Közlemények

Felgyorsul a villamosközlekedés a Nagykörúton

Felgyorsult a villamosközlekedés a Nagykörúton (kiskép)

Februártól napi félmillió utas közlekedését teszi gyorsabbá és kiszámíthatóbbá a BKK irányításával megvalósult közösségi közlekedési fejlesztés a Nagykörúton, melynek nyomán 2 perccel rövidül a 4-6-os villamos menetideje.  A forgalomtechnikai fejlesztésekből, elsősorban a lámpák villamosbarátra hangolásából álló, több mint 44 millió Ft összköltséggel megvalósult beruházás – amelyből 40 millió forint európai uniós támogatás – közvetlen célja, hogy javítsa a közösségi közlekedés versenyképességét az egyéni közlekedéssel szemben. A villamosok sűrűbben (csúcsidőben óránként 28 helyett 30 alkalommal), és egyenletesebben is közlekednek majd a Nagykörúton februártól.

A villamosok gyorsabban haladhatnak az új lámpaütem segítségévelA Budapest Főváros Önkormányzata, mint projektgazda megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) projektirányításával megvalósult a „Budapest Főváros – Nagykörúti előnyben részesítés” (KMOP-2.3.1/B-08-2009-0007) projekt eredményeként 2-3 perccel rövidül a menetidő a 4-6-os villamosok vonalán.  A kivitelezési munkák 2011. november 15-én befejeződtek, de a végleges üzemeltetés csak többszöri, alapos próbaüzem lefolytatása után, 2012. február 1-jétől – folyamatos felügyelet mellett – kezdődhet, ami együtt jár egy új, a jelzőlámpa programokhoz illeszkedő menetrend elkészítésével is.

Gyorsabban haladhatnak a nagykörúti villamosokA villamosvonal optimális kihasználását eddig gátolták a nem megfelelően beállított közlekedési lámpaciklusok, a szerelvények nem tudták tartani az optimális sebességet és a követési időt, így gyakran előfordult, hogy a megállókban az egyik szerelvény utolérte a másikat. A lámpahangolás eddig az autókhoz igazodott, mostantól a villamosok haladásához és megállóhelyi várakozásához igazodik majd a lámpaprogram, tekintettel arra, hogy a Nagykörúton utazók túlnyomó többsége a villamosokat használja. A projekt keretében 52 db jelzőlámpa központi programozását és 16 db közlekedési csomópont fejlesztését végezzük el, a kivitelező Siemens segítségével. A Nagykörút vonalán 68 db csatlakozó, keresztirányú csomópontban is szükség volt a jelenlegi programok módosítására. Eddig a 4-6-os villamos szerelvényei leggyakrabban csak 90 másodpercentként indulhattak, a beruházásnak köszönhetően azonban akár 60 másodpercenként is követhetik egymást anélkül, hogy a megállóban feltorlódnának, ráadásul az optimális kihasználásnak köszönhetően az eddigi, átlagos 32 perces menetidő akár 28-30 percre is csökkenhet. A projekt keretében új, radaros bejelentkezők létesültek a villamosok számára, és a megfelelő indítási időpontok biztosítása érdekében ún. indítójelzők kerültek felszerelésre a végállomásokon. Változott néhány kereszteződés forgalmi rendje is: az Üllői út – Ferenc körút kereszteződésben a kifelé tartó belső sáv, egyenes illetve balra kanyarodó pályává alakult, így már 3 sávon tudnak az autósok kifelé haladni. A Nyugati téren, a Szent István körútról a Váci útra balra kanyarodó irány esetén forgalomtechnikai korrekciót végeztünk, így a csomópont előtt keletkező sorok nem akadályozzák az autóbuszok és az egyenesen továbbhaladók közlekedését.

A BKK azért is döntött amellett, hogy a Nagykörúton az autók helyett a villamosokra optimalizálja a forgalmi rendet, mert egy csúcsórában háromszor annyian használják a villamosokat (kb. 7-8000 fő), mint ahányan az autókban ülnek (a legforgalmasabb hídi szakaszokon is maximum 3000 fő). A villamosokat naponta 400 ezer utas veszi igénybe.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója (balra) és Üveges Péter Zoltán a Siemens Zrt. üzletági igazgatója (jobbra) sajtótájékoztatót tartA fejlesztésnek köszönhetően a villamosok utasai gyorsabban érik el úticéljukat, a BKK és a BKV pedig változatlan számú villamossal sűrűbben közlekedtetheti a 4-6-os villamosokat. A februártól életbe lépő menetrend éppen ezért csúcsidőben óránként 28 helyett 30-szor érkezik majd villamos a körúti megállókba, ráadásul az eddigieknél sokkal egyenletesebben, hiszen a 90 másodperces ciklusokban sokszor, bármilyen kisebb késés esetén rendkívül egyenetlenül érkeztek a villamosok. Ezek a hatások lényegesen mérséklődnek és a villamosok nem csak sűrűbben, hanem egyenletesebben is közlekednek majd a fejlesztés eredményeként februártól.

A projekt legfontosabb adatai:
Projekt neve: Budapest Főváros – Nagykörúti előnyben részesítés
Azonosítószáma: KMOP-2.3.1/B-08-2009-0007
Kedvezményezett: Budapest Főváros Önkormányzata
Összköltsége: 44.474.704 Ft
Uniós támogatás összege: 40.027.234 Ft
Kivitelezés kezdete: 2011. október 19.
Kivitelezés befejezése: 2011. november 15.
Próbaüzem vége és beüzemelés: 2012. február 1.

Budapest, 2012. január 19.

Budapesti Közlekedési Központ

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.