Híreink

Tíz év elteltével újra villamosvonalat építünk Budapesten: meghosszabbítjuk az 1-es vonalát Kelenföld vasútállomásig

Mintegy tíz év után ismét új villamosvonalat építünk Budapesten. Jelenleg is zajlik az 1-es vonalának meghosszabbítása: 2015-re már a Rákóczi hídon haladhatnak a villamosok Pestről Dél-Budára, egészen a Fehérvári út–Etele út kereszteződéséig. A térség közösségi közlekedését azonban az segítené még inkább, ha a vonal egészen az Etele térig érne, és közvetlen átszállási kapcsolat jöhetne létre az 1-es villamos és a M4-es metró, valamint Kelenföld vasútállomás között. Erről a tervről tartott lakossági fórumot a Budapesti Közlekedési Központ a XI. Kerületi Polgármesteri Hivatalban.

Zsúfolásig telt terem, több mint százfős közönség előtt ismertette Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Takács Viktor, a XI. kerület főépítésze és Dávid Gábor, a TRENECON COWI Kft. projektvezetője azokat a terveket, amelyek megvalósulásával villamos jár majd Kelenföld vasútállomásig.

Az 1-es villamosvonal Kelenföld vasútállomásig történő meghosszabbításával kapcsolatban a villamost@bkk.hu címre várjuk a tervekkel kapcsolatos észrevételeket 2014. augusztus 17-én, éjfélig.

Az 1-es villamos pályájának meghosszabbítása

Az 1-es villamos a főváros egyik legfontosabb villamosjárata, melynek jelenleg zajlik az átfogó rekonstrukciója. A beruházás I. ütemének részeként nem csupán az infrastruktúra újul meg, de a villamosvonalat is meghosszabbítjuk. A Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út vonalán haladva 2015-ben éri el a Fehérvári utat, ahol ideiglenes végállomást alakítunk ki. A Rákóczi hídon a sínek fektetéséhez heteken belül hozzáfognak. A jelenleg épülő szakasz közvetlen folytatására, a Fehérvári út – Etele út – Kelenföld vasútállomás szakaszra pedig az elkészült megvalósíthatósági tanulmány alapján megkezdődött az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig történő meghosszabbításának a beruházáshoz kapcsolódó engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése.

A fejlesztés eredményeként Észak- és Dél-Buda között létrejön egy akadálymentes, korszerű és kényelmes járművekkel ellátott kör irányú villamosvonal, mely érinti a nagy forgalmú Volán-pályaudvarokat és több vasútállomást, új átszállásmentes kapcsolatot biztosít Újbuda térsége és Pest között. A villamosról át lehet majd szállni legfontosabb járatainkra, beleértve az összes metró- és a legtöbb hév-vonalat.

A fejlesztés nagymértékben javítja majd Dél-Buda és Dél-Pest közlekedési kapcsolatait, valamint elősegíti a XI. kerület közterület-felújítási terveit és a lakótelepek megújítását. A villamos az egyik leginkább környezetbarát közlekedési eszköz, ráadásul a tervezett pályaszakaszt a közúti keresztezéseket leszámítva teljes hosszban füvesítjük, ezért a beruházás eredményeként a levegő minősége is javul majd a környéken.

Komplex közlekedési fejlesztések Budapesten

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója előadásában elmondta: nagyon világos a Fővárosi Önkormányzat közlekedésfejlesztési jövőképe. Emlékeztetett arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés éppen nem sokkal korában, a fórumot megelőző ülésén fogadta el a Balázs Mór-tervet. Hangsúlyozta: a Budapesten megvalósuló villamosfejlesztések egy komplex, kiterjedt rendszerben valósulnak meg. A legfontosabb ezek közül az 1-es és a 3-as vonal fejlesztése, amelyek közül az 1-es érinti Újbudát is. Szintén fontos a térségnek a Budai fonódó villamoshálózat fejlesztése, amelynek a kivitelezése hamarosan indul. Érinti továbbá a kerületet és a térséget a MOL Bubi, lényegében megvalósult már a FUTÁR, az M4-es metró számos állomására pedig új jegy- és bérletkiadó automatákat helyeztünk – tette hozzá. A vezérigazgató a befejezett projektekről is beszélt, így például az M4-es metróról, és a térségben és az agglomerációban nagy számban megjelenő vadonatúj buszokról.

