Közlemények

Forgalomkorlátozások – megkezdődött a Ferenciek tere és a Március 15. tér átépítése

Megkezdődött a Belváros Új Főutcája beruházás II. üteme, amely két részből, a Március 15. tér és a Ferenciek tere átépítéséből áll. Az V. kerületi Önkormányzat beruházásában, a BKK közreműködésével a Március 15. téren, a főbb közlekedési kapcsolatok megtartásával november 27-én, kedden, míg a Ferenciek terén – a közúti aluljáró lezárásával – december 1-jén, szombaton indul a kivitelezés.

2012. november 27-én, keddtől a Március 15. téri munkálatok miatt nem lehet majd parkolni a téren – beleértve a híd alatti parkolót és a buszparkolót is –, az Irányi utca egyes szakaszain, valamint a Molnár utca lezárt végén és a Kéményseprő utcában. Az építkezés érinti a Szabad sajtó út – Váci utca csomópontot is, ahol a Szabad sajtó úton folyó vízvezeték-építés miatt a forgalmi sávokat elhúzzák az út északi oldala felé, emiatt a Buda felé haladó buszsáv rövid szakaszon megszűnik. A Váci utca Duna utca és Irányi utca közötti szakaszára az Erzsébet híd felől nem lehet majd behajtani, így az Irányi utca az Erzsébet híd felől csak a Belgrád rakparton keresztül lesz megközelíthető.

A Ferenciek terén a beruházás megkezdésével véglegesen lezárják a közúti aluljárót, ezért december 1-jétől, szombattól az Erzsébet híd az V. kerület déli részéből csak a Reáltanoda utcán és a Szép utcán át lesz elérhető. A forgalmat segíti, hogy az Irányi utca Váci utca és Károlyi utca közötti szakasza kétirányú lesz, így a déli Belváros felől közvetlenül elérhetővé válik a rakpart. A Ferenciek terén kezdődő munkálatok a Szabad sajtó út – Kossuth Lajos utca tengely forgalmát egyelőre még nem érintik.

A közúti aluljáró lezárása miatt a Lehel tér M (- Árpád híd M) felé a 15-ös és 115-ös autóbuszok december 1-jén, üzemkezdettől a Kálvin tér M és a Deák Ferenc tér M (Erzsébet tér) között terelt útvonalon közlekednek. A buszok a Kálvin tértől a Múzeum körúton és a Károly körúton közlekednek, és nem állnak meg a Kálvin tér M, Ferenciek tere M és a Szervita tér megállóikban, helyette a 9-es autóbuszok Kálvin tér M, Astoria M és  Deák Ferenc tér M  megállóiban lehet felszállni a 15-ös és 115-ös buszokra észak felé.

A Március 15. téren és a Ferenciek terén az átépítés miatti lezárások várhatóan 2014 márciusáig tartanak majd.

A Ferenciek tere és a Március 15. tér átalakítása

Belváros-Lipótváros Önkormányzata 2006-ban döntött arról, hogy a mára már elavult, a gyalogosok, a közösségi közlekedést használók és az autósok számára is sok kényelmetlenséget okozó, nem akadálymentesített útfelületek és aluljárók helyett, a Fővárosi Önkormányzattal közösen, egy valóban európai színvonalú, élhetőbb belvárost alakít ki a közterületek újrastrukturálásával, ennek jegyében valósult meg a Károlyi utca és a Petőfi Sándor utca átalakítása, fejlesztése is. A projekt első szakasza már megvalósult, melyet 2011-ben a Fővárosi Önkormányzat beruházásában, a BKK szakmai irányítása mellett a Károly körút és a Március 15. tér északi felének átépítése követett. A Budapest Szíve program következő szakaszában, 2012 novemberétől a Budapesti Közlekedési Központ közreműködésével és szakmai támogatásával a Ferenciek tere és a Március 15. tér kap új arculatot, és válik nem csupán esztétikus, de kényelmes, vonzó közterületté. A projekt részleteit október végén sajtótájékoztatón mutatta be Rogán Antal, az V. kerület polgármestere. Az eseményen részt vett Szeneczey Balázs, Budapest városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettese és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.

A  Belváros Új Főutcája projekt második szakaszának célja, hogy a Ferenciek tere és környékének átalakításával egy sokkal élhetőbb, tisztább és vonzóbb belvárosi környezetet alakítson ki, hogy ez a terület is végre méltó részévé váljon a főváros turisztikai és rekreációs övezetének.

A projekt első szakaszának keretében már korábban megújult a Főutca két szakasza, a Ferenciek terének és környékének felszínrendezését biztosító projekt során pedig végre össze is forr egymással.  A Ferenciek terén a jelenlegi soklépcsős, kényelmetlen aluljárók helyett a felszínen kelhetnek majd át a gyalogosok és a kerékpárosok, és a 15-ös és 115-ös buszoknak sem kell aluljárókba hajtaniuk. A látássérültek átkelését korszerű, jól érzékelhető taktilis jelzések segítik majd. A gyalogosok számára további segítséget jelent, hogy lényegesen nagyobbá válik majd a metró aluljáró területe, mert az átépítésre kerülő Y közúti aluljárót hozzákapcsolják, a jelenlegi gépjárműforgalom megszűnésével pedig új, vonzó közlekedési és vásárlási lehetőségek nyílnak a gyalogosok és a kerékpárosok számára.

A Ferenciek tere újra köztérként működik majd: mind a templom előtt, mind a Jégbüfé előtt a mai közúti rámpák helyén köztér, új városi találkozópontok létesülnek, zöldfelületekkel kiegészítve. A környező utcákban élők és az autósok számára is jó hír, hogy a Március 15. téren kiépül az Erzsébet hídi fel- és lehajtóág, így nem csak Buda közvetlen megközelítése válik biztosítottá, de egyúttal a környékbeli utcák zaj- és légszennyezettsége is jelentősen lecsökken, hiszen megszűnik a gépjárműforgalom számára a Károlyi utca és az Irányi utca felőli behajtási lehetőség. A vendéglátóegységek, üzletek és lakások kiszolgálására az Irányi és a Curia utcák felől, csökkentett forgalmú rendszerben lesz lehetőség. A felszíni fizetős parkolók felújítása mellett összesen 199 parkolóhelyet alakítanak ki.

A közösségi közlekedést biztosító autóbuszok menetideje és zavarérzékenysége csökken, mert a Keleti pályaudvar felé tartó autóbuszok peronja középre kerül. Így egyrészt elkerülhetik a torlódást az Erzsébet híd pesti hídfőjében, másrészt az utasok is gyorsabban érhetik el a metróaluljárót. A buszok már az Erzsébet híd budai hídfőjében a középen kialakított buszsávba hajtanak. Egyúttal megújulnak a közterek, a közúti aluljáró rámpája helyén pedig új, kényelmes gyalogos felületek létesülnek.

A Belváros új Főutcájának kiépítése – II. ütem – a Ferenciek tere és környéke rehabilitációja projekt mellett azonban a Főváros és a BKK – a kerület közreműködésével – egyéb belvárosi fejlesztéseket is tervez. Ezek keretében valósulhat meg egy következő ütemben a 2-es villamos komplex rekonstrukciója és járműcseréje, melynek a Széchenyi István tér fejlesztése és a Balassi Bálint utca rekonstrukciója is része lehet. A projekt előkészítési fázisában van, a Kormány még nem döntött róla.

A projektekről bővebb információ a www.belvarosujfoutcaja.hu oldalon található.

Budapest, 2012. november 26.

Budapesti Közlekedési Központ

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.