Híreink

Mindenképp megvalósul a MOL Bubi – leghamarabb júliusban indulhat a MOL Bubi közbringarendszer

Júliusban kezdődhet meg leghamarabb a MOL Bubi közbringarendszer nyilvános próbaüzeme, ha addig a kivitelezőnek sikerül kijavítania a még jelentkező szoftverhibákat. A főváros csak akkor veszi át a rendszert, ha az hibátlanul működik, addig pedig napi 1,8 millió forint kötbért érvényesít a T-Systemsszel szemben – mondta kedden sajtótájékoztatón Szeneczey Balázs, városfejlesztési főpolgármester-helyettes. Hozzátette: úgy látják, hogy az informatikai cég mindent megtesz a hibák javításáért, a főváros pedig elkötelezett a közbringarendszer elindítása iránt.
A számítógépes háttérrendszer véglegesítése során vannak jelenleg még kisebb problémák, kisebb, kiegészítő funkciók nem működnek még. Jelenleg minden nap a BKK száz munkatársa teszteli a rendszert, bízunk benne, hogy a szállító a hibákat kijavítja – közölte Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.

Szerdán indul a közbringarendszer egy hétig tartó, zártkörű terheléses tesztje – mondta Horváth Gábor, a T-Systems ágazati igazgatója. Úgy fogalmazott: ott követtek el hibát, hogy bár a rendszer szoftverfunkciói részben már működnek a világ több nagyvárosában, ezek együttműködését, integrációs szükségletét alábecsülték, amiért vállalják a felelősséget.

A főpolgármester-helyettes és a vezérigazgató hangsúlyozta: a szerződés szerint július 16-án érik el a kivitelezővel szemben érvényesíthető kötbér maximumát, ezt követően akár fel is mondhatják a szerződést. Minden szereplő azon dolgozik, hogy ezt az opciót elkerüljük – hangsúlyozta Szeneczey Balázs.

Vitézy Dávid elmondta: ha a belső terheléses teszt során minden hibát sikerül kijavítani, akkor ezt követően indulhat el a két hétig tartó, ezer fő bevonásával zajló nyilvános próbaüzem, a közbringarendszert pedig július közepén bocsáthatják a nagyközönség rendelkezésére.

Az éves bérlet a jelenlegi tervek szerint 18.900 Ft-ba fog kerülni. A MOL Bubi első ezer felhasználója 12.000 Ft-ért veheti meg az éves bérletet, ebből az összegből 5.000 Ft felhasználható lesz a félórán túli kerékpárkölcsönzésre. Akinek éves BKK-bérlete van, fél áron, vagyis 6.000 Ft-rt juthat hozzá a MOL Bubi bérlethez. A díjszabást a működés első időszakának tapasztalatai alapján korrigálhatják – hangzott el.

A Budapesti Közlekedési Központ a ma megjelent, MOL Bubi rendszerről szóló hírekkel kapcsolatban a következőket kívánja leszögezni:

