Elektronikus jegyrendszerről

Az elektronikus jegyrendszerről

Az elektronikus jegyrendszer tervezett, 2014-től fokozatosan, több ütemben történő bevezetése számos kézzelfogható változást hoz az utazóközönség számára.

A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére.

Kedvező változás, hogy az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Utasaink, ügyfeleink többségének ez könnyebbséget, adott esetben olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest.

Új jegyérvényesítőket telepítünk, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ezt azt jelenti, hogy ha a jeggyel utazó ügyfeleink egy napon belül adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már többet nem von le a rendszer ügyfelünk kártyájáról. Ez különösen praktikus, ha ügyfelünknek nem éri meg bérletet vásárolni, de mégis úgy hozza az élet, hogy többet kell utazni a tervezettnél az adott napon.

Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, hiszen az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni. Természetesen a helyszínen a jövőben is meg lehet váltani a jegyeket és bérleteket, a megszokott jegypénztárakban illetve az elektronikus jegyrendszer megújításának első, előrehozott ütemeként megújítani tervezett jegykiadó automatákban.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. Köszönhetően a metró- és bizonyos hév-állomásokra telepítendő automatikusan működő be- és kiléptető kapuknak, visszaszorulhat a bliccelés, így az elektronikus jegyrendszer bevezetése hozzájárul a közösségi közlekedés színvonalának jelentős emelkedéséhez és annak fenntartható finanszírozásához.

A Főváros és a BKK műszaki koncepciója – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.

Az utasok számára egyszerű és átlátható rendszer mögött Magyarország egyik legösszetettebb közlekedésinformatikai fejlesztése áll, hiszen a projekt keretében – többek közt – minden budapesti villamost, trolibuszt és buszt új jegyérvényesítő készülékkel kell ellátni a bérletkártyák bevezetésével párhuzamosan ahhoz, hogy a papírjegyeket is kiválthassuk, a metróállomásokon többszáz kaput kell felszerelni és többszázezer utas számára kell új bérletkártyát legyártani és eljuttatni.

A projekt finanszírozási feltételeinek előkészítésével és biztosításával párhuzamosan zajlott a beszerzés előkészítése is. A BKK 2013. június 10-én az EBRD beszerzési szabályzatának értelmében nyílt, kétfordulós, előminősítéses beszerzési eljárás lebonyolítását kezdte meg. Az eljárás során eddig több mint 40 cég jelezte részvételi szándékát. Az előminősítési szakaszt sikeresen teljesítő résztvevőkkel a második, tárgyalásos szakasz várhatóan 2013. decemberben, 2014. januárban ér véget. A nyertes ajánlattevővel 2014 első negyedévében kerülhet sor a szerződéskötésre. A pályázaton nyertes cég feladata lesz az elektronikus jegyrendszer felépítésének és működésének részletes megtervezése és implementálása, a szükséges eszközök (központi rendszer, be- és kiléptető kapuk, jegyérvényesítők stb.) szállítása és telepítése. Az elektronikus jegyrendszer projekt befejezése után a nyertes szállító fogja a teljes rendszert az elkövetkező legfeljebb tíz évben üzemeltetni.

Jóváhagyta az EBRD az elektronikus jegyrendszer hitel-megállapodását

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) Igazgatótanácsa 2013. július 23-i ülésén hozott döntése értelmében támogatásáról biztosította a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítását. A döntés értelmében a bank 54,5 millió euró értékben finanszírozza a projektet, amelynek bevezetése jövőre kezdődhet el. Az EBRD részéről ezzel lezárult a jóváhagyási folyamat, a megvalósítás megkezdéséhez már csak a Fővárosi Közgyűlés szeptemberi hozzájárulása van hátra.

Tarlós István főpolgármester programjának kulcsfontosságú eleme volt Budapesten az elavult, papíralapú jegyrendszer lecserélése és korszerű, utasbarát, elektronikus jegyrendszer megvalósítása. A Budapesti Közlekedési Központ létrehozása utána azonnal megkapta a feladatot a beruházás előkészítésére, melynek indításáról 2012 januárjában döntött a Fővárosi Közgyűlés. A fontos beruházást a Kormány is támogatásáról biztosította, az Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester aláírt „Budapest 21” együttműködés külön nevesíti a tarifarendszer megújítását.

Az EBRD Igazgatótanácsának döntése értelmében közel másfél éves tárgyalási folyamat zárult le: a nemzetközi pénzügyi intézmény vezetése jóváhagyta, hogy 54,5 millió euró értékben finanszírozza a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítását. A finanszírozási szerződés a Fővárosi Közgyűlés következő, első őszi rendes ülésén kerülhet elfogadásra.

A hitel felvevője a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezője, a BKK lesz. A szakcég feladata a projekt teljes körű megvalósítása és az új jegyrendszer működtetése is. Az EBRD döntése a nemzetközi pénzügyi intézmény bizalmát is jelenti egyben a Főváros 2010-ben megválasztott új vezetésének közlekedésfejlesztési célkitűzései és a közösségi közlekedésben azóta végrehajtott intézményi átalakítások, a BKK létrehozása iránt.

Az új jegyrendszer megvalósítása 2014-ben kezdődik meg, először a BKK mai papírbérleteit váltják majd fel az elektronikus kártyák, ezt követően pedig a mai jegylyukasztóknak és a papíralapú jegyrendszernek is búcsút mondhatunk 2015-től. A projekt keretében a metróállomásokra és fontosabb hév-állomásokra beléptetőkapuk kerülnek. A beruházás azonban nem csak a bliccelés visszaszorítását célozza: a BKK tervei szerint az új rendszerben igazságosabb tarifarendszer, időalapú jegyek és otthonról, internet vagy mobiltelefon segítségével is feltölthető kártyák, meghosszabbítható bérletek könnyítik majd az utasok közlekedését.

Kapcsolódó dokumentumok:

Megvalósíthatósági előtanulmányPDF formátumban (4,1 MB)

Érdekeltek Bevonását Célzó Terv PDF formátumban (0,7 MB)


Kapcsolódó hírek:


Elektronikus jegyrendszerről  Elektronikus jegyrendszerről

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.