A járműfejlesztés folytatódik a villamosoknál is. Összesen 47 darab új, alacsonypadlós, a legmodernebb technológiát képviselő villamos jelenik meg a következő másfél évben Budapesten főként az 1-es, a 3-as, a 19-es és a 61-es vonalán, amelyek közül három Újbudán is közlekedik. Közülük csúcsidőben minden második-harmadik, csúcsidőn kívül pedig mindegyik villamos alacsonypadlós lesz. Az új fejlesztések, így az 1-es villamos meghosszabbítása, valamint a budai fonódó villamos megvalósítása révén legalább 30-32 új alacsonypadlós villamos fogja érinteni a XI. kerület területét.

„Ennek a munkának a részeként át kell építenünk, meg kell emelnünk a peronokat az összes villamosmegállóban az akadálymentes közlekedés megvalósítása érdekében a Fehérvári úton, az Alkotás utcában, a Villányi úton és a Bartók Béla úton. Ahol lehet, szélesítjük is a peronokat, hogy ügyfeleink kényelmesebben használhassák őket. Útfelújításokat is végzünk párhuzamosan ez idő alatt a Fehérvári út megújul a Kondorosi út és Hamzsabégi út között” – számolt be a részletekről Vitézy Dávid.

Az Etele tér és a Kelenföld vasútállomás térségében is számos fejlesztést hajtunk végre. A Kelenföldi pályaudvarnál megjelent már az M4-es metró, amelynek részeként átadtuk az új pályaudvari fogadócsarnokot és az új aluljárót, de elkészült az új Etele tér, és átszerveztük a buszjáratokat – sorolta a fejlesztéseket a vezérigazgató. – Azt kell látni, hogy Kelenföld vasútállomás a következő években – az M4-es metró megjelenésének köszönhetően – Budapest egyik legfontosabb pályaudvarává lép elő fokozatosan. Ugyanolyan fontos, vagy még fontosabb csomóponttá vált, mint a Móricz Zsigmond körtér vagy a Széll Kálmán tér Buda életében. Éppen ezért jelentőségét nem lokális, nem is kerületi, hanem összvárosi vagy inkább régiós szinten kell nézni. Nagyszámú fejlesztés indult itt el: 1500 férőhelyes P+R parkoló és buszterminál épül, ahol minden Volánbuszt és a környékről érkező BKK-buszt bevezetünk, de új irodaházak is létesülnek. Idekapcsolódik továbbá az Etele park rendezése, amelyet a kerület valósít meg szoros összefüggésben az 1-es villamos fejlesztésével – tette hozzá.

Az 1-es villamosvonal fejlesztése

Vitézy Dávid kifejtette: „az elengedhetetlen, teljes körű pályarekonstrukció részeként az 1-es villamos óbudai szakasza már elkészült, itt már jár is a villamos. Jelenleg pedig a zuglói szakaszon zajlik a felújítás. Ebbe a projektbe került az 1-es villamos újbudai továbbvezetése: a Rákóczi hídon tart a pályaépítés előkészítése, a vágányok fektetése két héten belül elkezdődik. Öt új megállóhely létesül 2015 elejéig a Fehérvári útig: a Nádorkerti útnál, a Budafoki útnál, a Hauszmann Alajos utcánál, a Hengermalom útnál és a Fehérvári útnál. A teljes új szakaszon pedig az óbudaihoz hasonló füves pálya épül új peronokkal, színvonalas építészeti kialakítással, a kapcsolatok rendezésével, zebrákkal és akadálymentesítve. Ezt a munkát követné az 1-es villamos további szakaszának megépítése az Etele térig, ami az 1-es villamos 1984-ben indult fejlesztési projektjének befejezése. Már akkor úgy tervezték a körgyűrűt, hogy eléri a Kelenföldi pályaudvart. Ez a munka érhet most be. Fontos, hogy ezzel teljes egészében ki tudjuk váltani a 103-as buszt, amelyikre nagy és folyamatosan növekvő az igény, de egy ponton túl már nem lehet versenyképes, mert ugyanabban a torlódásban kénytelen álli a Rákóczi hídon, mint az autók.”

Alapos tervek, számos verzió

A vezérigazgató elmondta, hogy „az 1-es villamos tervei alapos vizsgálatok nyomán készültek el, számos verziót mérlegeltünk, sokszor egyeztettünk a kerülettel is. Mind a műszaki érvek, mind a tervezői javaslatok, mind pedig a megítélésünk szerinti legjobb verzió a középen vezetett villamos kiépítése. Ekkor ugyanis megmarad a parkolóhelyek száma, egy forgalmi sáv mindkét irányban biztosítható a mai helyén, és kiépülhet középen az 1-es villamos füvesített vágánya. A Bikás parknál, a Bártfai utcánál és az Etele út teljes hosszában pedig kerékpárutat építenénk.

