Forgalmi változások

Új végállomási rendet vezetünk be a Baross téren

A Baross téren az M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni építési munkálatokkal összefüggésben átalakítjuk a forgalmi rendet, gyorsabb, egyszerűbb átszállási lehetőségeket biztosítunk. Végleges formáját a tér a most zajló felszínrendezési munkák végeztével várhatóan 2014 májusára nyeri el. Ugyanakkor az átalakításhoz illeszkedő közlekedési rendet az M4-es metró átadásával együtt idén tavasszal bevezetjük.

A jelenlegi állapot

A Keleti pályaudvar M csomópontban a metró-, a villamos-, az autó- és a trolibusz-állomások, -végállomások jelenleg igen széttagoltan helyezkednek el, ezért egyes járatokról egy másikra átszállni gyakran csak többperces, akár fél kilométeres gyaloglással lehet:

  • A belváros felé haladó 7-es, 7A, 7E, 107E, 133E, 178-as és 233E autóbusz a Thököly úton, a Bethlen Gábor utca kereszteződésénél áll meg. A Zugló és Újpalota irányú buszok szintén a Thököly úton állnak meg, azonban a pályaudvar északi oldalánál.
  • A 73-as, a 76-os, a 78-as és a 79-es trolibusz végállomása a Garay utcában, a tértől igen távol található.
  • A 80-as és a 80A trolira – a most zajló felsővezeték-hálózati átépítés befejezésekor, február közepétől ismét – a Keleti pályaudvar mellett, a Kerepesi úton lehet felszállni.
  • A Baross teret egyetlen villamosjárat, a 24-es érinti, amelynek végállomása a Kerepesi út elejénél, a Festetics György utcában található.
  • A metróállomáshoz vezető lejáró a Kerepesi úti forduló Baross térhez közelebbi végéről nyílik.

A végállomások, illetve a megállóhelyek tagolt elhelyezkedése miatt az átszálló utasainknak nagy – akár fél kilométeres – távolságokat kell megtenniük. A Baross tér korábbi elrendezése a hetvenes évek igen hibás közlekedéspolitikájának eredménye, mely a térről száműzni kívánta a tömegközlekedési eszközöket, ezzel a közúti forgalmat részesítve előnyben és jelentősen rontva a közösségi közlekedési kapcsolatokat. A Baross tér új felszíni rendezési terveit a Főváros és a BKK 2010 után felülvizsgáltatta, és hasonló hibákat találtunk az új tervekben is, ezért azok módosítása mellett döntöttünk. Az integrált troli- és buszvégállomás a Keleti pályaudvar Kerepesi út felőli oldalán ennek eredményeként jön létre. A 24-es villamos végállomásának a pályaudvar elé való áthelyezését is vizsgáltuk, de ezt az addigra már megépült közművek nem tették lehetővé.

Új peronok, kevesebb kellemetlenség

A Baross tér felszínrendezésekor arra törekedtük, hogy a tömegközlekedési kapcsolatokat javítsuk, az átszállásokkor tapasztalható kellemetlenségeket mérsékeljük. Ennek érdekében a Keleti pályaudvar mellett, a Kerepesi úti oldalon új, a jelenleginél nagyobb befogadóképességű autó- és trolibusz-végállomást alakítunk ki, amely tavasztól a 20E, a 30-as, a 30A, a 230-as autóbusz, valamint a 73-as, a 76-os, a 80-as és a 80A trolibusz közös végállomásául szolgál majd.

A korábbi elképzelések szerint a jelenlegi végállomások maradtak volna a tér rendezése után is, azonban a terveket úgy módosítottuk, hogy a Baross téren végállomásozó járatok egymás mellé kerüljenek.

Az új, színvonalas végállomási rend megvalósításához az Erzsébetváros felől érkező 73-as és 76-os járat számára elengedhetetlen a téren történő átvezetés kiépítése.

Fejlesztések

A fejlesztés során új, korszerű, úgynevezett gyorsváltókat szerelünk fel a tér felsővezeték-hálózatán, amelyek lehetővé teszik a kereszteződéseknél a trolibuszok lassítás nélküli áthaladását. Ezek lesznek az első gyorsváltók a fővárosban, ez a konstrukció több külföldi városon kívül Szegeden és Debrecenben már üzemel, és bevált.

Forgalomtechnikai adottságok, valamint vonalvezetési sajátosságok miatt a 73-as és a 76-os trolibuszjáraton kívül a 78-as és a 79-es járat Baross téren történő átvezetésére jelenleg sajnos nincs lehetőségünk. Egyedüliként maradt meg a 78-as trolibusz végállomása a Garay utcában. Ugyanis az áthelyezés csak igen bonyolult módon, felesleges tömbkerülésekkel lett volna kivitelezhető a Bethlen Gábor utcai érkező útvonal és a Nefelejcs utcai induló útvonal kötöttségének figyelembevételével.

A 79-es trolibusz pedig ezentúl a 2006-os tervekben foglaltaknak megfelelően az Alpár utca–Garay utca–Hernád utca–Thököly út útvonalon érkezik a Thököly útra a Nefelejcs utca torkolatánál található új végállomására, ahonnan a Baross tér–Rottenbiller utca–István út útvonalon halad tovább a Dózsa György út felé, így a járat végállomása lényegesen közelebb kerül a térhez.


Kapcsolódó oldal:

Ismerje meg javaslatunkat az M4-es metró átadása utáni felszíni hálózatra

Kategória: Forgalmi változások, Forgalmi változások: Tömegközlekedés, Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.