Közlemények

A Budapesti Közlekedési Központ közleménye

Kerékpárosok a Margit híd déli járdáján
Kerékpározás a Margit híd déli járdájánKerékpározás a Margit híd déli járdáján
 

Továbbra is egyértelmű szándéka mind a Fővárosnak, mind pedig a Budapesti Közlekedési Központnak a Margit híd déli járdáján a kerékpározás lehetőségének biztosítása. A műszaki megoldásról a Fővárosi Közgyűlés 2010. november 24-i ülésén döntenek, az viszont biztos: lesz kerékpáros közlekedési lehetőség a híd északi oldali járdája mellett a délin is.

A Margit híd felújításának tervezésekor az akkori koncepció a híd déli járdáján is kerékpárúttal számolt, az északi járdán kialakítandó kerékpárúton túl. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel megkötött uniós támogatási szerződésében mindkét oldali kerékpárút szerepel. A déli járdán a záróvonallal elválasztott külön kerékpárút tervét 2008. június 18-án a Központi Építészeti – Műszaki Tervtanács és a Fővárosi Tervtanács közös ülésén megtárgyalta, és arra a döntésre jutott, hogy nem támogatja a híd déli oldalán való kerékpárút kialakítását balesetveszélyesség miatt.

A projekt benyújtásával párhuzamosan indította meg a főváros a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál az engedélyeztetési eljárást. Az NKH engedélye szerint a Margit híd északi járdáján a kétirányú kerékpárutat, annak megtervezett csatlakozásaival és a budai parti pilléren való átvezetésével engedélyezte, de a déli oldali járdán kerékpársáv létrehozását nem. A hatóság döntését azzal indokolta, hogy a Margit híd déli oldali járdája keskeny, az egyirányú kerékpársáv használatának betartatása nehezen érvényesíthető, így az elválasztott kialakítás balesetveszélyes.

A Margit híd felújítása előtt a déli oldali járda szélessége 3,7 m volt, ami a felújítás után 4,2 m-re változik, azonban az elválasztott kerékpárút megvalósítása esetén a járda gyalogosoknak fennmaradó része mindössze 1,7 m széles lenne. Tehát a járdán vezetett déli oldali, záróvonallal elválasztott kerékpárút megvalósítása műszakilag, jelen adottságok miatt szabályosan és balesetmentesen nem kivitelezhető.

A déli oldali járdán a kerékpározás lehetősége azért is biztosítandó, mert a Moszkva tér felől a Margit körúton érkező kerékpárosok a híd északi járdájára vezető kerékpárutat biztonságosan és kényelmesen nem tudják megközelíteni.

A járda szűkössége és az NKH elutasítása miatt a fentiek szerint ellehetetlenült az elválasztott déli oldali kerékpárút, melynek kialakítása egyébként a Margit híd kiviteli terveiben és a kivitelezői szerződésben sem szerepel, azonban az uniós támogatás megtartása és a város közlekedéspolitikai céljainak teljesülése érdekében a BKK új műszaki megoldást javasol. Eszerint a híd déli járdáján közös gyalog- és kerékpárút kerül kialakításra rámpák létrehozásával, biztosítva a hídfőkben a biztonságos le- és fölhajtás lehetőségét. Szakértők szerint közös felületen a kerékpárosok és gyalogosok jobban odafigyelnek egymásra, így nagyban csökkenthető a balesetveszély. A közös gyalog- és kerékpárúttal a kerékpározás a déli járdán mindkét irányban lehetségessé válik a KRESZ-ben erre az esetre előírt 20 km/h-s sebességgel, mely a gyalogosok számára az elvárt kerékpárúton érvényes 30 km/h-hoz képest nagyobb biztonságot is jelent. Ezzel a kompromisszumos megoldással egyszerre felelünk meg az uniós vállalt feltételeknek, hisz megvalósul a déli oldali kerékpárút, viszont a kialakítás is szabályos, szabványos és a korábbinál sokkal biztonságosabb.

A műszaki megoldásról a Fővárosi Közgyűlés 2010. november 24-i ülésén döntenek, melynek részleteiről még egyeztetünk az Magyar Kerékpárosklubbal és a Kerékpáros Magyarország Szövetséggel.

Budapest, 2010. november 18.

Budapesti Közlekedési Központ

A bejegyzés kategóriája: Közlemények
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.