Közlemények

Elkészült a Margit híd

Elkészült a Margit híd (kiskép)

Megtörtént a Margit híd műszaki átadás-átvétele, a díszkivilágítás felkapcsolásával lezárult a híd felújítása. A több mint két évig tartó rekonstrukció során felújítottuk az útpályát, a villamosvágányokat, kicseréltük a pálya- és a hídszerkezet elemeit, kiszélesítettük a pályaszerkezetet.

A 2009-ben kezdődött rekonstrukció befejezéseként 2011. december 20-án Tarlós István főpolgármester adta át az eredeti pompájában felújított Margit hidat a budapestieknek. A felújítás során számos új funkcióval gazdagodott az átkelő. A főváros egyik legelegánsabb hídja a felújítás után szélesebb lett, mint eredetileg volt, a hídfeljáróknál hosszabb lett a besorolósáv, melynek révén gyorsabb lett a közlekedés. Megmaradt a kétszer két sávos közút, de az északi oldalon kétirányú biciklisáv is épült, míg a déli oldalon a közúton festettük fel az egyirányú kerékpársávot. A budai hídfőt átfúrtuk, és Zsolnay-csempével díszített kerékpáros alagút köti össze az északi és déli Duna menti kerékpárutat.

Tarlós István főpolgármester ünnepi beszéde közbenLátványos változás, hogy a középpillérnél megszűnt az aluljáró, a gyalogos közlekedés a felszínen zajlik, ezáltal a babakocsikkal, kerékpárral közlekedők valamint mozgáskorlátozottak sokkal kényelmesebben, egyszerűbben tudják használni a Margit hidat.

A rekonstrukció során a látható útpálya alatt a teljes pályaszerkezet megújult. A vasbeton pályalemezek helyén acél pályaszerkezet készült. Elbontottuk az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt, kicseréltük a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket, továbbá a híd új korrózióvédelmet kapott. Kiszélesítettük, korláttal láttuk el és akadálymentessé tettük a margitszigeti villamos-megállóhelyeket. Így a Margitsziget a mozgáskorlátozottak számára is könnyedén megközelíthetővé vált. A felújítás során teljesen egyedülálló módon a 4-es és a 6-os villamosok mindvégig közlekedtek.

A Margit híd díszkivilágításaA híd hangulatában, esztétikájában, díszítésében immár visszaadja az átadáskori, illetve a 1910-es évek képét. A hídszerkezet óarany színben pompázik és az építészeti elemek is visszanyerték régi fényüket. Az eredeti tervrajzok hiányában fényképek és rajzok alapján készültek el a hídpilléreket díszítő szobrok, címerek, kandeláberek, melyek egykor a Margit híd díszei voltak. A műemléki rekonstrukció keretében az eredetinek megfelelő, korhű lámpaoszlopokat helyeztünk el a hídon, és újraöntötték a híd másfél kilométer hosszú korlátját is. Újjáépítettük a középpillér mellvédjeit, visszaállították a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi címer és a kőpárnára ültetett díszes korona. Vasöntödében, eredeti minták alapján öntötték újra a rostáloszlopokat, a középpillérek öntöttvas szárnyas kiméráit, a korhű lámpavasakat, valamint a villamos felsővezetékeit tartó míves oszlopokat.

A rekonstrukció során új díszkivilágítást is kapott a híd, melynek felkapcsolására Tarlós István főpolgármester mai napon engedélyt adott. A pilléreket, a kereszt alakú vasidomokat és az összekötő íveket megvilágító fehér fény tökéletesen kiemeli a híd szépségét. A lámpatestekkel nemcsak az útszerkezet alatti vasszerkezetet világítják meg, hanem a meder- és parti pilléreket, valamint a mederpilléreken lévő szobrokat is.

A 135 éves Margit híd műemléki rekonstrukciója 26 milliárd forintból valósult meg, melyből 6 milliárd forint az Európai Unió támogatása. Ennek köszönhetően a híd nemcsak visszanyerte régi fényét, de a felújítás után XXI. századi színvonalon szolgálja a főváros közlekedését.

A felújítási munkákból még néhány apró lépés maradt a 2012-es esztendőre is. Ekkor készülnek el a Jászai Mari téri gyalogos átkelőhelyek, a budai oldali vágányszéthúzás és a margitszigeti lehajtó egy szakasza.

A projektmenedzsmentet az új városvezetés döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ végezte.

A projekt legfontosabb adatai:

Projekt neve: „A budapesti Margit híd és a kapcsolódó közlekedési rendszer fejlesztése”
Azonosítószáma: KMOP-2.1.1/A-2008-0011
Kedvezményezett: Budapest Főváros Önkormányzata
Európai uniós támogatás összege: 6 milliárd forint

Budapest, 2011. december 20.

Budapesti Közlekedési Központ

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.