukcióval és az aktuális közlekedési változásokkal kapcsolatos információk.

Budapest, 2015. március 18.

Budapesti Közlekedési Központ