Az M3 metróvonal középső szakasz pótlásának forgalmi terve
A LEHEL TÉR–NAGYVÁRAD TÉR SZAKASZ PÓTLÁSA

Előzmények

2017 őszén elkezdődött a főváros egyik legjelentősebb közlekedési beruházása, a napi mintegy 500 ezer utast szállító M3 metró rekonstrukciója. A munkálatok több ütemben, több évig tartanak, és sok százezer utas napi utazási szokásait érintik. Az északi szakasz felújítását követően jelenleg – 2019 áprilisától – a déli, Nagyvárad tér–Kőbánya-Kispest közötti szakasz felújítása zajlik, amellyel párhuzamosan már négy belvárosi állomást (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák) is lezártak.

A rekonstrukció ütemezése szerint a déli (Kőbánya-Kispest–Nagyvárad tér) felújított metrószakasz átadását követően, 2020. november 7-től a felújítás a középső (Lehel tér–Nagyvárad tér közötti) szakaszon folytatódik.

A középső szakasz lezárása idején az M3 metró egyrészt Újpest-központ és a Lehel tér, másrészt Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között közlekedik. A kimaradó szakaszon – a Lehel tér és a Nagyvárad tér között – metrópótló buszokkal lehet majd utazni.

A BKK megvizsgálta, hogy a Lehel tér–Nagyvárad tér metrószakasz felújítása alatt várhatóan miként rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton, ennek alapján lakótérségekre bontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki. A mobilitási tervekhez a BKK felhasználta a metró északi és déli szakaszán 2017 óta már sikeresen működő pótlás tapasztalatait: a rekonstrukció kezdetétől az M3 metró pótlása zavartalan, a pótlóbuszok a rendelkezésre álló közúti kapacitás maximális kihasználásával, a csúcsidőben rendkívül gyakran, folyamatosan közlekednek. Az eltelt mintegy három évben a metró nyomvonala felett közlekedő metrópótló autóbuszokkal, valamint a metrót elkerülő, alternatív irányokba is többletkapacitást nyújtó járatokkal a BKK maradéktalanul kielégítette a felmerülő közlekedési igényeket.

A térségenként bemutatott tervek jellemzője, hogy az utasok igénybe vehetik:

  • a Lehel tér és a Nagyvárad tér között igen sűrűn, csúcsidőszakban 45 másodpercenként közlekedő metrópótló autóbuszokat;
  • a belváros gyorsabb elérését biztosító – a legnagyobb részben az északi vagy a déli szakasz pótlásakor már bevezetett és megismert – alternatív eljutási lehetőségeket nyújtó járatokat;
  • a metróval a belvárosi szakaszon átutazók a pótolt útvonalat elkerülő, alternatív észak–déli kapcsolatot lefedő járatokat.

A BKK az alábbiakban mutatja be az M3 metró középső szakaszának felújítása idején bevezetendő közlekedési rendet, a lakótérségekre bontott mobilitási ajánlatokat.

Az M3 metró középső szakaszának pótlása idejére tervezett közlekedési rend

A metró és a metrópótló járatok közlekedése

  • Az M3 metró hétköznap a teljes nappali üzemidőben közlekedik egyrészt Újpest-központ és a Lehel tér, másrészt a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. A Lehel tér és a Nagyvárad tér között az M3 jelű metrópótló busz közlekedik, a Váci út–Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút–Üllői út nyomvonalon. A pótlóbusz a metró lezárt állomásait szolgálja ki, és a korábbiakban a hétvégenként már alkalmazott rend szerint a Ferenciek tere állomás helyett az Astoriát érinti.
  • A pótlóbuszok rendkívül sűrűn, a reggeli csúcsidőszakban 45, napközben 90 másodpercenként indulnak.
  • A metróval a Lehel térre érkező és onnan a Nagykörút térségébe továbbutazókat segítik a metrópótló buszok mellett az M14 jelű sűrítő pótlóbuszok is a legforgalmasabb időszakokban, a Lehel tér és a Nyugati pályaudvar között. A sűrítő pótlóbuszok a 14-es villamossal érkező utasok belvárosba jutását segítve a Lehel téri villamosvégállomás melletti buszmegállóból indulnak.
  • Dél-Pest felől metróval a Nagyvárad térre érkezők nemcsak a pótlóbuszokkal, hanem a 2M jelű új, metrópótló villamosjárattal is eljuthatnak közvetlenül a belváros felé. Az új 2M metrópótló villamosjárat – a Haller utca és Soroksári út csomópontjában kiépült új vágánykapcsolatnak köszönhetően – a Keleti pályaudvartól indul, és a 24-es villamos vonalán eléri a Nagyvárad teret, majd a Haller utcáról a Soroksári útra fordulva a 2-es villamos útvonalán, a pesti rakparton keresztül, kiszolgálva a belváros számos forgalmas csomópontját, a Jászai Mari térig közlekedik.

Alternatív járatok közlekedése

A belváros elérésének gyorsítása, továbbá a várost átszelő észak–déli irányú utazások segítése érdekében a BKK számos lakótérség felől bővíti a lezárt metrószakaszt elkerülő, közvetlenül a belváros vagy az üzemelő metróvonalak felé közlekedő alternatív járatok kínálatát (alapvetően a metróvonal északi vagy déli szakaszának pótlása idején sikeresen alkalmazott megoldások szerint).

Az alábbi interaktív térkép segítségével térségi bontásban ismerheti meg részletesen a metrófelújítás idejére kidolgozott közlekedési rendet.

Kérjük, a lenti térképen kattintson arra a térségre, amelyiket meg szeretné tekinteni!

Észak

térkép
Megyer és Káposztásmegyer térsége Újpest központi része Rákospalota és Újpalota térsége Angyalföld térsége Óbuda térsége

Közép

térkép

Dél

térkép
Alacskai úti lakótelep Eperjes utca környéke Gloriett-lakótelep Havanna-lakótelep József Attila-lakótelep Kispest-Kertváros Mártírok útja térsege Pacsirtatelep Pesterzsébet központi része Soroksár-Újtelep Szabótelep Soroksár Ganzkertváros, Ganztelep Gyömrői út térsége Kispesti lakótelep Óhegyi és Újhegyi lakótelep Pestszentimre Wekerletelep Pestszentlőrinc központi része Kőbánya-Kertváros és Akadémiaújtelep Rákoshegy Rákoskeresztúr központi rész, Rákoscsaba, Rákoskert Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér