Közlemények

Demszky Európa legöregebb buszparkját hagyta maga után – 500 buszt cseréltünk le négy év alatt

Megdöbbentő, hogy Demszky Gábor a Fővárosi Önkormányzat és a BKK buszcsere programját kritizáló röpiratokat ír, miközben a 2006 és 2010 közötti ciklusban egyetlen új alacsonypadlós busz sem állt forgalomba Budapesten és Európa legöregebb buszparkját hagyta a mai városvezetésre.

Jócskán lenne mivel elszámolni az előző városvezetésnek a buszpark terén (is) – nézzük a tényeket!

1. 2010-ben Budapest buszparkja Európa legöregebbje volt, 17 éves átlagéletkorral, 1250 darab (!) 10 évnél idősebb járművel és több mint 500 olyan kohószökevénnyel, amelyek 20 évnél is idősebbek voltak.

2. 2006 és 2010 között egyetlen darab új, alacsonypadlós autóbusz sem érkezett Budapestre a négy éves önkormányzati ciklusban.

3. Az elmúlt 4 évben, Tarlós István hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta 500 feletti darabszámú világoskék, alacsonypadlós, légkondicionált busz állt forgalomba, ebből több mint 330 db vadonatúj. Az örökség ledolgozása azonban még mindig nem sikerült, a következő években további 600 db buszt kell lecserélnünk, hogy a Demszky-korszakból itt maradt magaspadlós, füstokádó buszoktól végleg megszabaduljunk. Jelenleg is számos tenderünk van folyamatban ennek érdekében.

4. A 330 darab új busz bármelyikének EEV vagy EURO 6-os motorja 97%-kal kevesebb egészségre káros szállóport bocsát ki, mint egy 20 éves Ikarus motorja, a komfortszint növekedéséről nem is beszélve (akadálymentesség, klimatizálás, utastájékoztatás, stb.). A budapesti buszpark 2010-re tehát olyan állapotba jutott, amely nem csak a tömegközlekedés minőségét, versenyképességét rontotta, hanem a budapestiek egészségére is ártalmas volt.

5. 2003 és 2009 között 78 milliárd Ft működési hitelt vett fel a BKV. Működésit, nem beruházásit: a hiteleket a cég gázolajra és bérekre felélte. Mindezt azért, mert a Fővárosi Önkormányzat akkori vezetése a megrendelt közszolgáltatást nem fizette ki. Ez az adósság okozza azt, hogy míg más szolgáltatók (akár az állami tulajdonú Volánbusz, akár a magántulajdonú VT-Arriva vagy T&J) kapnak hitelt állami és fővárosi kezesség nélkül, a bankok pusztán a BKK-val kötött 8 éves közszolgáltatási szerződést fedezetként elfogadják esetükben, és így tudnak buszokat beszerezni, addig a BKV több százas darabszámban erre a hitelállománya miatt nem képes. Tehát, az, hogy a buszpark megújítását csak a többszolgáltatós modellben tudtuk megvalósítani, legfőképp azok érdeme, akik a BKV-t a végletekig eladósították, ráadásul 2003 és 2009 között a hitelekből nem új járművekre, hanem a mindennapi működésre költöttek, felelőtlen és rövidlátó módon.

Összességében: Demszky Gábor helyében én biztos nem a budapesti buszokról írnék röpiratokat.

Budapest, 2014. október 8.

Vitézy Dávid vezérigazgató

Budapesti Közlekedési Központ

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.