Ennek a változatnak a legnagyobb hátránya, hogy az ott lévő fasor az építés áldozata lesz. Helyettük újakat telepítünk a vonal mentén – mint a Kiskörúton – részben az új Etele parkban, részben pedig egy teljesen új zöldfelület-rendezéssel végig a házak mentén, az Etele út térségében. Azt tudni kell, hogy amennyiben egy villamosvonal fejlesztése sikeres – és sok más intézkedéssel együtt a tömegközlekedés versenyképes –, annak a környezeti és a levegőtisztaságra gyakorolt haszna nagyon lényeges. Ha a szükséges források a rendelkezésünkre állnak, a kivitelezéshez szükséges tervek elkészültek, és az engedélyeket is megszereztük, a fejlesztés 2015–2016-ban valósulhat meg – tette hozzá Vitézy Dávid.

Újbuda jónak tartja a terveket

Takács Viktor, Újbuda főépítésze arról beszélt, hogy az 1-es villamos megépítése pozitív változás, az újabb kötöttpályás közlekedési eszköz-fejlődést hoz a kerület életébe.

Mint fogalmazott, a villamos komoly kapcsolatot jelent majd a pesti oldallal, és összeköttetést teremt a kerület külső negyedei és az újbudai városközpont között. Hozzátette: annak ellenére, hogy a kerület átgondoltnak, jónak tartja a terveket, még mindig lehetségesek bizonyos változtatások, ezért szükségesek a mostanihoz hasonló nyilvános egyeztetések.

Takács Viktor beszámolt arról, hogy – összehasonlítva a korábbi tervezésekkel – az 1-es villamos fejlesztése sokkal jobban, gördülékenyebben valósul meg, dicsérte az együttműködést a BKK szakembereivel. Példaként említette, hogy sikerült jó megállapodást kötni a zöldterületek fejlesztéséről, ezért megújulhatnak az Etele út melletti parkok, mely munkát az M4-es metró beruházásával járó felszíni rendezéskor nem sikerült megvalósítani.

Egyértelmű hatástanulmányok

Dávid Gábor, TRENECON COWI–UTIBER tervezői konzorcium projektvezetője elmondta, hogy megbízásuk nemcsak az 1-es, hanem 12 másik budapesti villamosvonal fejlesztési elképzeléseinek vizsgálatára szólt. Az előzetes megvalósíthatósági tanulmányban arra keresték a választ, hogy melyik vonalfejlesztés milyen hatással lesz a fővárosi közlekedésre 2020-ig, melyiknek milyen a közlekedési, illetve kockázati hatása.

E tanulmány alapján választották ki az 1-es villamosvonalat, amelynek fejlesztésére egyesített terv készült. Idén novemberre ennek minden része, így a közutak, a villamos- és a kapcsolódó közművek is várhatóan megkapják a hatósági engedélyeket.

Hangsúlyozta, hogy az Etele tér és környékének megújítására néhány éve már létezik egy kerületi városrendezési terv, ehhez a képhez igazodva alkották meg a villamos nyomvonalát, végállomását és a kapcsolódó közterületi munkákat, így a térre beérkező villamosról közút keresztezése nélkül lehet majd a vasút és az autóbusz-pályaudvarok felé átszállni. Számos más beruházás zajlik a környékén, ezeket is figyelembe vették.

Dávid Gábor a hatástanulmányokból kiemelte, hogy az 1-es villamos megépítésével lerövidül a Dél-Budáról Dél-Pestre történő utazás ideje, számos úti cél kevesebb átszállással lesz elérhető. Ugyancsak fontos szempontnak tartotta, hogy a Kelenföldi pályaudvarhoz tervezett P+R parkolókkal legalább 2-3 százalékkal csökkenhet az M1 és M7-es autópályán a belvárosban áramló gépkocsiforgalom, ami naponta 2000-3000 autóval kevesebbet jelent Budapesten.

A beruházás mellett minden megújul, növekszik az ingatlanok értéke

A villamosvonal tervezésének egyik kulcskérdése volt, hogy a kijelölt nyomvonal szűkös keresztmetszete ellenére sem akartak a lakóépületek irányába terjeszkedni, ezért az Etele úton a parkolóhelyek és az útpálya jelenlegi szélességének megtartásával a középső fasor helyére tervezik megépíteni a villamospályát. Az emiatt kivágott fák 150 százalékát ültetik vissza, egy részüket ugyanoda – az Etele útra vagy az út mentén fekvő lakótelepet övező parkokba –, más részüket pedig a környező területekre. Az ültetendő fák helye a kerülettel közösen kerül kijelölésre.