  1. A Bubi megvalósítása előtt részletes, nemzetközi piackutatást végeztünk, majd nyílt közbeszerzési eljárást indítottunk, melyben meghatároztuk a részletes szerződéses feltételeket és a műszaki elvárásrendszert. A pályázóktól referenciák bemutatását is megköveteltük, illetve a műszaki elvárásaink kialakításakor minden jelentős európai partnerünkkel egyeztettünk, ahol ilyen rendszer már működik.
  2. A nyílt közbeszerzési eljárás nyertese az egyik legnagyobb magyar informatikai társaság, a T-Systems lett, partnere a magyar Csepel és a már számos európai nagyváros hasonló rendszereinek informatikai hátterét biztosító német Nextbike. A konzorcium a legolcsóbb ajánlatot adta a versenyben. A BKK részéről örömmel láttuk, hogy a magyar iparnak lehetőséget adó konzorciumi felállásban indult a T-Systems, ugyanakkor a kezdetektől fogva éreztük ennek kockázatát is: magyar, Csepel-biciklikkel és a Bubi alapját képező, egyébként számos referenciával bíró német informatikai háttérrel hasonló rendszer még nem működik Európában, tehát ezen elemek illesztése és a rendszer további szoftverfejlesztése előreláthatóan komoly projektmenedzsment-odafigyelést és felkészültséget követelt meg a vállalkozótól, illetve kockázatokat hordozott. Ezen kockázatokra is tekintettel a BKK szigorú határidőket és ehhez kapcsolt kötbéreket foglalt a szerződésbe, hogy a határidőben való teljesítésre ezáltal is ösztökéljük a vállalkozót.
  3. A megkötött szerződés szerint a T-Systemsnek a rendszer készre jelentésére a határideje 2014. április 7. volt, mely nem előre erre a napra meghatározott konkrét dátum volt, hanem a tenderben szereplő átfutási időtartam alapján a szerződés aláírásától számítva éppen ekkorra esett az átadás időpontja.
  4. Nagyjából februártól előre látható volt, hogy a szoftverfejlesztés és a rendszerillesztés terén a vállalkozó késedelemben van, ezért is nem vállaltunk konkrét határidőt korábban, hanem tavaszra, akkoriban április végére vagy május elejére reméltük a rendszer átadását.  A gyűjtőállomások telepítése és a biciklik szállítása rendben lezajlott, a rendszer lelkét képező informatikai megoldások véglegesítése azonban jelentős, immár két hónapos késedelemben van. Ezt a T-Systems is elismerte néhány nappal ezelőtti közleményében.
  5. A BKK mintegy 100 kollégával folyamatosan, megállás nélkül teszteli a rendszert és mindennap részletes jegyzőkönyvet veszünk fel. Sajnos, valós az a helyzetleírás, hogy a rendszer még ma is, ugyan kisebb, de számos kisebb szoftveres problémával, megbízhatósági és működési zavarral küzd. Ezek javítása nélkül a rendszert átvenni nem áll módunkban, hiszen közpénzt és uniós támogatást használunk fel és ha a rendszert mai készültsége mentén beindítanánk, joggal válna felhasználói kritikák céltáblájává.
  6. A BKK minden szerződéses eszközzel élve igyekszik a T-Systems által vezetett konzorciumot a teljesítésre ösztönözni, így valóban bejelentettük kötbérigényünket. Április 7. óta minden egyes napi késedelem 1,798 millió forint késedelmi kötbér kiszabását jelenti, eddig az így összegyűlt kötbér tehát több mint 104 millió Ft. A kötbér plafonja a szerződés szerint 179,8 millió Ft (a szerződéses ár 20%-a), tehát a kötbérplafont a vállalkozó 2014. július 16. napján éri el. Ezt követően a BKK-nak a megmaradt egyetlen szerződéses szankcionálási lehetősége a szerződés felmondása lesz, de ezen végső eszköz alkalmazásáról csak akkor döntünk, ha a vállalkozó addig nem képes a hibák megnyugtató javítására.
  7. A BKK megrendelői részről minden lehetséges és szükséges intézkedést megtett és megtesz a projekt megvalósításának gyorsításáért, a fejlesztések segítéséért. Ezért is végezzük jelentős erőforrásokkal a rendszer folyamatos tesztelését, a hibák kijavítási folyamatát a legapróbb részletekig nyomon követjük, azonban a szoftver fejlesztését, hibajavítását a rendszert eredeti áron nettó 899 milló forintért megvalósító nyertes vállalkozótól nyilvánvalóan nem vállalhatjuk át. Szakmai megítélésünk szerint nincs javíthatatlan, vagy a rendszer teljes átalakítását igénylő hiba, tehát amennyiben a T-Systems, a Csepel és a Nextbike minden elvárható és szükséges intézkedést megtesz, a hibák kijavítása után a rendszer működése megnyugtató, magas műszaki színvonalon elindítható, ám a késedelem miatt érvényesíteni fogjuk a kötbérkövetelésünket. Az, hogy ezt az állapotot mikorra érjük el, ma kizárólag a szállító konzorciumon múlik.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK továbbra is elkötelezett a projekt megvalósítása iránt, ezért mindent megteszünk annak érdekében, hogy mihamarabb elindulhasson Budapest közösségi kerékpáros rendszere.

Kategória: Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.