- Budapesti Közlekedési Központ - https://bkk.hu -

Üzemzavar az M2-es metró vonalán: az Alstom feladata minden hiba kijavítása

A mai napon 11:35-tól 12:23-ig szünetelt a közlekedés az M2-es vonalon a Deák Ferenc tér és az Örs vezér tere között, mivel a Keleti pályaudvar állomáson egy utasok nélkül, próbajáratban közlekedő Alstom-szerelvény meghibásodott. A hatósági vizsga előtti próbafutását teljesítő vonaton a BKV műszaki személyzete mellett az Alstom szakemberei is jelen voltak, ennek ellenére a mozgásképtelenné vált vonatot csak egy másik szerelvény segítségével lehetett a járműtelepre közlekedtetni. A hiba kivizsgálása folyamatban van, feltételezhetően szoftveres hiba történt. Az Alstom garanciális feladata minden hiba elhárítása, így a meghibásodott vonat javítása is. A Budapesti Közlekedési Központ a metró pótlására 37 darab autóbuszt állított be a zavart szakaszon.

Ahogy korábban már többször jeleztük, egy új járműnél kisebb meghibásodások előfordulhatnak, ezek elhárítása pedig egyértelműen a gyártó feladata. Egy új típus esetében ugyanis mindig vannak olyan “gyermekbetegségek”, kisebb hibák, amelyek csak a forgalomban, valós terhelés mellett mutatkoznak meg. Az Alstom metrókocsik folyamatosan érkeznek Budapestre és állnak forgalomba, vagy éppen futják próbaköreiket, mielőtt az M2-es és M4-es metró vonalára állnának. Csak kifogástalan állapotu, hibamentes kocsikat veszünk át. A kocsiknál az eddig felmerült problémák is kisebb, könnyen kezelhető rendellenességeknek tekintendők, az utasok biztonságát veszélyeztető hiba nem fordult elő. Szakembereink számítottak ezen kisebb meghibásodásokra, működési zavarokra a kezdeti időszakban, hiszen ez egy új típus esetében teljesen természetes, sőt, ezek a tapasztalatok fontos üzemeltetési tapasztalatot jelentenek. Az Alstomot, mint a szerelvények gyártóját a BKV szakemberei minden hibáról azonnal tájékoztatják, azokat a gyártó köteles garanciális körben javítani. A jelentkező szoftveres hibák elemzése folyamatban van, ezek javítására és új szoftver telepítésére indokolt esetben kötelezzük az Alstomot. Az elmúlt időszak legtöbb hibáját orvosló módosított szoftver telepítése rövidesen megkezdődhet.

Valamennyi előfordult hiba esetében a gyártó folyamatos hibaelemzést végez annak érdekében, hogy azok kiváltó okait feltárja, illetve megszüntesse. Ez az időszak arról is szól, hogy az üzemeltető és a gyártó, azaz a BKV és az Alstom szakemberei együttműködve kiküszöböljenek minden meghibásodást, hogy később az új metró évtizedeken át probléma nélkül szolgálja ki Budapest forgalmát. Kérjük és köszönjük utasaink türelmét és megértését az üzemzavar, illetve a kezdeti időszak esetleges jövőbeni hasonló kisebb fennakadásai miatt.

Budapest, 2012. január 20.

Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.