- Budapesti Közlekedési Központ - https://bkk.hu -

A városi tömegközlekedés világkongresszusán sikert aratott a BKK koncepciója

A brüsszeli székhelyű Nemzetközi Tömegközlekedési Unió, a UITP a közösségi közlekedési hatóságok, közlekedésszervezők, közlekedési vállalatok, tudományos intézetek és közlekedésben érdekelt versenypiaci szereplők illetve szolgáltatók nemzetközi szervezete. A közösségi közlekedés minden ágazatát lefedi a tevékenysége: metró, busz, villamos, elővárosi vasút és vízi közlekedés. A 92 országból 3400 tagot számláló szövetség a tagok közötti világszintű kooperációnak és tapasztalatcserének nyújt platformot, valamint a közösségi közlekedés ügyét képviseli és népszerűsíti szerte a világban. Ennek legfőbb fóruma a kétévente megrendezett UITP világkongresszus és kiállítás. A UITP-nek Budapest több évtizede tagja, a Főváros képviseletét a Fővárosi Közgyűlés január 31-i ülésén hozott döntése nyomán a Budapesti Közlekedési Központ vette át.  A UITP kétévente megrendezett világkongresszusán az összes földrész nagyvárosainak közlekedési vezetői vesznek részt, Budapest több mint egy évszázada tagja a UITP-nek. Az elmúlt évtizedekben a kongresszuson minden alkalommal a BKV éppen aktuális vezetői képviselték a Fővárost a más-más nagyvárosban megtartott konferencián. Érdekesség, hogy az első kongresszust 1886-ban tartották, és Budapest kétszer is otthont adott a világ legnagyobb városi közlekedési rendezvényének: 1893-ban és 1989-ben.

Az 59. világkongresszuson az Európai Unió tagállamainak majdnem összes fővárosa, köztük Bécs, Berlin, Bukarest, Madrid, Párizs, Riga és Varsó közlekedési cégeinek vezetői vettek részt az ezúttal a Közel-Keleten, az Egyesült Arab Emirátusokban megtartott kongresszuson.  A szakkonferencia helyszínén egyúttal a közlekedési iparág számos nagy szereplőjének legfrissebb kutatási eredményei alapján kifejlesztett termékeit (járművek, forgalmi irányítási rendszerek, egyéb intelligens közlekedési rendszerek, stb.) mutatják be. Mind a konferencián, mind a szakkiállításon egyedülálló lehetőség van közvetlen kapcsolatot létesíteni a már említett szereplőkkel.  Hosszú évek után először Budapestnek is újra fontos szerep jutott: a UITP közlekedésszervezési fórumán a várost képviselő Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója mutathatta be a Budapesti Közlekedési Központ és a főváros új közlekedési intézményrendszerének struktúráját. A témának különös aktualitást adott, hogy a világkongresszuson mutatták be a „Az integrált városi mobilitás víziója: a közlekedésszervező hatóság felállítása” (A Vision for Integrated Urban Mobility: Setting up your Transport Authority) című globális UITP stratégiát, melynek a világ nagyvárosai számára megfogalmazott javaslata megegyezik a Budapesten 2010 őszén megkezdődött átalakítási folyamattal, azaz az integrált közlekedésszervezők létrehozásával. Ahogy a konferencián ennek kapcsán Vitézy Dávid, a BKK vezetője kiemelte: a környezetbarát közlekedési módok részaránya csak úgy növelhető, ha az összes közlekedési ágazat irányítása egységesen történik, tehát a közúti, tömegközlekedési és más ágazatok nem önálló, elkülönült stratégia mentén fejlődnek.

Budapest új intézményrendszeri struktúrája jelentős sikert aratott és számos nagyváros közlekedési vezetője emelte ki: a londoni, szingapúri és mára több nagyvárosban átvett példa nyomán a közúti közlekedéstől a kerékpározáson át a tömegközlekedésig minden közlekedési módot egységesen irányító, a város közlekedéspolitikáját egységesen összefogó szervezeteké a jövő. A budapesti közlekedésirányítási tervek egyértelműen pozitív visszajelzést kaptak, és világosan kiderült, hogy a magyar főváros helyes, előremutató irányba kezdte el átalakítani közlekedési intézményrendszerét, olyannyira, hogy a közlekedésszervező cégeket tömörítő fórum fő célkitűzése épp a Budapesten elfogadottal megegyező közlekedésirányítási modell elterjesztése. A BKK-koncepció elismerését jelzi, hogy a közeljövőben több metropolisz vezetése látogatást tervez Budapestre.

A UITP működése és 59. világkongresszusa azonban más szempontból is fontos: napjainkban minden korábbinál inkább igaz az, hogy a világ nagyvárosai ugyanazon globális járműgyártók, biztosítóberendezés-szállítók, jegyrendszer-fejlesztők és termékeik közül választhatnak Ausztráliától Ázsián át Európáig. A budapesti metrókocsi-botrány kapcsán a főváros minden korábbinál jobban megtanulta: nem engedhetjük meg magunknak, hogy ha a szállítói oldalon globális szereplők állnak, a városok és közlekedési cégeik, azaz a vevők között ne legyen párbeszéd, hisz ezzel számos hibát el lehet kerülni és a város nem lesz a beszállítók kiszolgáltatottja. A konferencia ilyen szempontból rendkívül hasznos tapasztalatcseréket hozott mind a metrókocsik ügyében, mind a rövidesen indítandó új villamosbeszerzés kapcsán, mind a Fővárosi Közgyűlés által nemrég elfogadott új budapesti elektronikus jegyrendszer technológiai alapjait, nemzetközi példáit és trendjeit illetően. Szintén fontos a nemzetközi tapasztalatok, tendereztetési és szerződéskötési gyakorlatok megismerése a buszüzemeltetés megversenyeztetése kapcsán, etekintetben a konferencián ausztrál, brit, finn, lengyel és svéd példákat ismert meg a BKK. Vitézy Dávid számos európai közlekedési cég vezetőjével folytatott sikeres kétoldalú egyeztetéseket ezekben a témákban.

A BKK a jövőben is szoros kapcsolatot kíván fenntartani közvetlenül és a UITP-n keresztül is az EU összes nagyvárosának közlekedésszervezőivel és közlekedési cégeivel, hogy Budapest elkerülhesse a fiaskókat és mindig a legmodernebb, ugyanakkor már kipróbált megoldásokat vezethesse be, legyen szó új villamosokról, új autóbuszokról vagy új jegyrendszerről.  Ezáltal Budapest milliárdokat spórolhat meg, hiszen vevőként felkészültebben és alaposan körüljárt műszaki elvárásokkal vághat neki a számtalan előttünk álló közlekedésfejlesztési feladat megvalósításának, tendereztetésének.

Budapest, 2011. április 13.

Budapesti Közlekedési Központ