A projektvezető hangsúlyozta, hogy nem csupán egy villamospályát fektetnek le a nyomvonalon, hanem a fejlesztéssel megújul a teljes érintett közterület. Kiszélesítik és felújítják a járdákat, ezenkívül kerékpársáv is létesül az Etele úton, az 1700 méterrel meghosszabbodó 1-es villamosvonal Fehérvári út–Etele tér (Somogyi út) zajjal járó munkáit ráadásul egyetlen építési szezon alatt (márciustól novemberig) el lehet végezni a számítások alapján, amelybe már az érintett szomszédos parkok megújítása, zöldfelületi rekonstrukciója is beleértendő.

Dávid Gábor fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a különleges gumiágyazat okán a villamos nem okoz zajterhelés-többletet a környéken lakóknak. Az önkormányzattal egyeztetve ugyanakkor este 10 óra után egy rövid szakaszon 30 km/órás sebességkorlátozást vezethetnek be, hogy a pihenőidőben még halkabban közlekedjenek a járművek.

A tervezőkonzorcium hatástanulmánya szerint a Kelenföldi pályaudvartól Óbudára közlekedő alacsonypadlós villamos és a hozzá kapcsolódó fejlesztések megemelik majd a közeli ingatlanok árát, még a homlokzati lakásokéit is, a visszaeső gépjárműforgalommal pedig csökken a lég- és porszennyezés mértéke.

A BKK-nak fontos a környéken élők véleménye

A fórumon felszólaló lakók leginkább a fakivágások miatt emeltek szót, de kérdések hangzottak el a parkolóhelyek számának változásáról és magáról a villamos nyomvonaláról is. Többen hiányolták a beruházásról szóló részletes információkat, és kevésnek találták a beruházással kapcsolatos lakossági egyeztetéseket.

Vitézy Dávid az aggodalmakra válaszolva kijelentette, hogy még most is lehetséges az egyes részletek megváltoztatása, hiszen a BKK és a tervező is nyitott az egyeztetésekre. Fontos tudni ugyanakkor, hogy igen alapos vizsgálatok mutatják, mennyire szükséges a dugókat elkerülő villamosvonal kiépítése az Etele térig. Az egyre nagyobb kihasználtsággal működő 103-as autóbuszjárat utasforgalma már most jól jelzi ezt. Az Etele út közepén vezetett nyomvonalat ugyancsak nyomós szakmai érvek támasztották alá – tette hozzá a vezérigazgató.

Vitézy Dávid megismételte, hogy az Etele úton nem a közterület bővítéséről, hanem annak újraelosztásáról van szó, ami ugyan mindig egy funkció rovására történik, de szerinte ezúttal sikerült jó kompromisszumos megoldást találni. Az Andor utca korábbi kiépítésével erősen lecsökkent az átmenő forgalom az Etele úton, ez tette lehetővé, hogy irányonként egy sávot elvegyenek, de a parkolóhelyeket és a szélső fasort szinte teljesen megtartva helyet teremtsenek az 1-es villamosnak – fejtette ki a BKK vezérigazgatója.

Az egyik civilszervezet képviselője elmondta, hogy minden kivágásra ítélt fát lajstromba vettek, akadnak köztük kiszáradt, elöregedett növények is. Pótlásukra konkrét javaslatokkal rendelkeznek, melyeket szeretnének megosztani a tervezővel. Dávid Gábor válaszában elmondta: egy kollégája csak a beruházáshoz kapcsolódó zöldterületekkel foglalkozik, levelezés helyett személyesen is megvitathatják a javaslatokat, bevonva az egyeztetésbe a fatelepítésért felelős önkormányzati szakembereket is.

Egy idősebb hozzászóló a Bártfai utca környékéről hiányolta a közvetlen kapcsolatot az Etele úti lakótelep és a Szent Imre kórház között. A BKK vezérigazgatója ígéretet tett arra, hogy hamarosan lesz ilyen járat, erről már egyeztetett Újbuda polgármesterével is.

Elhangzott továbbá, hogy geodéziai felmérések történtek a teljes megújuló útvonalon annak érdekében, hogy a változó keresztmetszetű Etele út minden szakaszán egyedileg lehessen vizsgálni a villamosvonal, a zöldterületek és parkolók elhelyezését.

Az 1-es villamosvonal Kelenföld vasútállomásig történő meghosszabbításával kapcsolatban a villamost@bkk.hu címre várjuk a tervekkel kapcsolatos észrevételeket 2014. augusztus 17-én, éjfélig.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbításával kapcsolatos tervek

Térképek

Forgalomtechnikai tervek

Rajzok

Mintakeresztszelvények

Növénytelepítési tervek

Vasútépítési tervek

Kapcsolódó anyagok

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.