Híreink

Elkészült a BKK koncepciója: 2014-től elektronikus jegyrendszer Budapesten

Az eddigi papíralapú jegyeket és bérleteket új, kártyaalapú elektronikus rendszer válthatja fel 2014-től, derül ki a BKK által kidolgozott projektkoncepcióból, melyet 2012. január 25-i ülésén tárgyal a Fővárosi Közgyűlés Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes előterjesztésében. A fejlesztés számos kézzelfogható változást hoz az utasoknak: megjelenhet az  időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés lehetősége is, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.

A Budapesti Közlekedési Központ 2014-től több lépcsőben az utasok számára átláthatóbb és igazságosabb jegyrendszert kíván bevezetni, amely egyaránt kedvezőbb a közösségi közlekedés napi szintű, és a szolgáltatásokat csak alkalmanként használó utasainak is. Az  elektronikus jegyrendszer fokozatos bevezetése amellett, hogy visszaszorítja a bliccelést és a bérlethamisítást – az utazás idejéhez és nem az átszállások számához igazított díjszabás miatt valódi alternatívát jelent az autóhasználattal szemben.

Tekintettel arra a tényre, hogy a jegyek és bérletek hamisításából származó kár és a bliccelők által okozott bevételkiesés a közösségi közlekedést évről évre milliárdos nagyságrendű összeggel károsítja meg, a BKK olyan rendszert dolgozott ki, amely kártyaalapú, így gyakorlatilag hamisíthatatlan, a kártya közlekedésben való használatát pedig egy központi rendszer ellenőrzi, ami pedig a bliccelés lehetőségét csökkenti le. A metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be,- és kiléptető kapuk váltják majd fel a fejlesztés második ütemében (2015-ben) az ellenőröket, ami nagy biztonsággal garantálja, hogy a közösségi közlekedés ezen eszközeit csak az arra jogosultak használhassák. A különböző kedvezmények – diák, nyugdíjas – igénybevételét és annak ellenőrzését – annak megléte esetén – a Nemzeti Egységes Kártyarendszer biztosítja majd.

Az elektronikus jegyrendszert azoknak lesz a legegyszerűbb megszokni, akik eddig is havi bérlettel utaztak – ők akár otthonról, akárcsak az internetes bankok esetében, egy egyszerű, átlátható weboldalon keresztül hosszabbíthatják meg bérletük érvényességét.

A bérlet a gyakorlatban majd hasonlóan működik, mint egy bankkártya, csak nem pénzt, hanem közlekedési lehetőséget tárol a kártyához tartozó számlán. Természetesen a jövőben is lesz lehetőség a helyszínen megváltani a jegyeket, bérleteket, ezeket azonban a ma ismertnél jóval fejlettebb automatákon keresztül intézhetjük majd, a nap 24 órájában.
Azoknak az utasainknak, akik ritkán, egy-egy alkalommal ülnek járatainkra, illetve a Budapestre látogató külföldieknek és a „belföldi turistáknak” kétféle megoldást kínálunk majd annak érdekében, hogy a lehető legméltányosabb összeget fizethessék útjukért:

  • Időalapú jegy – ezzel a jegytípussal valóban csak annyit fizet majd az utazásért, amennyit utazással tölt. Így elkerülhető az a kényelmetlenség, hogy egy három-négy átszállással járó út miatt több jegyet is lyukasztani kelljen. Az időalapú jegy korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül.  A „napi limit” pedig arra garancia, hogyha mégis több időt töltene az utazással vagy többet utazna, mint azt előre eltervezte, egy bizonyos összegnél (a 24 órás jegy áránál) ne fizethessen többet az utazásáért. A napi limit elérésétől kezdődően az utazás a nap hátralévő részére ingyenes lesz.
  • Érintésnélküli bankkártyás fizetés – ez a fizetési mód gyakorlatilag minden olyan utasnak kényelmes, aki nem rendszeres használó és nem tudja előre, milyen jegyet vásároljon, továbbá a Budapestre látogató vendégek vagy a közösségi közlekedést egy-egy alkalommal utazók ideális fizetési megoldása. A ma még Magyarországon kevéssé elterjedt, de néhány éven belül várhatóan nagy számban kibocsátott érintésmentes bankkártyák (illetve egyéb érintésmentes NFC-eszközök, pl. mobiltelefonok) segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni.

A projekt fő céljai:

  • A jegyrendszer megújítása
  • Új jegyvásárlási csatornák kialakítása
  • Bliccelés visszaszorítása
  • Jegy- és bérlethamisítás felszámolása
  • Összekapcsolási lehetőség más közlekedési szolgáltatásokkal (parkolás, dugódíj, bubi) és a leendő Nemzeti Egységes Kártyarendszerrel
  • Jeggyel utazók jobb kiszolgálása, bérletes utasok megtartása
  • Hozzájárulás a közösségi közlekedés fenntartható finanszírozásához és színvonalának javításához

A budapesti közlekedés tarifarendszerének megújítására számos javaslat született az elmúlt években. Ez nem is meglepő, hiszen a mai budapesti jegyrendszer Európában egyedülállóan elavult, kézi jegylyukasztókat a Budapesthez hasonló nagyvárosokban már csak a múzeumokban találhatunk. A régimódi technológia nem teszi lehetővé, hogy az egyszeri utakra szóló menetjegyeken és a bérleteken kívül érdemben másfajta, más régiókban, városokban bevált, népszerű jegyfajtákat is be lehessen vezetni.

