Közlemények

Befejeződtek az őszi útfelújítási munkák

Az előre jelzett határidőig befejeződtek Budapesten az őszi útfelújítási munkák. A Fővárosi Önkormányzat által biztosított forrásból, a Budapesti Közlekedési Központ beruházásában öt helyszínen több mint 3 kilométernyi útszakasz felújítása készült el. Az öt útszakasz kivitelezését a nyílt közbeszerzési eljárásban kiválasztott Colas Zrt. és a Dunaaszfalt-Penta konzorciuma végezte el.  A munkálatok során a teljes pályaszerkezet megerősítése mellett a fogyatékkal élők közlekedésének megkönnyítését is szem előtt tartva, több helyszínen közlekedéstechnikai, közlekedésbiztonsági fejlesztés is történt. Új gyalogátkelőket alakítottunk ki, és több buszmegállót is felújítottunk, illetve ahol szükséges volt, ott a vízelvezetési rendszer is megújult.

II. kerület, Csévi utca, Kapy utca – korszerű gyalogátkelőhelyek, különleges szegélykő a buszmegállókban

A Fővárosi Önkormányzat, a II. kerületi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ összehangolt közútfejlesztési beruházásokat indított augusztusban a Kapy utca térségében. A II. kerületi Önkormányzat a forgalom egyszerűsítését és ésszerűsítését szolgáló, a korábbi jelzőlámpás csomópontot kiváltó új körforgalmat épített ki a Kapy utca – Törökvész út – Csatárka út találkozásánál található forgalmas csomópontban, míg a Főváros útfelújítási programjának részeként a BKK a Kapy utca és a Csévi utca burkolatát újította fel. A két beruházás összehangoltan, egymáshoz igazítva valósult meg az ősz folyamán. Az újonnan megépült körforgalom különlegessége egyrészt egyedi, a köznyelvben kutyacsontnak, vagy piskótának  becézett alakjában, másrészt abban rejlik, hogy a közepén kapott helyet a 11-es autóbusz megállója, megkönnyítve így az utasok átszállását.

A Csévi utca Pasaréti út- Csévi köz közötti szakaszán, valamint a Kapy utca Csalán út – Törökvész út közötti szakaszán már a BKK erősíttette meg az utak pályaszerkezetét: a rossz állapotú aszfaltburkolat felső rétegének marását követően két réteg aszfaltburkolat került az úttestre, a szegélyköveket pedig az útburkolat szintjéhez igazítottuk.  A felújítás során teljes szélességben helyreállítottuk a Csévi utcai templom előtti járdát és a kapubehajtókat, a Kapy utcában pedig a járdákat, a peronokat és a kapubejárókat is az új úttest szintjére hoztuk. A mozgáskorlátozottak, valamint a vakok és gyengén látók közlekedésének biztonsága érdekében valamennyi útcsatlakozásnál lesüllyesztettük a kiemelt szegélyeket, és speciális jelzőköveket építettünk a járdákba.

Szegélykövekkel védett járdával, és a látássérültek közlekedését segítő taktilis jelzőkövekkel láttuk el a Pasaréti út csatlakozásánál lévő, valamint a Csalán úti  gyalogos-átkelőhelyet. Ugyanakkor új zebrákat is kialakítottunk a Kapy utca és a Csévi köz, valamint a Kapy utca és a Bimbó út csomópontjában. Ezeken az átkelőhelyeken is taktilis jelzőkövek, és szegélyköves járda óvja a gyalogosokat, a Kapy utca – Bimbó út kereszteződésénél pedig egy 4,5 méter szélességű középsziget is épült, megvilágításáról új lámpaoszlop gondoskodik.

A felújítás során a Kapy utca mind az öt buszmegállója bazaltbeton szerkezetet és különleges szegélykövet kapott. Budapesten ugyanis egyelőre csak ebben az utcában védi homorú szegélyelemekből épített sáv az autóbuszöbölbe érkező járművek gumiabroncsát.  Az új szegénykövek Y formája igazodik a járművek kerékprofiljához, segítségükkel a járművezetők könnyen és pontosan állhatnak be a megállóba anélkül, hogy veszélyeztetnék a gumiabroncs épségét, bordázott felületük pedig megkönnyíti a látásukban korlátozott utasok tájékozódását is. A szegély és a jármű közötti rés jelentős csökkenése könnyebbé teszi a fel- és leszállást a kerekesszékkel, babakocsival közlekedők számára, így az utascsere felgyorsul, ezáltal pedig csökken a menetidő. A szegélykövek németországi gyártója számos külföldi városban épített be ilyen elemeket, Magyarországon pedig Debrecenben alakítottak ki a budapestihez hasonló autóbuszmegállót. Ha a fővárosi próbaüzem során beválik az új szegély, a Budapesti Közlekedési Központ is széles körben alkalmazza majd az innovatív kialakítást.

XXII. kerület, Kamaraerdei út – felszámolt illegális hulladéklerakók, faültetés, megváltozott forgalmi rend

A XXII. kerületben a Kamaraerdei út Dózsa György út – XI. kerület határa közötti 781 méteres szakasza kapott új burkolatot. Itt is lemartuk a rossz állapotú felső réteget, majd az utat két új aszfaltréteggel és helyenként süllyesztett, máshol kiemelt szegélyekkel erősítettük meg. Ahol az úttest műszaki állapota megkívánta, az útpálya teljes szerkezetét is kicseréltük. Ugyanakkor a felújítás nem csak a burkolat helyreállítására, hanem a vízelvezetést biztosító árokrendszer helyreállítására, és az út időközben elvadult, illegális hulladékkal szennyezett környezetének rendbetételére is kiterjedt. Műszaki okok miatt ugyan hét – részben élő, részben már kiszáradt – fát ki kellett vágni, de helyettük 16 facsemetét ültettünk el az út mentén.

