Híreink

Fogyasztói árkiegészítések emelése: Budapest nem maradhat ki

A hat vidéki nagyváros polgármestere által az Országgyűlés számára T/4388-as sorszámon benyújtott törvényjavaslat a közösségi közlekedésben a helyi tanuló és nyugdíjas bérletek fogyasztói árkiegészítésének emelésére tesz javaslatot – kihagyva ebből Budapestet.

Jelenlegi helyzet
A Magyar Állam a 85/2007 (IV.25) Kormányrendelet útján írja elő, hogy a tanulók és 65 év alatti nyugdíjasok számára kedvezményes helyi utazási lehetőség biztosítandó, a teljes ár és a kedvezményes ár közötti különbözetet azonban csak részben kompenzálja. A kompenzáció nem százalékos, hanem fix összegű, az összegeket 2006-ban állapították meg, törvényben.

Jelenleg a BKV tanulóbérlete esetében:
9 800 Ft a teljes árú bérlet ára (100 %), melyből:
– 3 850 Ft a tanulóbérlet ára (39 %)
– 3 580 Ft a törvényből következő árkiegészítés (37 %)
– 2 370 Ft a hiány, mely a BKV működési hiányaként jelentkezik (24 %)

A tanuló- és nyugdíjasbérletek fenti hiányzó, finanszírozatlan részéből évente 6,7 Mrd Ft finanszírozási hiánya keletkezik a BKV-nak.

A BKV Zrt. fogyasztói árkiegészítést lényegében két úton kap: a fenti, kedvezményes bérletek után járót (10,3 Mrd Ft) és az ingyenes utazók (6 év alatt, 65 év felett) után járót (5,7 Mrd Ft). A ma benyújtott törvényjavaslat csak az elsőt érinti, az ingyenesen utazók utáni árkiegészítést nem, ezért erre a típusú árkiegészítésre innentől nem térünk ki. Egyébként az ingyenesen utazók után járó árkiegészítés utasszám alapján indokolt mértéke 5,7 Mrd Ft helyett kb. 9,3 Mrd Ft kellene legyen, míg a kedvezményes bérletek után járó árkiegészítésé 10,3 Mrd helyett 17 Mrd Ft. Összességében tehát a fedezetlen árkiegészítések (kedvezményes + ingyenes együtt) évente kb. 10 Mrd Ft veszteséget, finanszírozási hiányt okoznak a budapesti tömegközlekedésben!

A vidéki polgármesterek törvénymódosítási javaslata
A fenti helyzet – bár nominálisan és arányaiban is kisebb gondot okoz, de – a vidéki városokban is fennáll. A fogyasztói árkiegészítés a tanuló és nyugdíjas bérletek esetében Budapesten 37%-át fedezi a teljes árnak, míg vidéken ez jellemzően 40% feletti, tehát a probléma arányaiban Budapesten a legnagyobb.

A hat vidéki nagyváros polgármestere által ma benyújtott T/4388 számú törvényjavaslat arra tesz javaslatot, hogy a tanuló- és nyugdíjas bérletek után járó fogyasztói árkiegészítés a vidéki nagyvárosokban 40-47 %-kal növekedjen, egyetlen város kivétel az emelés alól: Budapesten a 2006 óta változatlan értéket érintetlenül hagynák.

Budapest esetében az alacsony mértékű árkiegészítés még jelentősebb finanszírozási problémát okoz, mint a vidéki városok esetében, ezért a javaslatot szakmailag elfogadhatatlannak tartom, a Budapestre nézve hátrányos megkülönböztetés nem indokolható.

Javaslat a törvényjavaslat Budapestre nézve is kedvező módosítására
Míg a vidéki polgármesterek által benyújtott javaslatok 40-47%-kal emelik a nagyvárosok fogyasztói árkiegészítését, addig Budapest esetében 66%-kal kellene megnövelni (3 580 Ft-ról 5 950 Ft-ra) az árkiegészítést ahhoz, hogy a teljes árú bérletek árát elérje az árkiegészítés és a kedvezményes bérlet árának összege.

Jelen helyzetben minimálisan felvetendőnek tartjuk és javasoljuk, hogy a vidéki városokkal azonos mértékű, 47%-os árkiegészítés-növelés Budapest esetében is történjen meg, mellyel 3.580 Ft-ról 5.263 Ft-ra emelkedne a fogyasztói árkiegészítés a Fővárosban.

Ezáltal a BKV tanulóbérlete esetében a fedezetlen rész 2.370 Ft-ról 687 Ft-ra csökkenne, ami azt jelentené, hogy a BKV pénzügyi pozíciója kb. 4,7 milliárd forinttal javulna.

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.