Közlemények

Elkezdődött a 3-as villamosvonal rekonstrukciója

Újabb 13,5 kilométer hosszan rekonstruáljuk a fővárosi villamospályákat – 2013. november 4-én kezdődött a 3-as villamosvonal felújítása, amely megteremti a lehetőségét az ezen a vonalon közlekedő 7 villamosjárattal utazók – munkanapokon 55 ezer utas – gyors és kényelmes eljutásának. Dr. György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes október 31-ei sajtótájékoztatón kiemelte, hogy „a 11 milliárd értékű 94%-ban európai uniós forrásból finanszírozott, a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ felügyelt 3-as villamosvonal rekonstrukciója, az 1-es villamos vonal felújítását, a Budai fonódó projektet követően a legfontosabb kötött pályás közlekedési infrastruktúra-fejlesztési beruházás a fővárosban”.

A november 4-én, hétfőn kezdődött, 6 ütemre osztott, tervezetten 2014 év végéig tartó átfogó munkálatok során teljes egészében megújul a villamospálya a Fehér úton, ahol naponta közel 25 ezer utas közlekedik, továbbá a rendkívül forgalmas Élessaroknál és a Kőrösi Csoma Sándor úton is. „Az 1-es villamosvonal felújításához kapcsolódó mostani rekonstrukció nagy előrelépés a fővárosi közösségi közlekedés modernizálásban, a szolgáltatás színvonalának folyamatos javításában” – mondta a főpolgármester-helyettes hozzátéve, hogy „az átmeneti közlekedési nehézségek később többszörösen gyakorolják jótékony hatásukat az utazóközönség mindennapi életében”. „A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ és szakembereink közös munkájának eredményeként az elvégzett tervezési és hatósági engedélyezési feladatokat követően az A-HÍD Építő Zrt. kezdi el a rekonstrukciót összesen 11,5 milliárd forint értékben” – emelte ki beszédében György István.

„Nincs egy éve annak, hogy egy hasonló sajtótájékoztatón adhattuk át az Új Köztemető körforgalmát, amelynek a megépítése ugyan évtizedeket váratott magára, de közös összefogással sikerült a Főváros, a kerület, a BKK és a különböző szakhatóságok együttműködésében megvalósítani. Ez a beruházás már kiváló példája annak, hogyha a különböző szereplők, a Budapest Főváros Önkormányzata, egy kerületi önkormányzat és a BKK együttműködik, akkor rövid idő alatt is nagy eredményeket lehet elérni. A most induló projekt is egy hasonlóan sikerre ítélt törekvés” – hangsúlyozta beszédében Kovács Róbert polgármester.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a november 4-én, hétfőn kezdődő forgalmi változásokra hívta fel figyelmet, amelyek közül a leglényegesebb, hogy a 3-as villamos két szakaszra osztva közlekedik a Mexikói út M és az Örs vezér tere–Kőbánya M, valamint és a Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér) és a Gubacsi út közötti szakaszokon. A 28-as villamos rövidített útvonalon, a Blaha Lujza tér M (Népszínház utca) és a Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér) között jár a 28-as és 28A villamosok teljes üzemidejében, a 28A jelzésű villamos a felújítás idején viszont nem közlekedik. A 28-as villamos helyett a Maglódi úton csak a 37-es és a 37A villamos közlekedik, a helyettesítő 37-es járat így sűrűbben, a csúcsidőszakokban 7-8, napközben 10 percenként indul. A 62-es villamos rövidített útvonalon Rákospalota MÁV-telep és az Örs vezér tere–Kőbánya M között közlekedik a 62-es és 62A villamosok teljes, összevont üzemidejében. A 62A jelzésű villamos a felújítás idején viszont nem jár.

Új Korszerű utasvárók, meghosszabbított akadálymentes peronok és új gyalogátkelőhelyek

A munkák végeztével öt korszerű áramátalakító állomás, 18 kilométernyi új felsővezeték-hálózat és 110 kilométernyi új áramellátói vezetékrendszer segíti a villamosközlekedést. Az energiaellátás korszerűsítésének köszönhetően növekszik az energiahatékonyság, a felújított hálózat pedig lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának az elektromos rendszerbe történő visszatáplálását. A tervezett vonalszakaszon minden kitérő automatikus vezérlésű váltófűtéssel lesz ellátva a zavartalan téli közlekedés biztosítása érdekében.

A 3-as villamosvonal a Mexikói út és a Gubacsi út közötti több mint 13.500 méteres pályájának helyreállítását követően megszűnnek a jelenlegi, helyenként 10-30 km/órás sebességkorlátozások, így érezhetően csökken majd az utazási idő. Fontos forgalomtechnikai változás lesz majd, hogy a Bihari úton a jelenlegi egyvágányú villamospályát kétvágányúvá alakítjuk át, amely szintén nagyban hozzájárul a vonalon közlekedő villamosok menetidejének csökkentéséhez. A Kápolna utcában új visszafordítási lehetőség létesül, majd megújul a villamospálya a Mexikói úton is.

A rendkívül fontos és nagy forgalmat bonyolító Élessarok közlekedési csomópontnál is jól láthatók azok a pályahibák, amelyek halaszthatatlanná tették a felújítást. A peronok kényelmes és biztonságos megközelítését és használatát új gyalogátkelőhelyek létesítésével és minden megállóhely meghosszabbításával, valamint három – a Laky Adolf utca, a Szent László tér és a Kőbánya alsó vasútállomás – megállóban a megállóhely teljes átépítésével biztosítjuk. A vonalon az összes megállóhelyet akadálymenetesítjük (26 centiméter magasra), amely nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszi egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsival közlekedő kisgyermekes anyukák, valamint az idősek közlekedését is nagymértékben megkönnyíti.

A megállóhelyeken a felújítás során megújulnak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a peronlefedések, a padok, a támaszkodók, a szemetesek és az utastájékoztató berendezések. A Mexikói úton, az Örs vezér tere zuglói oldalán, a Szent László téren és a Kőbánya alsó vasútállomásnál korszerű perontetőket, a többi megállóhelyen modern utasvárókat létesítünk.

A kivitelezés része az „1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projektnek, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogat. A projekt 93,92% európai uniós támogatás felhasználásával valósul meg. A 3-as villamosvonal a Mexikói út és a Gubacsi út közötti szakaszának helyreállítására és korszerűsítésére kötött kivitelezési szerződés értéke nettó 10 980 124 928 forint.


Kapcsolódó anyagok:

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.