- Budapesti Közlekedési Központ - https://bkk.hu -

Bokros Lajos javaslata elképesztő mértékű, irreáis jegyáremelést hozna

Bokros Lajos főpolgármester-jelölt InfoRádióban tett kijelentései 200 százalékos jegyáremelés szándékát vetítik előre, amely irreális és káros volna. A Budapesti Közlekedési Központ felhívja a figyelmet arra, hogy a javasolt jegyáremelés megvalósíthatatlan. A volt pénzügyminiszter valószínűleg elfelejtette kiszámolni, mekkora jegyáremelést jelentene a fejlesztések beépítése a jegyárakba.

Ha a közösségi közlekedés fejlesztéseinek költségét beépítenénk a jegyárakba, ahogy azt nyilatkozata szerint Bokros Lajos főpolgármester-jelölt tenné megválasztása esetén, az óriási, irreális mértékű áremelést jelentene a közösségi közlekedés használóinak. A jegyárbevétel a tömegközlekedés mai működési büdzséjének (amely a nagyprojektek, fejlesztések költségét nem tartalmazza) 40 százalékát fedezi. A jegy- és bérletvásárlásból befolyó bevétel – amely az elmúlt években óriási mértékkel, mintegy 10 milliárd forinttal növekedett a Fővárosi Önkormányzat és a BKK intézkedéseinek, a szigorúbb ellenőrzésnek, az új automatáknak és ügyfélcentrumoknak, illetve a bérletár-csökkenésnek köszönhetően – 2014-ben meghaladja az 58 milliárd forintot. Ugyanakkor a következő 5 évben az M3-as metró felújítása, az M1-es metró járműcseréje, a villamosfejlesztések folytatása körülbelül 500 milliárd forintos fejlesztési forrásigényt jelent. Az említett évi majdnem 60 milliárd forint helyett tehát évi 160 milliárd forintot kellene a jegy- és bérleteladásokkal beszedni, ha a fejlesztéseket a jegyárbevételből szeretnénk finanszírozni. Bokros Lajos javaslata tehát körülbelül 200 százalékos áremelést vetítene előre. Ugyanakkor az árakat háromszorosára emelve sem folyna be 160 milliárdos bevétel, hisz az emberek nem váltanák meg a háromszorosan drágább bérleteket, jegyeket. Ezt mutatja az is, hogy bevételeink idén nőttek, miután a Fővárosi Közgyűlés 2014 elején, szakítva a 2010 előtt kialakult folyamatos áremelési gyakorlattal, 10 százalékkal csökkentette a bérletárakat. Bokros Lajos áremelési javaslata tehát teljesen irreális, megvalósíthatatlan.

Bokros Lajos interjújában anomáliának nevezte, hogy  a nemzetgazdasági miniszternek vétójoga van a budapesti közösségi közlekedés jegy- és bérletárai felett, mellyel korlátozza a Főváros döntési szabadságát. Tájékoztatjuk a főpolgármester-jelöltet, hogy ez nincs így: a Fővárosi Közgyűlés önállóságát a jegy- és bérletárak terén semmilyen jogszabály nem korlátozza, a hivatkozott miniszteri vétójog nem létezik.

Budapest, 2014. október 8.
Budapesti Közlekedési Központ