Híreink

„Változtassuk Budapestet Amszterdammá!”

Szombat délután 16 óra előtt startolt az utolsó Critical Mass biciklis demonstráció, amelynek célja eleddig a döntéshozók figyelmének felhívása volt a kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések társadalmi igényére. Mára azonban a demonstráció elérte a célját, s mostantól a szakmai munkára kívánja irányítani a figyelmet a szervező Magyar Kerékpárosklub; ennek jegyében indítják el idei „Bringázz a munkába” kampányt (Bam!), amelynek ünnepélyes megnyitója volt a CM előtt megtartott „Szevasz Tavasz!” nap. A délelőtti programon a városi kerékpározás egyik fő európai mintaképe, Hollandia magyarországi ügyvivő nagykövet-helyettese, Bert van der Lingen, a magyar Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) képviseletében Csepreghy Nándor fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkár, valamint Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója mondott köszöntőbeszédet, majd egy jelképes gesztussal útnak indították a 2013. tavaszi Bam! kampányt. A BKK vezérigazgatója a kerékpáros infrastruktúra közelmúlt- és közeljövőbeli fejlesztéseit ismertette.



Fotó: Bajomi BálintJó látni a Magyar Kerékpárosklub munkájának gyümölcseit, a dinamikusan fejlődő magyar kerékpáros kultúrát, az egyre több fővárosi bringabarát utat – kezdte magyar nyelvű köszöntő beszédét Bert van der Lingen. A nagykövet-helyettes örömmel konstatálta, hogy Budapesten átalakulóban van a közlekedési szemlélet, egyre élhetőbb, barátságosabb, zöldebb és egészségesebb a városkép. „Változtassuk egy napra Budapestet Amszterdammá” – bocsátotta útjára – utalva a virágzó holland biciklis kultúrára –  a mai Critical Mass biciklis felvonulást Bert van der Lingen, az új Bam! kampányhoz pedig sok sikert kívánt.

Fotó: Bajomi Bálint2007 óta 1000 kilométer új bicikliút épült Magyarországon, és 66 milliárd forintot költött az állam különböző kerékpáros projektekre – árult el néhány számot beszédében Csepreghy Nándor, majd sietve hozzátette: a kampányindító helyszínén a biciklisekkel beszélve rájött: nem az infrastruktúra-fejlesztésekre költött pénz összege és mikéntje a lényeges, hanem, hogy hányan és miért választják közlekedési eszközükül a biciklit ma hazánkban. „Ez nem másról szól, mint a személyes élményekről. Ha a Magyar Kerékpárosklubbal folytatott kormányzati együttműködés továbbra is a jelenlegihez hasonlóan fejlődik, akkor olyan fejlesztések valósulhatnak meg Magyarországon, ami nem csak a szakmapolitika szerint jelent előrelépést a kerékpárosok világában, hanem azok szerint is, akik nap mint nap használják a bringájukat” – jelentette ki a helyettes államtitkár. Az NFM nem tehet mást, mint hogy a Bam! projektet felkarolja, támogatja, és mindent megad, hogy a rendelkezésre álló forrásokat ne csak látványosan, de hatékonyan is költsék el – mondta végül Csepreghy Nándor.

A kerékpáros infrastruktúra és az azt szolgáló egyéb létesítmények fejlesztése Tarlós István főpolgármester programja alapján a BKK-nak az egyik kiemelt feladata, hiszen ez egy nagyon fontos fejlődési iránya Budapestnek – szögezte le köszöntő beszéde elején Vitézy Dávid. A BKK vezérigazgatója elmondta, hogy egy közelmúltban Koppenhágában készült felmérés szerint – a dán fővárosban többen közlekednek biciklivel, mint autóval – elsősorban nem azért rendkívül népszerű a kerékpározás, mert környezetbarát vagy egészséges, hanem mert a leggyorsabb közlekedési mód a nagyvárosban. Sorolva a további külföldi példákat, a BKK vezérigazgatója kiemelte, hogy a New Yorkban egy év alatt 26 százalékkal nőtt meg a kerékpározók száma a kedvező infrastruktúra-fejlesztések hatására és a biciklisek ott is azt kérik: az útpályán és ne járdán jelöljék ki az illetékesek a kerékpáros nyokvonalakat. Mindemellett természetesen fontos szempont a biciklizés mint környezettudatos közlekedési forma és egészséges testmozgás: egy Barcelonában készült egészségügyi kutatás szerint egy évben 12 életet ment meg a Bicing közbringa-rendszer, az „ottani” Bubi. Mindezeket az eredményekre támaszkodik figyelembe a budapesti kerékpáros infrastruktúra fejlesztések során a BKK és a Fővárosi Önkormányzat.

