A Margit híd felújítása

Megtörtént a Margit híd műszaki átadás-átvétele, a díszkivilágítás felkapcsolásával lezárult a híd felújítása. A több mint két évig tartó rekonstrukció során kicserélték a pálya- és a hídszerkezet elemeit, felújították az útpályát, a villamosvágányokat, kiszélesítették a pályaszerkezetet.

A 2009-ben kezdődött rekonstrukció befejezéseként 2011. december 20-án Tarlós István főpolgármester adta át az eredeti pompájában felújított Margit hidat a budapestieknek. A felújítás során számos új funkcióval gazdagodott az átkelő. A főváros egyik legelegánsabb hídja a felújítás után szélesebb lett, mint eredetileg volt, a híd fel és lehajtóiban hosszabbak lettek a soroló sávok, melynek révén gyorsabb lett az autós közlekedés. Megmaradt a kétszer két sávos közút, de az északi oldalon kétirányú bicikliút is épült, míg a szélső forgalmi sávokban kerékpáros nyomok kerültek kijelölésre. A híd budai parti pillérének áttörésével kerékpáros alagút létesült. A Zsolnay-csempével díszített kerékpáros folyosó, észak-dél irányban tette folytonossá és így könnyen járhatóvá a felső rakparti kerékpárutat.

Látványos változás, hogy a középpillérnél megszűnt az aluljáró, a gyalogos közlekedés a felszínen zajlik, ezáltal a babakocsikkal, kerékpárral közlekedők valamint mozgáskorlátozottak sokkal kényelmesebben, egyszerűbben tudják a hídon keresztül megközelíteni a Margitszigetet.

A rekonstrukció során a látható útpálya alatt a teljes pályaszerkezet megújult. A régi vasbeton pályalemezek helyét új acél ortotróp pályalemezek váltották fel. Elbontották az útburkolatot, a villamospályát, a korrodált oszlopokat, kicserélték a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket. Megerősítették a híd tartószerkezeteit, új Andráskeresztek épültek és a teljes fémszerkezet új korrózióvédelmet kapott.

A felújítás különlegességeként a kivitelezés teljes ideje alatt a 4-6-os villamosok mindvégig közlekedtek, úgy, hogy közben a régi hídszerkezetet el kellett bontani. Ennek során a villamos sínek háromszor lettek átépítve, áthelyezve.

A híd hangulatában, esztétikájában, díszítésében immár visszaadja az átadáskori, illetve a 1910-es évek képét. A hídszerkezet óarany színben pompázik és a kő és öntöttvas építészeti elemek is visszanyerték régi fényüket. Az eredeti tervrajzok hiányában fényképek és rajzok alapján készültek el a hídpilléreket díszítő szobrok, címerek, kandeláberek, melyek egykor a Margit híd díszei voltak. A műemléki rekonstrukció keretében az eredeti hangulatot visszaadó, korhű lámpaoszlopokat helyeztek el a hídon. A régi mesterségbeli tudást elővéve újraöntésre kerültek a híd díszes korlát oszlopai és korlát mezői is.

Az újragyártott korlátok hossza eléri a másfél kilométert.

Újjáépítették a középpillér mellvédjeit, visszaállították a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket is. A középpilléren újra látható a magyar történelmi címer és a kőpárnára ültetett díszes korona. Vasöntödében eredeti, a Dunából előkerült minták alapján öntötték újra a rostral oszlopokat, a középpillérek öntöttvas szárnyas kiméráit, a korhű lámpavasakat, valamint a villamos felsővezetékeit tartó míves oszlopokat.

A rekonstrukció során új díszkivilágítást is kapott a híd.

A pilléreket, a kereszt alakú vasidomokat és az összekötő íveket megvilágító fehér fény tökéletesen kiemeli a híd szépségét. A lámpatestekkel nemcsak az útszerkezet alatti vasszerkezetet világítják meg, hanem a meder- és parti pilléreket, valamint a mederpilléreken lévő szobrokat is. A megvilágított híd új turista látványosságként is szolgál.

A 135 éves Margit híd műemléki rekonstrukciója 26 milliárd forintból valósult meg, melyből 6 milliárd forint az Európai Unió támogatása. Ennek köszönhetően a híd nemcsak visszanyerte régi fényét, de a felújítás után XXI. századi színvonalon szolgálja ki a főváros közlekedését.

A projekt adatai:
Projekt neve: A budapesti Margit híd és a kapcsolódó közlekedési rendszer fejlesztése
Azonosító száma: KMOP-2.1.1/A-2008-0011
Kedvezményezett: Budapest Főváros Önkormányzata, 1052 BP, Városház u. 9-11
Közreműködő szervezet: Pro Regio Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság, 1146 BP, Hermina út 17.
Európai uniós támogatás összege: 6 milliárd forint
Projektmenedzsment: Budapesti Közlekedési Központ


Kapcsolódó hírek:

Kapcsolódó galéria:

Fejlesztéseink  Fejlesztéseink

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.