Közlemények

FUTÁR – az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztése Budapesten

LUMINO kijelző Berlinben – ilyeneket használ majd a FUTÁR rendszer is (kis kép)

A Budapesti Közlekedési Központ a BKV közreműködésével a FUTÁR projekt keretében új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert épít ki. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója sajtótájékoztató keretében mutatta be a FUTÁR projekt részleteit. A fejlesztés amellett, hogy a műholdas rendszer révén nagymértékben segíteni fogja a közösségi közlekedés valós idejű folyamatos, 24 órán át történő felügyeletét a megrendelő BKK részére, a legmodernebb technológiai vívmányok révén biztosítja majd azt is, hogy a budapesti tömegközlekedést használók a lehető leggyorsabban érjék el céljukat, miközben tájékozódhatnak a forgalom pillanatnyi állapotáról is.

BKK FUTÁRA FUTÁR (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) egy olyan integrált közösségi közlekedési informatikai rendszer lesz 2013-tól, összesen 6,7 milliárd forint tervezett összköltségvetéssel, melynek megvalósítására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból. Létrejöttével teljes mértékben ki fogja váltani a főváros felszíni tömegközlekedésének jelenlegi korszerűtlen, valós idejű adatokat nem kezelő utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszereit, melynek eredményeként a diszpécserközpontban hatékonyabban tudják majd biztosítani az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetést, váratlan esemény bekövetkezte esetén pedig gyorsabban és eredményesebben tudnak majd beavatkozni. A közösségi közlekedés minőségét és hatékonyságát ugyanis nem csak a járműpark állapota határozza meg, hanem a forgalomirányítási rendszer is. A járművezetők, az utasok és a forgalomirányítók közötti többoldalú, valós idejű kommunikáció révén ez a rendszer teszi a járműveket a változó közlekedési feltételekhez alkalmazkodni képes, egységes flottává. Összességében tehát nagymértékben javulhat a szolgáltatás minősége, amit remélhetőleg minden budapesti utas tapasztalni fog.

Diszpécseri munkahely a BKK forgalomirányító központjábanMa a BKK és a BKV diszpécsereinek nincs információjuk arról, melyik busz vagy villamos merre tartózkodik, erről információt csak a járművezetőtől kaphatnak, egy mára igen alacsony megbízhatóságú rádiórendszer segítségével. Ezáltal a BKK forgalomfelügyeleti diszpécserei nehezen tudják azt befolyásolni, hogy a járatok ne egyenetlenül közlekedjenek és ne forduljon elő az, hogy két busz jön egymás után, majd hosszú ideig nem érkezik járat a megállóba, mely bosszantó jelenséget sajnos a budapestiek jól ismernek. Ennek vet véget a FUTÁR-projekt: a diszpécserek műholdas nyomkövetéssel folyamatosan követik majd a járműveket és így folyamatosan tudják majd szabályozni a felszíni járművek közlekedését, vagy épp sokkal könnyebben és gyorsabban lehet majd megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást zavar esetén. Mindezeken túl a rengeteg információ segítségével a rendszer képes kiszámolni, hogy melyik jármű mikorra ér egy adott megállóba, így erről mobiltelefonon, interneten, illetve 257 helyszínen az oda a projekt keretében telepített kijelzőkön is adunk majd tájékoztatást. A diszpécserek és a járművezetők közötti megbízható kommunikáció érdekében teljesen új, korszerű rádiórendszer épül ki.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója bemutatja a BKK forgalomirányító központjátVitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója sajtótájékoztatóján elmondta: a FUTÁR-rendszer segítségével teljesen új alapokra tudják helyezni a forgalomirányítást és az utastájékoztatást, akár egy metrópótlás megszervezése, akár csak egy kisebb baleset során egy buszjárat egyenletes követési idejének biztosítása szükséges.

A projekt főbb elemei:

  • Modernizált forgalomirányítás: valós idejű, műholdas alapú információk a járművek helyzetéről és így javuló beavatkozási képesség a BKK részéről, informatikai intelligenciával támogatott diszpécseri munka, új diszpécserközpont a Szabó Ervin téren, melynek segítségével a Budapesten közlekedő villamosokat, trolibuszokat és autóbuszokat egyetlen központból irányíthatják. A megbízható kommunikációt új rádiórendszer segíti majd.
  • Dinamikus utastájékoztatás: a megállóhelyeken és járműveken elhelyezett kijelzők segítségével az utasok valós idejű információkat kaphatnak. Ez megkönnyíti az utazás tervezését és kiszámíthatóbbá is teszi azt. Az új kijelzők a mostaninál szélesebb körű tájékoztatást nyújtanak majd: a jármű útiránya, indulási ideje mellett forgalmi változás esetén az utasok tájékoztatása mind a járműveken, mind a megállókban azonnal megtörténik. A rendszer majdnem pontosan ki tudja majd számítani, melyik járat mikorra ér az útvonalán található megállókba a menetrend és a valós forgalmi helyzet alapján, ez pedig segíti az utastok tájékoztatását.
  • Forgalmi tervezés: több és pontosabb adat áll majd rendelkezésre a járművek helyzetéről, ezáltal nemcsak az utasok, de a közlekedésszervező számára is tervezhetőbbé válik a közlekedés és pontosabb, megbízhatóbb, költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek.
  • Előnyben részesítés: a rendszer részeként 30 jelzőlámpás helyszínen részesülhetnek majd előnyben a közösségi közlekedési járművek, ami rövidíti az utazási időt, és a szolgáltatónak is jelentős megtakarításokat eredményez.

LUMINO kijelző BerlinbenA létrehozandó rendszer a Budapesten közlekedő 2295 darab villamoson, trolibuszon és autóbuszon biztosítja majd a valós idejű forgalomkövetést műholdas fedélzeti rendszer telepítésével. Amelyik jármű erre alkalmas, ott ez a fedélzeti rendszer vezérli majd a hangos utastájékoztatást, illetve a kijelzőket is. Számos járművön, így az Ikarus 412 és 435 típusú trolibuszokon, valamint a Ganz csuklós, Tatra T5C5, T5C5K és a TW 6000 és TW 6100 típusú (hannoveri) villamosokon új fedélzeti és külső utastájékoztató kijelzők kerülnek beépítésre. Mindezeken felül  257 megállóhelyen és csomópontban létesülnek olyan kijelzők, melyek az adott megállóba érkező következő járatokig hátra lévő várakozási időt mutatja, a valós forgalmi helyzet alapján.

Diszpécseri munkahely a BKK forgalomirányító központjábanA FUTÁR-projekt fővállalkozója a Synergon Rendszerintegrátor Kft. , melynek a rendszer „lelkét” képező szoftverrendszert szállító alvállalkozója a szerte a világban több kontinensen hasonló rendszereket sikerrel bevezető német IVU.

Bízunk benne, hogy a rendszert a vállalkozók határidőre elkészítik és így a XXI. század követelményeinek megfelelő intelligens közlekedési megoldásokat a BKK 2013 során az utasok szolgálatába állíthatja.

Budapest, 2012. július 11.

Budapesti Közlekedési Központ

A FUTÁR kijelzők tervezett elhelyezése


Kapcsolódó dokumentum:

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.