Fotó: Bajomi BálintBudapesten 1994 óta megötszöröződött a kerékpározók száma a forgalomszámlálások szerint, és a Magyar Kerékpárosklubbal partnerségben a BKK ennek az eredménynek a további meghaladásán, a kerékpárosok számának további növelésén dolgozik. Ahogy az MK régóta képviseli: a BKK célja, hogy a kerékpáros infrastruktúra az útpályán, ne pedig járdán legyen kialakítva, így ezt a szemléletet is követve végezzük a fejlesztéseket – mondta el Vitézy Dávid. A budapesti tömegközlekedés szervezéséért felelős BKK minden egyes döntésénél figyelembe veszik a kerékpáros szempontokat, így például az útfelújítások során is elemezzük, hogy lehet a kerékpáros közlekedést segíteni.

Európai Uniós forrásból egy 5500 fős mintán végzett közvélemény-kutatás zajlott le nemrégiben Budapesten, amely azt vizsgálta, hogy akik jelenleg rendszertelenül vagy egyáltalán nem közlekednek kerékpárral, milyen esetben választanák ezt a közlekedési eszközt. A válaszadók 11 százaléka mondta azt, hogy a többi közlekedési mód drágulása esetén váltana bringára. „A tömegközlekedés esetében ez természetesen nem cél, de az autózásnál a nyersanyagárak változása nyomán várható ilyen hatás is” – mondta a BKK vezérigazgatója. 10 százalék a munkába járás adókedvezményeinek igazodásához kötötte a biciklizést, e téren a városnak csak kezdeményező szerep jut.

A felmérésben résztvevők mintegy 30 százaléka szeretne jobb infrastruktúrát. Ennek kapcsán közelmúlt és a közeljövő fejlesztéseiről Vitézy Dávid elmondta: 2010-ben készült el a kiskörúti kerékpársáv, ahol biciklivel közlekedők számának növekedése a Kerékpárosklub eltökélt munkájának köszönhetően Magyarország első automata biciklis számlálójának segítségével is követhető. Tavaly adta át a forgalomnak Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid az Andrássy úti kerékpársávot, amely a jó kerékpáros útkialakítás szimbólumaként egy rendkívül sikeres mintaprojektnek is tekinthető. 2010 óta 16 kilométer hosszan épült a főváros külső területeiről a belső városrészek felé kapcsolatokat biztosító kerékpárút mások mellett a Weiss Manférd úton, az Ady Endre úton vagy a Pesti úton, s a hálózat a közeljövőben is tovább bővül.

A fenti szempontok figyelembe vételével folytatjuk a kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést, minden útfelújításnál figyelve a biciklis szempontokra. Ennek jegyében az Andrássy útihoz hasonló kerékpársávok épültek az útfelújítások keretében (például a Fóti úton), és így történik nemsokára a Thököly út belső szakaszán. A rendszerszemléletű közlekedésfejlesztések eredményeként több ponton is megnyitottuk már a bringások előtt a buszsávokat, elsőként a Mészáros utcában, majd a sikeren felbuzdulva 10 további fővárosi útszakaszon, s most ehhez hasonló intézkedés történik a Bajcsy-Zsilinszky úton, ahol májustól a meghosszabbított útvonalon közlekedő 9-es autóbuszok haladhatnak majd közös sávban a kerékpárosokkal – közölte a BKK vezérigazgatója.

Fotó: Bajomi Bálint Jövő tavasszal indulhat meg a Bubi, azaz a budapesti kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, amelynek célja, hogy olyanok számára biztosítsa a városi kerékpározás kényelmét és gyorsaságát, akik valamiért nem tudják, vagy nem akarják a saját biciklijüket használni, ingáznak Budapestre, a nap valamely szakában kénytelenek más közlekedési módot használni (tömegközlekedni vagy autózni), esetleg nincs is saját biciklijük. Cél, hogy a kerékpárok csak az utazás idejére legyenek használatban, és minél többen használják ugyanazt a bringát egy nap. A Bubihoz kapcsolódó intézkedési terv keretei között azonban az infrastruktúra is fejlődik: kilenc belvárosi kerületben összesen hozzávetőlegesen 120 egyirányú utcában lesz megengedve a kerékpárosok szembeforgalma, 60 jelzőlámpás csomópontot alakítunk át, 30 fő- illetve gyűjtőútvonalon építünk ki kerékpáros infrastruktúrát, mindemellett 20 további helyen végzünk még el kisebb korrekciókat. Felülvizsgáljuk a Hungária körúton belüli hálózatot, célul kitűzve egy összefüggő hálózat kiépítését – tette hozzá Vitézy Dávid.

