Közlemények

Reagálás a Volvo autóbuszokkal kapcsolatos valótlan állításokra

2013. február 5-én bejelentettük, hogy 25 darab használt, eredetileg a svájci Genfben szolgált alacsonypadlós busszal bővül az akadálymentes budapesti buszok flottája. A hír kapcsán egyesek rögtön elkezdték kuszálni a szálakat, régi nyilatkozatokat idézve csúsztatni és mellébeszélni, ezért fontosnak tartjuk időben helyretenni ezeket a téves állításokat.

1.

Állítás: ezek a buszok már 2008-ban egyszer közlekedtek Budapesten, akkor is gond volt velük, sőt, még ahogy korabeli videókon látszik, Vitézy Dávid, mai BKK-vezérigazgató is akkor tiltakozott a buszok meghibásodásai miatt, most pedig szégyenszemre megvásárolja az általa “lehasznált, leselejtezett, kétes műszaki állapotú”-nak nevezett járműveket.

Valóság: teljesen hamis állítás. A megvásárolandó Volvo 7000A autóbuszok soha nem közlekedtek Budapesten, sem villamospótlásban, sem más vonalon. Éppen ezért nem is tudtak 2008-ban villamospótlásban sorozatosan meghibásodni, mint ahogy azt egyesek most sugallni próbálják. A Nógrád Volán valóban üzemeltetett már használt Volvókat Budapesten, de idősebb, máshonnan származó és teljesen más típusú (Volvo 5500-as) autóbuszokkal volt néhány éve rendszeres műszaki gond, ami miatt azok a buszok végül tartósan nem maradtak a fővárosban. A most beszerzett buszoknak sem konstrukciósan, sem más módon nincs köze ezekhez a járművekhez, inkább közelebb állnak konstrukciósan a BKV-nál 2004 óta működő Volvo-csuklósokhoz, melyek üzemeltetését a BKV 9 éve végzi. A BKK vezérigazgatójának 2008-as nyilatkozata a teljesen eltérő Volvo 5500-as buszok kapcsán tehát irreleváns a mostani, Volvo 7000A-k beszerzése szempontjából.

2.

Állítás: ezek “mutyibuszok”, még a BKK mai vezérigazgatója is annak hívta őket korábban a BKV felügyelőbizottsági tagjaként, nem szabadna őket megvásárolni, hiszen “2008 februárjában ugyanezek a járművek okozták a BKV egyik előző vezérigazgatójának, Antal Attilának a bukását”.

Valóság: emlékezetes botrány robbant ki a BKV használtbusz-tenderén, amikor az volt a fő vád a BKV akkori vezérigazgatójával szemben, hogy a fia annál a cégnél dolgozik, ahonnan a használt buszokat a BKV beszerezné. A botrányban a buszok valóban kaptak becenevet is, a fő probléma a tenderrel azonban nem a fenti kötődés volt, hanem az, hogy a buszok méregdrágán, 48 millió forintért érkeztek volna darabonként, ami még honosítással együtt is rendkívül magas ár volt (főleg, hogy akkoriban az euró 250 forint alatti árfolyamszinten volt még, a buszok honos országának pénzneme, a svájci frank pedig 160 forint alatti árfolyamsávban mozgott).

Nem árt összevetést tenni: a buszok ma darabonként 13,5 millió forintba kerülnek, ami honosítással együtt is 20 millió forint alatt marad. Hogy 2008-ban a köztes mintegy 30-35 millió forintnak (darabonként!) mi lett volna a sorsa, nem tudjuk, a buszok azonban jelentősen kedvezőbb áron érkeznek most, mint akkor. A beszerzés alatt álló, 7000-es Volvókkal kapcsolatban a leglényegesebb felmerült kritikai észrevétel tehát 2008-ban a 48 millió forintos, túl magas áruk volt. Most alig több, mint a negyedéért, 13 millió forintért vehetjük meg ezeket az átlagosan 12 éves, alacsonypadlós autóbuszokat, amelyekkel felválthatjuk a BKV 23 éves átlag életkorú, magaspadlós, jelentősen leromlott állapotú járműveit és elkerülhetjük azok hasonló árú, egyébként szükségessé váló felújítását. A BKV ráadásul most csak érvényes műszaki vizsgával veszi át a buszokat a szállítótól, ezzel is garantálva a műszaki megfelelőséget.