A BKK megalakulásával eljött a rendszer gyökeres megújításának ideje. A Fővárosi Közgyűlés 2011. április 6-i ülésén hozott határozatainak értelmében az új elektronikus jegyrendszer kidolgozásával és megvalósításával a Budapesti Közlekedési Központot bízta meg. Az elkészült megvalósíthatósági vizsgálat alapján 2014-től egy modern, az utazóközönség jobb kiszolgálását célzó rendszert vezetünk be, mely egyaránt kedvező a rendszeres tömegközlekedőknek és az alkalmi utasoknak; és jelentősen növeli a közösségi közlekedés vonzerejét.

Az új tarifarendszer kialakítása a BKK egyik legkomolyabb feladata, egy hasonló rendszer kiépítése a sokkal fejlettebb technológiával rendelkező nyugat-európai városokban is hosszú évekig tartott. A projekt keretében minden járművet új jegykezelőkkel kell ellátnunk, a metróállomásokon kapukat kell felszerelnünk, többszázezer utas számára kell új bérletkártyát legyártatnunk és eljuttatnunk. A régi rendszerről az újra történő átállás akkor lesz sikeres, ha egy jól átgondolt és kidolgozott struktúra mentén haladunk, a különböző szempontokat a lehető legnagyobb mértékben figyelembe véve.

Chicago, Philadelphia és London példája alapján kijelenthető, hogy a közösségi közlekedésben az érintésmentes bankkártyák technológiájának van jövője, így Budapesten is e fizetési lehetőség lehet az elkövetkezendő időszak nagy slágere. Erre felkészített bankkártyák és mobiltelefonok segítségével gyorsabban lehet fizetni, elkerülhető a sorban- állás pénztáraknál, visszaszorulhat a készpénzes fizetés.

Az új rendszer számos kézzelfogható változást hoz az utazóközönség számára; 2014-től a papíralapú jegy- és bérletfajtákat elektronikus díjfizetési mód válthatja fel, valamint részben új jegyrendszer lép életbe, melynek legfőbb elemei várhatóan az időalapú jegy, a napi költési maximum, illetve az utólagos fizetés (pay-as-you-go) lehetősége érintésmentes bankkártyával. További változás, hogy a rendszer bevezetését követően a diákok és a nyugdíjasok a leendő Nemzeti Egységes Kártyarendszer segítésével tudják igénybe venni a közösségi közlekedést, illetve az őket megillető kedvezményeket.

Az utasok számára egyszerű és átlátható rendszer mögött Magyarország egyik legösszetettebb elszámolási-informatikai fejlesztési projektje áll, tekintettel a tranzakciók típusára, számára, valamint a rendszer komplexitására, ezért különösen fontos az alapos előkészítés.

Hogyan működik majd az új rendszer?

  • A BKK illetve NEK által kibocsátott kártyák, valamint az érintés nélküli bankkártyák használata
  • A megvásárolt jegyek és bérletek nyilvántartása és ellenőrzése elektronikus formában történik, központi számítógép-rendszeren
  • Új jegy- és bérletvásárlási lehetőségek az interneten, a jegykiadó automatákban, telefonos ügyfélszolgálaton és pénzkiadó automatákon keresztül
  • Az internetes felületen személyre szabott, az utazásokkal kapcsolatos információk (pl.: utazástörténet, bérletek érvényessége) lekérdezése
  • A bevétel-védelem hatékonysága érdekében
    • a metróállomásokon és bizonyos HÉV-állomásokon automatikusan működő be- illetve kiléptető kapuk kiépítése,
    • elsőajtós felszállást biztosító járatok körének bővítése,
    • ellenőrök átcsoportosítása a felszíni járművekre
Jelenleg 2014-től
bérletek Érintésmentes kártyák és bankkártyák
Egy utazásra érvényes jegy Időalapú jegy
Budapest egy tarifazóna Budapest egy tarifazóna marad
Bérletek – korlátlan utazási lehetőség adott időszakon belül Bérletek – korlátlan utazási lehetőség adott időszakon belül
Jegyek és bérletek vásárlása kizárólag fizikai értékesítési hálózaton keresztül Távértékesítési csatornák (internet, mobiltelefon)
Utazás kizárólag előre váltott jegyekkel és bérletekkel Utólagos díjfizetés lehetősége
Az utasnak előre kell tudnia, hogy mennyit kíván utazni adott napon belül Maximált napi költés – az időalapú jegy átalakul napijeggyé

További lépések

  • A Fővárosi Közgyűlés január 25-i döntése nyomán a koncepció alapján folytatjuk az előkészítést, várjuk a szakmai és civil szervezetek és természetesen utasaink visszajelzéseit, véleményét.
  • Biztosítjuk a rendszer megvalósításához szükséges mintegy 15 milliárd forint finanszírozását, vagy uniós forrásból vagy európai beruházási hitelből.
  • Előkészítjük a több lépcsős közbeszerzési eljárás műszaki dokumentációját, az új tarifarendszert és 2012 második félévétől megindítjuk a projekt megvalósítását.
  • Ha a közbeszerzési eljárások sikerrel zárulnak, 2013-ban indulhat a megvalósítás, melynek eredményeként az első ütemben 2014-től cserélhetjük kártyára a bérleteket.
  • A járműveken található több ezer jegykezelő cseréje és a metrókapuk telepítése igen időigényes, számos hatósági engedély szükséges, ezek a második ütemben valósulnak meg, terveink szerint 2015-ig.

Az elkészült koncepcióval kapcsolatban várjuk javaslataikat, észrevételeiket a [email protected] e-mail címre, melyeket a további munkánkba beépítünk.


Kapcsolódó dokumentumok:

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.