Forgalmi változások: Tömegközlekedés

Újabb hibrid, dízel és gázbuszok állnak forgalomba Budapesten

Februárban további, új hibrid, új dízel, valamint használt, jó állapotú, sűrített földgázzal (CNG) működő buszok állnak forgalomba a fővárosban. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK számára kiemelten fontos a környezettudatosság és, hogy alacsony károsanyag-kibocsátású, korszerű járművekkel biztosítsa a közösségi közlekedési szolgáltatást a fővárosban. Ennek újabb állomása, hogy február 1-jétől 6, február 14-étől pedig már 11 vadonatúj hibrid busz közlekedik a várost átszelő 5-ös és a 9-es járatok vonalán. A T&J Kft. által üzemeltetett hibrid buszok mellett a BKV üzemeltetésében 9 új, alacsonypadlós PKD (partially knocked down kit) Ikarus 127V, valamint 12 használt, jó állapotú gázüzemű busz is forgalomba áll. Az újabb alacsonypadlós buszok érkezésének köszönhetően számos vonalon kiterjesztjük az alacsonypadlós szolgáltatást és lehetőség nyílik régi, környezetszennyező, magaspadlós buszok selejtezésére.

Még több alacsonypadlós busz a fővárosban

A hibridbusz-flotta első darabjai február 1-jétől a hét minden napján közlekednek, melyekkel az 5-ös és a 9-es járat vonalán utazhatnak ügyfeleink. Az ezekről a vonalakról felszabaduló alacsonypadlós járművek a 20E, a 30-as, a 30A, a 34-es, a 106-os és a 230-as vonalakon növelik az alacsonypadlós menetek számát. 2015 februárjában az összesen 32 jármű forgalomba állásával lehetőség nyílt arra, hogy a hétvégi napokon kizárólag alacsonypadlós autóbuszok közlekedjenek az 5-ös, 20E, 30-as, 33-as, 57-es, 68-as, 85-ös, 86-os, 87-es, 105-ös, 119-es, 136E, 147-es, 148-as, 155-ös, 157-es, 157A, 159-es, 160-as, 166-os, 181-es, 182-es, 184-es, 183-as, 187-es, 191-es, 200E, 220-as, 224-es, 236-os, 257-es, 260-as, 260A, 266-os, illetve az agglomerációs vonalakon megkönnyítve a kerekesszékkel és babakocsival utazók közlekedését. A BKK célja az, hogy 2018-ban már kizárólag alacsonypadlós buszok közlekedjenek a teljes budapesti hálózaton.

Kedvezőbb fogyasztás, környezetbarát közlekedés

2015. február 1-jén, vasárnap – a január közepén bemutatott hibrid buszt követően – újabb 6 csuklós jármű áll forgalomba a fővárosban. A fejlesztéssel Budapest is belép azon nagyvárosok közé, amelyek útjain környezetkímélő, hibrid meghajtású autóbuszokkal utazhatnak a közösségi közlekedés szolgáltatásait igénybe vevők. Sőt, a magyar fővárosban fog üzemelni Európa egyik legnagyobb csuklós hibridbusz-flottája. A járművek motorja a jelenleg létező egyik legmodernebb technológiát képviseli az autóbusz-közlekedésben, azaz kisebb környezet- és zajterhelést jelentenek Budapest számára.

A Budapesti Közlekedési Központ megrendelésére a T & J Busz Projekt Kft. által üzemeltetett, most beszerzett csuklós buszok a Volvo 7900A hibrid változatai, melynek hagyományos dízelmotoros típusaiból 53 jelenleg is közlekedik a budapesti agglomerációs vonalakon. A járművek az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normának megfelelő, dízel-elektromos hajtású autóbuszok, valamennyi akadálymentes, 100%-ban alacsonypadlós, légkondicionált, és FUTÁR-ral is felszerelt. A buszokon több kamera gondoskodik az utasok biztonságáról és védi a járművet a rongálóktól.  Meghajtásuk miatt a gyári adatok alapján 25-35 százalékkal is kedvezőbb lehet a fogyasztásuk a dízel változathoz képest.

Az első hibrid Volvo autóbusz január 17-én érkezett és a januári hétvégéken a 7-es busz vonalán állt forgalomba, a Tarlós István főpolgármester programja szerint megindult járműpark-fejlesztési program részeként. A járműbeszerzés végén, március 1-jétől 28 vadonatúj busz áll majd a Budapesten közlekedők rendelkezésére.

Miért jó a hibrid busz?

A járművek forgalmi és műszaki paraméterektől függően 10–20 kilométer/órás sebességig kizárólag elektromos meghajtással közlekednek, melynek köszönhetően a végállomásról, a megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A dízelmotor csak gyorsulás után kapcsol be, hogy segítsen a jármű hajtásában. Megállóba érkezéskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A dízel-elektromos hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokéhoz képest.

A károsanyag-kibocsátási normák alapján a fővárosi járműállomány leginkább környezetszennyező EURO 0 és EURO 1-es besorolású autóbuszaihoz képest az új hibrid járművek 90-95 százalékkal is kevesebb káros anyagot bocsáthatnak ki. A legmodernebb EEV (kiemelten környezetkímélő járművek) és Euro 6-os besorolású járművekhez viszonyítva a környezetterhelési értékek (kiemelten az NOx és a PM szilárdrészecske) az elektromotor működésétől függően kétharmadára, felére is csökkenhetnek. A fogyasztással arányosan csökken továbbá az üvegházhatást okozó CO2 gázkibocsátás is, melynek minimalizálásával napjainkban a legtöbbet foglalkoznak a járműgyártók.

Újabb gázbuszok, még több magyar jármű

Ugyancsak február 1-jétől áll forgalomba a BKV Zrt. üzemeltetésében 12 sűrített földgázzal (CNG) működő Van Hool autóbusz, a dél-pesti területen már jelenleg is közlekedők mellett. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokéhoz képest szintén az, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, csendesebbek, ezért nagymértékben hozzájárulnak Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javulásához.

Tovább folytatódik a magyar buszok újbóli térhódítása is: február 1-jétől, több mint 10 év után további 9 vadonatúj magyar busz áll munkába Budapesten. Az alacsonypadlós szóló Ikarus autóbuszok egy kísérleti jellegű projektben, az úgynevezett PKD (partially knocked down kit)-konstrukcióban készülnek. A PKD-megoldás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját gyártja le, vagyis a minden elemében új busz alkatrészek formájában érkezik a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-től a BKV-ba. Az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a BKV Zrt. végzi. Az új autóbuszok környezettudatosságának köszönhetően a korábbi modelleknél olcsóbban üzemeltethetők, illetve – a nagy arányban hazai beszállítói körnek köszönhetően – kedvezően fenntarthatók.

Kategória: Forgalmi változások: Tömegközlekedés, Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.