A BKK vezérigazgatója folytatta a budapesti felmérés eredményeinek ismertetését: 19 százalék szeretné, ha a tömegközlekedési eszközökön javulnának a kerékpárszállítás feltételei. Ezekhez az igényekhez igazodva igyekszünk többletkapacitást biztosítani, így most már nemcsak a héveken, a fogaskerekűn illetve a hajójáratokon, de a hév-pótlások esetén a pótlóbuszokon megengedett a kerékpárszállítás. A fogaskerekű szerelvényeinek idén történő átalakításával megduplázzuk a szállítható biciklik számát. A felszíni tömegközlekedési eszközökön is fokozatosan ki kívánjuk terjeszteni a bicikliszállítás lehetőségét, ezen jelenleg is dolgozik a BKK, elsőként azokra a külvárosból a belváros felé tartó, vagy hegyi buszvonalakra koncentrálva, ahol erre érdemi igény merül fel – mondta Vitézy Dávid.

Fotó: Bajomi BálintAz említett felmérésben szintén jelentős, 8 százalékos igény merült fel a kerékpárok biztonságos tárolásának fejlesztésére is, ennek érdekében 70 metró- és hév-állomás közvetlen környezetében terveztetünk jelenleg minimum 25 kerékpár befogadására alkalmas B+R (Bike and Ride, azaz „tedd le a kerékpárt és utazz tovább”) parkolórendszert, és ezt a szempontot figyelembe vettük az 1-es villamos idei felújításának tervezésekor, ahol több fontos megállónál létesül tároló. Vitézy Dávid hozzátette: mindemellett a Bubi szolgáltatási területén új kerékpártámaszok épülnek 100 fővárosi csomópontban, főút mentén.

A fenti intézkedések megtételével még több kerékpárosnak örülhetünk majd Budapest utcáin, egészségesebb, élhetőbb jobb városi környezetben élhetünk hamarosan. Mindezek jegyében kívánt jó biciklizést az utolsó Critical Mass résztvevőinek Vitézy Dávid.

Fotók: Bajomi Bálint

Kapcsolódó anyagok:
Catch-MR zárókonferencia: a fenntartható közlekedés bevált megoldásai
Recommendations for regional cycling developments of Budapest metropolitan area
Budapest Szíve
Jövő tavasszal indulhat a Bubi
Elkészült az új, biztonságos kerékpárosbarát forgalmi rend az Andrássy út belső szakaszán
Újabb kerékpárút-szakasz készült el Budapesten a XXI. kerületben
Négy új kerékpárút-szakaszt építettünk ki Budapest három kerületében
Fejlesztések Kőbányán – Újabb kerékpárút készült el Budapesten
Kerékpárosbarát útfelújítások a fővárosban, újabb fontos szakasszal bővült Budapest kerékpáros hálózata
Megújul a Thököly út Hernád utca és Dózsa György út közötti szakasza
Közös autóbusz-kerékpársáv a Mészáros utcában
Elkészült: tíz buszsáv nyílt meg a kerékpárosok előtt
Komplex fejlesztés a Bajcsy-Zsilinszky úton májustól
A BKK honlapjának Bubi aloldala
Átfogó kerékpárosbarát átalakítások kezdődnek a belvárosban, összeállt a Bubi-pontok listája
Kiírtuk a közbeszerzési eljárást az 1-es villamos felújításának első szakaszára
Egyre több egyirányú utcában tesszük lehetővé a kétirányú kerékpározást
A budapesti kerékpáros közlekedés regionálisfejlesztési lehetőségei (tanulmány)
A budapesti kerékpáros közlekedés regionálisfejlesztési lehetőségei (kiadvány)
Egyeztetési anyag a Budapesti Közlekedési Központ „Budapest belső városrészének komplex kerékpárosbarát fejlesztése” c. tervezési programjáról
Bubi szakmai fórum 2011. szeptember, letölthető prezentációkkal

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.