Megjelenések

Interjú a BKK vezetőjével az új buszüzemeltetési modellről, a fővárosi közlekedés finanszírozásáról és a BKK terveiről a Gazdasági Rádióban

Vitézy Dávid a Gazdasági Rádió „Nap vendége” című műsorában a fővárosi autóbusz-közlekedés átalakítása kapcsán elmondta: az egész üzemeltetési modellt szeretnék átalakítani. Versenyt nyit a BKK, ami azt jelenti, hogy a központ, mint megrendelő fogja ellátni a forgalomszervezéssel és forgalomirányítással kapcsolatos feladatokat. A BKK vezérigazgatója a finanszírozással kapcsolatban hangsúlyozta: jelenleg 133 milliárd forintba kerül Budapest közlekedése, amiből 30 milliárd hiányzik rendszeres finanszírozási forrásként, ráádásul a 4-es metró üzemeltetése 7 milliárd forinttal növeli majd költségvetést. A teljes interjú az alábbi linken meghallgatható: gazdasagiradio.hu/vendeg/69579/

Vitézy Dávid az autóbusz-közlekedés átalakítása kapcsán a műsorban elmondta: a piacon versenyt szeretne a BKK és aki ezt a feladatot a legolcsóbban tudja majd oldani, az fogja megkapni egy adott vonalcsoport üzemeltetését. Nincs arról szó, hogy az utasok emiatt többféle szolgáltatóval találkoznának: amit közösen érdemes szervezni, azt a BKK megrendelői feladatként ellátná. Így a BKK végezné a forgalomszervezéssel, operatív forgalomirányítással, utastájékoztatással, jegy- és bérletértékesítéssel, ellenőrzéssel kapcsolatos feladatokat, a szolgáltatók feladata az üzemeltetés lesz. Az autóbuszos közlekedés átalakítása mellett a BKK kiemelt célja az elöregedett villamosok és trolik cseréje. A 2013-ig tartó uniós ciklusban pályázatot nyújtott be a Budapesti Közlekedési Központ, amit a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke is támogatásáról biztosított, a projekt kapcsán a kormányzattal az első ütem pontos méretére vonatkozóan az egyeztetések még folyamatban vannak.

A budapesti közlekedés finanszírozásával kapcsolatban Vitézy Dávid elmondta: jelenleg 133 milliárd forintba kerül a rendszer fenntartása, amiből 30 milliárd hiányzik. Ha elkészül a 4-es metró, rögtön 7 milliárddal növeli majd a költségvetést. A BKK szakítani kíván az elmúlt évek gyakorlatával, miszerint a BKV néhány havonta csődközeli helyzetbe jutott, hiszen 2012-től az uniós irányelvek betartása és a kiszámítható finanszírozás nem megkerülhető. Ez  a rendszer ráadásul táptalaja volt a visszaéléseknek, hiszen valós és számonkérhető üzleti terv nélkül működött a cég, ahol pedig minden hónapban a túlélés számít, nehéz hosszú távú megtakarításokat keresni.

Vitézy Dávid szerint rövidtávon a költségvetésből kell finanszírozni a budapesti közlekedést, de el kell gondolkozni finanszírozási alternatívákon, melyre kész javaslatokat tett le a BKK. Ez lehet például a kedvezményes áfakulcs a jegyek, bérletek tekintetében, vagy a parkolási díjak felülvizsgálata. Vitézy szerint jelentős költségcsökkentő lépések történtek, csökkentek a vezetői fizetések, nincsenek milliós végkielégítések és 150%-os prémiumok, de ebből nem lehet 30 milliárdot megtakarítani, a rendszerben nincs a hiánnyal összevethető mértékű tartalék.  A finanszírozási hiány csökkentését és a szükséges fejlesztések forrásának megteremtését segítheti, hogy a 4-es metró finanszírozásához kapcsolódóan az Európai Unió előírta, hogy a belvárosi területeken be kell vezetni a torlódási díjat - fogalmazott a BKK vezetője.

Kategória: Megjelenések | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.