Közlemények

Először próbálhatják ki a MOL Bubi közbringát a hétvégi Bringaexpón

Első alkalommal próbálhatja ki a közönség a rövidesen Budapest utcáin megjelenő közbringarendszer, a MOL Bubi almazöld kerékpárjait és gyűjtőállomásait a VII. PORT Bringaexpón a kőbányai vásárvárosban. A „Budapest bicikli” (MOL Bubi), a főváros új kerékpáros közösségi közlekedési rendszere áprilistól 75 gyűjtőállomáson 1100 db, speciális igénnyel összerakott egyenkerékpárral várja a Budapesten közlekedési alternatívát keresőket. A különlegesen strapabíró, GPS követővel ellátott háromsebességes bicikli – a kiállítás sztárja – szó szerint is új színt hoz majd a főváros közlekedésébe, ahogy erről a hétvégén minden látogató maga is meggyőződhet. A Bringaexpo első, szakmai napján dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, és Szollár Domokos, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója mutatta be a MOL Bubi bicikliket és a dokkolókat.

A MOL Bubi a közösségi közlekedés új formája, nem pedig kerékpárkölcsönző: az egyéni közlekedés szabadságát ötvözi a kötöttpályás közlekedés megbízhatóságával. Áprilistól több mint ezer, a jól csengő, nagy hagyományú Csepel márkanév alatt gördülő kerékpárt használhatnak a fővárosban közlekedők a közbringarendszerben. A rendszer névadó szponzora a MOL, amelynek célja a közösségi közlekedés támogatása, a fenntarthatóság segítése és egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása.

Az áprilisban debütáló, de a Bringaexpón már most kipróbálható rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron napi 24 órában, a kezelő nélküli dokkban biciklire pattanhassanak, és használat után a kerékpárokat egy tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembevételével kijelölte. Az állomáshálózat a Margitsziget–Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető. A belvárosi zónában 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. A rendszeres felhasználók éves/féléves   bérlettel kerekezhetnek majd, de a kerékpárok természetesen alkalomszerűen is használhatók, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján, akár okostelefonon is lehetőség lesz a bankkártyával történő díjfizetésre is. A gyűjtőállomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető.

A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszer-integrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, a főbb rendszerelemeket pedig – alvállalkozóként – a német Nextbike GmbH szállítja.

A piros logókkal futó, almazölden csillogó masszív közbringák sok felhasználói szempontnak tesznek eleget, ahogy az első ránézésre megtapasztalható. Alapkövetelmény természetesen a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás. Ehhez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után egy ideig még világító – dinamóval hajtott – lámpák. A tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: mindegyik kerékpár rendelkezik lopás ellen védő GPS-modullal, így az egyes bringák sorsa könnyen nyomon követhető. Emellett a bringák olyan egyedi alkatrészekből készültek, amelyeket nem is érdemes ellopni, ugyanis más kerékpárokhoz nem hasznosíthatók. A gyűjtőállomásokra kamerarendszer ügyel.

A MOL Bubi a konzorciumi tagok közös fejlesztésének eredményeként olyan látványos, innovatív megoldásokat is tartalmaz, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok.  Az üzemeltetési feladatokban a csepeliek által kifejlesztett különleges „stringbike” kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak: a kerékpárszállítást környezetkímélő módon oldják meg, és a helyszíni javításokhoz is főként ilyenekkel vonulnak majd a szerelők.

A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem az ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltásával csökkenhetnek a dugók, csökkenhet a légszennyeződés, a kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez. A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végez a BKK: a csomópontok közlekedését kell újraterveznie, és növeli a kerékpárutak számát.

Az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztés több mint egymilliárd forintba kerül. A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” c. projektet az EU Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899.000.732 forint, melynek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára. A rendszer üzemeltetését fő szponzorként a MOL támogatja.

Kapcsolódó anyagok:

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.