Összességében tehát a 2008-as használt-busz botrányban valóban ezek a buszok szerepeltek, de mivel a tender a magas ár és az egyéb kapcsolódó ügyek miatt meghiúsult, a most beszerzendő járművek végül nem kerültek Budapesten forgalomba (ellentétben az 1. pontban említett Nógrád Volán buszokkal, amivel most egyesek próbálják ezeket a buszokat összemosni). Akkoriban a felügyelőbizottság tagjaként Vitézy Dávid valóban ellenezte a buszok beszerzését, melynek indokát (magas volt az ár és gyanúsak a körülmények) a mostani beszerzési ár éppen alátámasztja. A buszokat most teljesen más cég szállítja, mint akkoriban a tenderen ajánlatot adó vállalkozás és az ár kb. a negyede az akkorinak.

3.

Állítás: a BKV “elhappolta” a buszokat Pécs elől.

Valóság: nincs információnk arról, hogy Pécs ezeket vagy más buszokat szeretne megvásárolni. A BKV nyílt közbeszerzési eljárást írt ki, ahol a buszok tulajdonosa minden szempontot mérlegelve ajánlatot tett. Ha a buszokat más vevő megvette vagy akár csak lefoglalta volna, vélhetően felelősen nem tett volna ajánlatot a cég a buszokra.

4.

Állítás: a beszerzendő buszok megbízhatatlan, rossz járművek.

Valóság: A genfi közlekedési vállalat ezeket a Volvo 7000-eseket a mi viszonyainkhoz képest fiatalon lecserélte, így ezek a járművek műszaki és esztétikai szempontból is jobb állapotban vannak, mint akár a budapesti, kicsit fiatalabb Volvo buszok. Amennyiben a BKV által használt csuklós Volvo autóbuszok előtt utoljára nagy tömegben forgalomba állított, nem alacsonypadlós, 19 éves Ik 435-ös csuklós autóbuszokat hasonló színvonalra szeretnénk felújítani, ezek darabonként körülbelül 15 millió forintba kerülnének és az akadálymentesítésre vonatkozó törvényi előírásokat sem teljesítenék. Mivel a jelenlegi forrásaink mellett ez a két lehetséges út van, nem a régi Ikarusok felújítását, hanem a használt, alacsonypadlós buszok beszerzését preferáljuk.

A 15-20 millió forint közötti ár (akár régi Ikarus felújításáról, akár a használt beszerzéséről és honosításáról van szó) jóval alacsonyabb, kb. negyede egy új csuklós busz beszerzési árának.

Egy használt, 12 éves busznál biztosan lesznek kisebb meghibásodások, mint ahogy a saját hasonló korú Volvo-buszainknál vagy bármely más 10-12 éves busztípusnál is vannak, de várakozásaink szerint ezek mértéke nem haladja meg a busz életkorából műszakilag adódó szintet és várhatóan alatta marad a 19-24 éves buszok meghibásodási szintjének. A buszok a BKV által üzemeltetett Volvo csuklósokkal azonos típuscsaládba tartoznak, karbantartásukban így van tapasztalat Budapesten. A Volvo 7000-eseket csak érvényes műszaki vizsgával vesszük át, és a BKV is mindent el fog követni annak érdekében, hogy utasaink megelégedéssel használják ezeket a járműveket, csakúgy, mint az elmúlt évben forgalomba helyezett, ugyancsak használtan megvásárolt Van Hool, Volvo és Mercedes típusú autóbuszokat.

A Főváros, a BKK és a BKV elkötelezetten dolgozik azon, hogy a korábbi vezetés által elhanyagolt, elöregedett, leromlott járműparkot megfiatalítsa, a 20 évesnél is öregebb autóbuszokat modernebbre cserélje. Az elmúlt két évben csaknem 100 alacsonypadlós használt busz érkezett, az idén 150 teljesen új Mercedes Citaro áll forgalomba, valamint a most beszerzés alatt álló újabb csuklós Volvo autóbuszok megítélésünk szerint mindenki számára érezhető javulást fognak hozni a fővárosi autóbuszközlekedésben.

Budapest, 2013. február 6.
Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó hír:

Újabb alacsonypadlós autóbuszok érkeznek Budapestre (2013. február 5.)

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.