A buszmegállók térségében erősített aszfaltszerkezettel láttuk el az útburkolatot és átépítettük az utasok által használt peronokat, a Kamaraerdei úti buszmegállóban pedig közvilágítás létesült.  A Dózsa György úti csomópontban végre megépült a buszmegálló hiányzó, ellenkező irányú párja, ugyanakkor a felújítást követően módosult a csomópont forgalmi rendje: ezentúl elsőbbséget élvez a Kamaraerdei útról a 7. sz. főút felé balra kanyarodó, illetve a 7. sz. főút felől a Kamaraerdei útra kanyarodó forgalom.

XXIII. kerület, Szent László utca, Újtelep út – megújult vízelvezető rendszer, új, biztonságos buszmegállók és gyalogátkelőhelyek

A XXIII. kerületi Szent László utca Tartsay utca és a Szentlőrinci út közötti 1040 méteres szakaszának felújítása két építési ütemben történt. A Tartsay és Mezsgye utcák közötti, családi házakkal övezett, 2×1 forgalmi sávos és kapubehajtókkal sűrűn szabdalt, kiemelt szegélyek között vezetett szakasz is új, kétrétegű aszfaltburkolatot kapott a felső, tönkrement aszfaltréteg marását követően. Átépítettük a kiemelt szegélyeket, kicseréltük az útpálya teljes szerkezetét is, ahol a műszaki állapot indokolttá tette. A kapubehajtókat az eredeti állapotnak megfelelő burkolattal állítottuk helyre, és elbontottuk az időközben nagyrészt megsüllyedt, illetve eltömődött víznyelő aknákat, helyükre pedig korszerű, oldalbeömlős aknákat telepítettünk. A Szent László utca ezen szakaszán nincs csapadékcsatorna, ezért az útpályán összegyűlt felszíni vizek elvezetését szikkasztó kutak biztosítják – ezeket a felújítás során kitisztítottuk.

A Szent László utca és a Tartsay utca kereszteződésében, valamint a Pistahegyi út csatlakozása közelében új gyalogátkelőt létesítettünk, a mozgáskorlátozottak, a vakok és gyengén látók közlekedésének biztonsága érdekében pedig mindkét út felújítása során lesüllyesztettük a kiemelt szegélyt az útcsatlakozásoknál és speciális jelzőköveket építettünk a járdákba. Minden buszmegállónál erősített aszfaltszerkezetre cseréltük a régi útburkolatot és átépítettük a peronokat, a Szent László úton a Sósmocsár utcánál és az Újtelep úton a Maros utca közelében pedig új autóbuszmegállót létesítettünk. A Szent László utca közelében található buszmegállópárnál a helyszíni adottságok olyan „fülek” kiépítését is lehetővé tették, amelyek a parkoló sávokat lezárva, a tömegközlekedési járművek megállóba történő akadálytalan be- és kihajtását biztosítják.

A Szent László utca Ciklámen utca és a Szentlőrinci út közötti szakasza szintén 2×1 forgalmi sávos, de itt süllyesztett szegélyekkel elválasztva mindkét oldalon egy-egy parkolósáv is található. A forgalmi sávok felső aszfaltrétegét ugyancsak kétrétegű aszfalttal erősítettük meg, és átépítettük a süllyesztett szegélyeket is, míg a leállósávok felülete egyrétegű aszfaltburkolatot kapott. Bár itt nem igényelt komolyabb beavatkozást az út vízelvezető rendszere, kitisztítottuk a vízgyűjtő aknákat és helyenként újabbakat építettünk.

A Szent László utca – Köves út közötti 529 méteres szakaszon többnyire csak az útburkolat felső rétegének lemarására volt szükség. Itt új kopóréteget kapott az útfelület, de ahol szükséges volt, ott a teljes pályaszerkezetet kicseréltük.

Az Újtelep út Szent László és Hrivnyák Pál utcák közötti szakasza osztott pályás úttest, középen kiemelt zöld felülettel, az azt követő szakasz pedig 2×1 forgalmi sávos. Az osztott pályás szakasz csatornázott, ezért itt kitisztítottuk és felemeltük a víznyelőket, ugyanakkor mindkét útszakaszon átépítettük a járda felőli, külső kiemelt szegélyt. A 2×1 forgalmi sávos, nyílt vízelvezetésű szakaszon rendbe tettük az útpadkát és helyreállítottuk a vízelvezető árkok profilját, valamint ahol szükséges volt, ott megnyitottuk a  szegélyeket, vagy új vízlevezetőket, úgynevezett surrantókat építettünk, hogy a burkolatról akadálytalanul le tudjon folyni a csapadékvíz a szikkasztó árkokba. Figyelembe véve a vízelvezetési szempontokat is, a járdák a szükséges helyeken új burkolatot kaptak.

Az öt útszakasz burkolatának felújítását az előírt határidőre elvégeztük, így a felújított útszakaszokon ma már mind az autósok, mind pedig a gyalogosok számára biztonságosabbá és kényelmesebbé vált a közlekedés.

Budapest, 2012. november 29.

Budapesti Közlekedési Központ

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.